Po delším váhání jsem se rozhodl ke zpracování nového seriálu, ve kterém se chci zabývat předmětem uctívání Boha. K rozhodnutí mě přiměly osobní zkušenosti
posledních několika let v církevním životě jak na Západě, tak v České
republice. Došel jsem
k nevyhnutelnému závěru, že v této tak důležité věci existuje mezi
věřícími plno nejasnosti a nejistoty.
Váhal jsem s přípravou těchto úvah mimo jiné také z toho
důvodu, že rozdílné pohledy na uctívání
Boha jsou často přímo spojeny s rozdíly církevního života
v různých církevních denominacích a nechtěl jsem, aby tyto úvahy jakkoli
přispěly k posílení těchto rozdílností.
Protože se však skutečně jedná o důležitou biblickou nauku a křesťanskou
praxi, dovoluji si nabídnout to, co mi Pán v této věci objasnil a svěřil.
Jistě mi dáte za pravdu, když řeknu, že v některých církvích a
sborech je uctivání Boha zcela opomíjeno jako něco podřadného, nepodstatného,
zatímco v jiných sborech věřících se uctívání Boha povyšuje nad kterékoli
jiné projevy křesťanova života. A pak
jsou také taková společenství věřících, kde se uctívání Boha stalo téměř
jakousi módní záležitostí, prvkem bohoslužby, který dnes „letí“, a za pár let
tu zase nebude.
Před několika lety jsem navštívil křesťanskou konferenci na Novém
Zélandě. Kladl se při ní velký důraz na každodenní chválení a uctívání
Boha. Jak se tento důraz projevoval
? Tím, že se na začátku každého
shromáždění velmi dlouho zpívalo, někdy až 45 minut. Jedna z písní měla obsah, ve kterém se
hovořilo o pozvedání rukou k Bohu – a všichni účastní při těch slovech
zvedali ruce. Ve druhém verši se zpívalo o padání na naši tvář před svatým
Bohem – a nikdo na svoji tvář nepadl !
Tak jsem to už nevydržel a když jsem měl slovo, zeptal jsem se věřících
bratří a sester, proč zvedali ruce, ale nepadali před Bohem na zem ? Proč zvedali ruce, ale neklekali si na kolena
v Boží přítomnosti, tak jak o tom zpívali ? Odpovědí mi bylo trapné ticho. Zřejmě nad tou
věcí, nad obsahem písně a nad svým chováním ani moc nepřemýšleli.
Po shromáždění jsem pak hovořil s několika mladšími věřícími u
stolu, a dostali jsme se znovu k tomuto předmětu. Měl jsem příležitost vyjádřit svůj podiv
jednak nad tím, že chvály a uctívání Boha jsou téměř bez výjimky vyjadřovány
zpěvem a hudbou, a jednak také nad tím, že se chvály a uctívání praktikují
jaksi „na povel“, jako když se otočí kohoutkem na vodu. Otočím doleva – a voda teče. Otočím doprava –
a voda přestane téct. Kazatel zavelí
„budeme chválit Pána“ a začne se s hudebním projevem chval. Po určité době
kazatel nebo vedoucí hudebník uzná za vhodné, že už by té chvály asi bylo dost,
a chvála se na povel zastaví. Pak se
pokračuje v „normálním“ průběhu shromáždění, včetně oznámení, sbírky, a kázání
Božího slova.
Hovořím o zkušenosti Novém Zélandu, ale zažil jsem velmi podobné
situace také v České Republice.
Jak to tedy s tím naším chválení a uctíváním Boha je ? Co o tom říká Písmo – Boží slovo ?
Kdosi výstižně řekl : „Chválení a uctívání Boha je záležitostí
lidského srdce, které se nechce zabývat ani svými potřebami, ani Božím
požehnáním, nýbrž Bohem samotným.“
Biblický král David věděl, co to je uctívat Boha, když na Boží adresu
říká : „Vždyť jsi tak veliký, Hospodine Bože. Není žádného jako Ty, není Boha
kromě Tebe“ (2.Sam.7,22). Jedině
ten člověk, který Boha osobně zná, a který s Bohem žije, může chválit a
uctívat Boha smysluplně, v duchu a pravdě.
Apoštol Pavel nás učí : „Přirozený člověk nemůže přijmout věci
Božího Ducha, jsou mu bláznovstvím a nemůže je chápat, protože se dají posoudit
jen Duchem“ (1.Kor.2,14-15).
