Důvěra v relevanci (aktuálnost)
Evangelia (rozhovor s Os Guinessesm/CT)
Následující rozhovor byl
zvěřejněn ve formě článku ve známém evangelikálním časopise „Christianity
Today“. Os Guiness, který odpovídá na otázky redaktora časopisu, je neméně
známým křesťanským myslitelem, řečníkem a spisovatelem.
Představ nám prosím Tě krátce problematiku, které se týká náš
rozhovor
Evangelikálové nikdy tak
nevyhledávali relevantnost – nebo aktuálnost – jako dnes. A přesto jsme dnes
méně relevantní – aktuální - než kdykoli předtím. Můžeme pro to hledat nejrůznější vysvětlení,
a jistě tuto situaci ovlivňuje celá řada faktorů – ale já jsem hluboce
přesvědčen o tom, že vyhledáváme nesprávný druh nebo typ relevance –
aktuálnosti. Podléháme – ať už vědomě či
nikoli – současným pohledům na čas, pokrok, časovost a aktuálnost –
relevanci. Tyto současné pohledy jsou
však velmi zavádějící.
Do jaké míry a v jakém smyslu změnil náš postoj k času lidskou
civilizaci ?
To je samozřejmě velmi široká
otázka. Ale patřit do tzv. civilizované společnosti je dnes hlavně otázka času,
znamená to především jít s dobou. Tak to dnes chápeme. Necivilizovaná
společnost je společnost předpotopní, neandrtálská, společnost dávné minulosti.
Jakoby nikdy před námi žádná civilizace nebyla. Změna je dnes to hlavní. Nejvíc
záleží na pokroku. To, co je nové, je
dobré a správné. Jakoby celé dějiny
směřovaly k nám, do naší doby, ke mně.
Jsme nuceni držet krok s dobou, abychom za něco stáli.
Jak se takové postoje odrážejí v Církvi, jaký mají na Církev vliv ?
Já bych to řekl takto.
Uctívání Boha je pro Boha a Boží lid. Je to něco mezi Bohem a Jeho lidem. A my
tu najednou do toho zahrnujeme všechny tzv. „hledající“, tedy nevěřící.
Přizpůsobujeme se jim ve všem, včetně našich bohoslužeb, včetně uctívání Boha
v našich shromážděních. Byl jsem
nedávno na dvou bohoslužbách v tzv. „mega-sborech“ v Kalifornii a
s politování musím říct, že jsem tam téměř vůbec neslyšel Boží slovo.
Hodně se mluvilo o všelijakých průzkumech veřejného mínění v souvislosti
s křesťanstvím, slyšel jsem hodně statistických údajů a podobně.
Když dovolíme, aby se to, čemu
říkáme kultura nebo civilizace staly pánem, pak budeme vždycky vyhledávat to,
co je nej- : nejmodernější, poslední trendy, nejaktuálnější z pohledu
současnosti. Písmo, Boží slovo, se pak náhle jako stávalo zastaralým,
neaktuálním, jako ztrácelo relevantnost, platnost pro naši dobu. Když je soudobá kultura poslední autoritou,
Boží slovo už autoritou není. Ať už se
jedná o otázky v oblasti homosexuality, rodinnných svazků, feminismu,
přerušení těhotenství na přání, a podobně.
Naneštěstí vidíme, jak se
nebiblické názory a vlivy doszávají i do evangelikálních společenství.
Patří sem i problém
s kontinuitou, s návazností víry. Dříve jsme hovořívali o „víře svých
otců“ a navazovali jsme na ni. Dnes vymýšlíme všelijaké nové „víry“ – věroučné
soubory – které na víru našich předků a apoštolů nenavazují. Přerušení této návyznosti s sebou nese
ztrátu identity. Náhle jakobychom nevěděli, kdo jsme a kam patříme. A lidé začínají věřit myšlenkám, které nemají
přesvědčivě křesťanský obsah. Plno lidí
dnes v našich církvích věří něčemu, co jsou jen světské názory ozdobené
křesťanským pozlátkem.
Jak mají věřící lidé udržet v rovnováze Písmo a svět ?
My víme, že Pán Ježíš Kristus
nás k sobě povolává v tomto světě, za našeho života, ale že jako
věřící nejsme lidmi tohoto světa, nepatříme k systému, ke světonázoru, ke
způsobu života tohoto hříchem porušeného světa.
V celých lidských dějinách jenom jedna osoba mohla dokonale sladit
svou ne-světskou nebo mimo-světskou podstatu s životem za této zemi – a to
byl Pán Ježíš. My jsme ve
stálém nebezpečí upadnout do jednoho ze dvou extrémů : buď jsme ve světě
zabydlení do takové míry, že se stáváme světskými, anebo jsme od světa odděleni
tak moc, že jsme pro tento svět naprosto neužiteční, bezcenní.
To, co se neustále mění, je
svět kolem nás. Modernismus, který přinesla průmyslová revoluce, a
postmodernismus, který přinesla informační revoluce, nejenže změnily svět, ale
daly mu úžasnou moc – především díky hromadným sdělovacícm prostředkům – takže
dnes mluvit o „světskosti“ ve stejném smyslu, jako o ní mluvili naši rodiče –
to se už nedělá. Dříve byli evangelikálové
velmi citliví na „zesvětštění“ Církve. Dnes jakoby nám to už tak ani moc
nevadilo.
Apoštol Pavel byl Žiům Žid,
Řekům Řek, pohanům pohan. V tom si ho dnes bereme rádi za vzor. A správně.