Písma druhé části Bible – tzv. Nového Zákona – používají v této
souvislosti v původním jazyce výraz PROSKUNEO,
který bývá do češtiny překládán jako : klaněti
se (poklonit), vzdát hold, uctívat. (To je z novozákonního řeckého slovníku
profesora Součka). Souček ještě dodává :
„Člověk se před panovníkem vrhal na tvář
nebo aspoň na kolena.“ Dobrým příkladem je například známý text
z Matoušova evangelia ze 2.kapitoly, kde čteme o mudrcích hledajících
malého Pána Ježíše, že „Vešli do domu a
uviděli dítě s Marií, jeho matkou. Padli na zem, klaněli se
Mu a obětovali Mu přinesené dary . . ..“
Jiný známý text, který obsahuje tentýž výraz, je opět
z Matoušova evangelia, když Pán Ježíš odpovídá na jedno ze satanových
pokušení slovy : „Jdi z cesty,
satane, neboť je psáno : Hospodinu, Bohu svému se budeš klanět a Jeho
jediného uctívat.“ A ještě
uvedu další známý text z Janova evangelia, kde Pán Ježíš říká : „Bůh je duch a ti, kdo Ho uctívají,
mají tak činit v duchu a v pravdě“ (4,24).
Docela poprvé nacházíme v Bibli zmínku o uctívání Boha a klanění se
Bohu, ve 22.kapitole 1.knihy Mojžíšovy, kde je pro nás zaznamenán příběh o
obětování Izáka. Izákův otec Abraham
říká mládencům, kteří je doprovázejí : „Počkejte
tu s oslem, já s chlapcem půjdeme dále, vzdáme poctu Bohu a
pak se k vám vrátíme“ (v.5).
Tento biblický záznam v sobě skrývá pro nás celou řadu
ponaučení. Tak především zjišťujeme, že
uctívání Boha se zakládá na Božím zjevení : „A
Bůh řekl . . .“ (v.2). Abraham
jednal na přímý pokyn Boží, reagoval na Boží řeč. Abraham nebyl autorem myšlenky obětování
svého jediného syna ! S tím přišel
Bůh. Abraham reaguje vírou na Boží
slovo. Jeho uctívání Boha je jen odezvou
na Boží iniciativu. Dále zijšťujeme, že
Abrahamovu víru následuje čin poslušnosti. Abraham nejen mluví, ale také
jedná. Jednající víra je podmínkou
pravého uctívání Boha. Zatřetí
zjišťujeme, že uctívání Boha s sebou nese vzácnou, drahou oběť. V Abrahamově případě se jednalo o života
jeho vlastního a jediného syna Izáka.
Pravé uctívání Boha, to není nic laciného, není bez vědomé oběti. Izraelský král David měl stejný postoj, když
mu nabízeli, aby obětoval Bohu z toho, co mu bylo dáno darem. David to odmítl se slovy : „Hospodinu, svému Bohu, nemohu obětovat
zápalné oběti darované“ (2.Sam.24,24). Autor
novozákonní epištoly Židům jednoznačně spojuje chválení Boha s obětí, když
nám připomíná : „Přinášejme tedy skrze
Ježíše stále oběť chvály Bohu. Naše rty nechť vyznávají Jeho jméno“
(13,15). Začtvrté uctívání Boha je
spojené s osobním oddělením pro Boha. Abraham věděl dobře, že obětování
Izáka je činem jeho osobní víry v Boha, nemohl se na tom podílet nikdo
jiný. Odchází na horu sám s Izákem.
Věřící člověk, který touží po uctívání Boha, tak může činit jedině
v Kristu, skrze Krista a s Kristem.
Jiné uctívání Bůh nepřijímá. A
konečně pravé uctívání Boha přináší Božímu ctiteli požehnání : „Protože jsi to učinil“, říká Bůh
Abrahamovi, „a neodepřel jsi mi svého
jediného syna, jistotně ti požehnám. . .“ (v.17). My z Bible víme, že nakonec Bůh připravil
pro Abrahama namísto Izáka jinou oběť – berana – a právě skrze Izáka Abrahamovi
a jeho potomstvu nepředstavitelně požehnal.
Tak jedná Bůh, když Ho věřící lidé uctívají, když se Mu klanějí
v duchu a v pravdě. On sám je
našimi chválami oslaven a my od Něj přijímáme nesmírné požehnání, které je nad
naše očekávání. V další části se
zamyslíme nad rozdílem mezi modlitbou, chválou a uctíváním.
No comments:
Post a Comment