Církev musí umět naprosto přirozeným způsobem přistupovat k nevěřícím a
komunikovat s nimi na rovině, kde jsou doma. Ale my na tom nesmíme přestat, nesmíme zůstat
v tom bodě, kde se jim přiblížíme.
Tolik kazatelů dnes říká
„Potřebujeme novou Církev pro novou dobu, potřebujeme nové křesťanství pro
dnešní dobu, potřebujeme nový druh křesťana pro dnešní dobu“ – ale když se
zadíváte do Písma a do dějin křesťanství, Církev vždycky šla kupředu tím, že se
vrátila nazpět, ke kořenům, k základům víry. My nepotřebujeme novou Církev. Potřebujeme
probuzenou Církev, Církev, která vidí jako svou vrchní autoritu svou Hlavu,
svého Pána, Ježíše Krista.
Neoddělitelnou součástí církevního probuzení, církevní reformace, je
návrat k Božímu slovu, návrat k Božím hodnotám.
V tom dnešním církevím
světě, v naší současné honbě za relevantností, aktuálností, v našich
snahách o to, vynalézt něco nového – co to vlastně děláme ? Dřív, když jsme si byli vědomi toho, že je na
tom Církev bídně, začali jsme se společně modlit a prosit Boha o probuzení.
Dnes namísto toho hledáme všelijaké novoty, snažíme se vymyslet něco nového, co
tu ještě nebylo, co svět nějakým způsobem zaujme, aby se o Církev zajímal. Jenomže nový život může do Církve přinést jen
její Pán, její Hlava, skrze Boží slovo a Božího Ducha.
Jak vidíte dnešní komercializaci evangelia ? Není přímým důsledkem našich
snah o to, abychom byli aktuální, moderní ?
Dnešní svět křesťanské hudby a
tisku je mnohamiliardovou záležitostí a tento podnikatelský úspěch bezesporu
svazuje. Mnozí věřící umělci, skladatelé, zpěváci a vydavatelé, jsou hnáni
kupředu nikoli svým duchovním posláním, nýbrž touhou po úspěchu, popularitě a
zisku. A tak namísto aby byla Církev
světlem a solí tomuto světu, stává se trhem křesťanských výrobků.
S tím je úzce spojen
obsah toho, co je dnes v nabídce křesťanských vyvadatelství. 95 procent
publikací – ať už se jedná o knihy nebo písně nebo jiné druhy publikací – 95
procent je věnováno „mně“, tedy mně jako věřícímu, křesťanovi. Najde se jen málo seriózních křesťanských
publikací, které se snaží proniknout do současné společnosti, kultury.
Známý křesťanský myslitel
C.S.Lewis hovořil o „myšlení nejnižšího odporu“. Říkal, že když si upravíme
evangelium tak, aby odpovídalo současnosti, stane se z něj pohodlné,
nekonfrontační evangelium. Ale bude to
jen částečné, neúplné evangelium. A vůbec nebude aktuální pro další generaci. Když se namísto toho zaměříme na to, co je
v evangeliu obtížné, nepochopitelné, nebo dokonce odporné, pak zůstáváme
věrni celému evangeliu. A takové evangelium je relevantní – aktuální – pro
každou generaci bez rozdílu. Ulehčovat evangelium pro svět znamená zlehčovat
jeho platnost a sílu.
Když někdo řekne, že chce žít ve smyslu tohoto uvažování, žít v jakési
prorocké, nadčasové dimenzi evangelia, jak byste takovému věřícímu poradil ?
Mám na mysli tři způsoby, jak
se můžeme bránit a ubránit některým soudobým nezdravým, nebiblickým trendům.
Především, musíme si být vědomi toho, co není zrovna moderní. Musíme znát to,
co dnes zrovna v kontextu evangelia neletí. Musíme mít odvahu mluvit pravdu v dnešní
době relativismu. Když budeme věrni
tomu, co není dnes na evangeliu jaksi přijatelné, pak budeme moci počítat
s tím, že budeme sdílet evangelium, které je Boží mocí ke spasení každému
člověku.
Zadruhé, měli bychom se naučit
oceňovat dějiny. Dnešní člověk je
fascinován budoucností a opovrhuje minulostí. V biblické páté knize
Mojžíšově jsou celé pasáže o tom, jak je důležité pamatovat na dějinné
události. Dějinné souvislosti by měly
mít dislný dopad na naši současnost – a pak i na naši budoucnost. Jako věřící máme naprostou svobodu být
povzneseni na jakýkoli světonázor – neexistuje pro nás západ nebo orient,
nezáleží na tom, v jaké době, v jakém století žijeme. Díváme se na
svět a na dějiny Božíma očima, z Boží perspektivy.
Zatřetí – a to je to
nejdůležitější – musíme být v neustálém spojení s věčným a neměnným
Bohem. Když pochopíme, že Bůh prostě je,
a že není vázán v jakémkoli smyslu a jakýmkoli způsobem na naše pojetí
času, pak pochopíme, co je důležité pro Něj i pro nás dnes, ať žijeme
v jakékoli době nebo společnosti.
Neustálá posedlost po aktuálnosti
a relevantnosti je pro Církev největším nebezpečím. Odráží se v ní světské
postoje vůči Božím věcem. Když
pochopíme, že evangelium je nadčasové, stále platné ve celém svém obsahu, pak
získáme novou důvěru v jeho moc, která promění jak náš vlastní život, tak
životy lidí kolem nás.
No comments:
Post a Comment