Mám zato, že
všichni seriózní čtenáři Bible se mnou budou souhlasit, když řeknu, že Církev
dostala od své Hlavy - Pána Ježíše Krista – jasný úkol : „Jděte, čiňte učedníky ze všech
národů“ (Mt.28,18-20). Tento úkol, toto poslání, se dá rozdělit na dvě
části : evangelizace a učednictví. Zvěstování evangelia a vyučování. Apoštol Pavel píše věřícím do Říma : „Kdokoli by vzýval jméno Hospodina, bude
zachráněn. Jak ale budou vzývat Toho, v něhož neuvěřili ? A jak uvěří
v Toho, o němž neslyšeli ? A jak uslyší bez kazatele ?“
(10,13-14). Ke vzdělávání, vyučování,
dochází především v církevním prostředí, v místním společenství
věřících. Evangelizace naopak probíhá
především mimo církevní společenství, všude tam, kde se věřící nacházejí ve
společnosti. V novozákonním textu
nevidíme, že by se Církev scházela za účelem evangelizace. Ke sdílení evangelia
docházelo na tržišti, na pracovišti, na náměstí, v synagóze, mezi přáteli.
První křesťané šli s evangeliem tam, kde byli nevěřící. Nikde nečteme o tom, že by křesťané zvali
nevěřící lidi mezi sebe, do prostředí církevního společenství, aby jim tam
zvěstovali evangelium. Samozřejmě, že se
stalo, že mezi shromážděnou Církev přišli nevěřící (1.Kor.14,23-25), ale nikde
v písmech Nového Zákona nečteme, že by Církev pořádala nějaká zvláštní
evangelizační shromáždění pro nevěřící, při kterých by se kázalo zvláštní
evangelizační kázání, hrála se zvláštní evangelizační hudba, nebo se dokonce
dávalo pozor na to, aby se mluvilo tak, aby nevěřící rozuměl. Když však nevěřící mezi shromáždění věřících
přišel a slyšel zvěstování Božího slova, a pozoroval vzájemné vztahy mezi
věřícími, jejich lásku jednoho ke druhému, jeho srdce mohlo být Božím slovem
zasaženo tak, že uvěřil v Ježíše Krista.
Pokud to vidíte
takto spolu se mnou, pak nemůžeme než se pozastavit nad současným trendem
v církvích, které se snaží lákat nevěřící do svých společenství za tím
účelem, aby je tam shromáždění věřící všelijakým možným způsobem přivedli ke
Kristu. Ze shromáždění Církve ke společenému vyučování a vzdělávání
v Božím slovu se stávají evangelizační kampaně, zatímco výklad a výuka
Božího slova se posouvá do malých domácích skupinek. Tam se pak spíš diskutuje a debatuje, než aby
se slovo Boží vykládalo a vyučovalo ke vzdělání věřících a jejich utvrzení ve
víře. Evangelizačně laděná shromáždění
Církve jsou pak spíše dobře zinscenované programy, které mají zaujmout a třeba
i pobavit, jen aby se nevěřící cítili dobře a přišli zas. Dokonce se některá společenství nestydí
udělat finanční sbírku, kterou nevěřící často chápou jako nějaké „vstupné“.
Proč vidíme
tento trend v církvích nejen na západě, ale dnes už i v našich
post-komunistických zemích ? Příčin by
se zřejmě dalo uvést několik, ale mám zato, že hlavní příčinou je zásadní
nedostatek víry v moc zvěstovaného Božího slova. Dnešní kazatelé a faráři
si myslí, že Boží slovo se musí zabalit do atraktivního balicího papíru, aby
mohlo na člověka zapůsobit.
Ten trend se
dá ovšem vystopovat ještě dál do minulosti, až tam, kde se začalo hovořit o
„cítěných potřebách“ nevěřících. Abych to vysvětlil : nevěřící lidé necítí, že
jsou hříšní, necítí potřebu Božího odpuštění, necítí potřebu smíření
s Bohem, necítí potřebu spasení.
To, co cítí, jsou věci jako nespravedlnost ve světě, nenávist druhých,
nelásku od rodiny, závist, obavy z budoucnosti, prožívají nemoce, jsou
v nedostatku všemožného druhu. A my
věřící jim nesmíme vnucovat evangelium, které hovoří především o duchovní
potřebách, které nevěřící nepociťují. Musíme se napřed věnovat jejich
„pociťovaným potřebám“, které je trápí.
Tento postoj ke zvěstování evangelia s sebou nese několik vážných
problémů. Zásadní problém je v tom,
že i když se k nevěřícímu přiblížíme ve snaze pochopit jeho pociťované
problémy a pomoci mu, pokud to myslíme se zvěstováním evangelia vážně, stejně
přijde chvíle, kdy začneme mluvit o Kristově kříži, a Kristův kříž je pro
každého člověka nepochopitelný, ať ho zabalíme jak chceme. Druhý velký problém v tomto přístupu k
evangelizaci spočívá v tom, že Bůh nikdy nikde a nikomu neslibuje, že když
člověk uvěří v Ježíše Krista, vyřeší se tím automaticky všechny jeho
každodenní problémy. To prostě není
pravda. Takže věřící někdy rozsévají – vědomě nebo nikoli – falešnou naději. A
pak přijde zklamání a rozčarování.
Evangelium bychom nikdy neměli zvěstovat jako všelék na lidské bolesti.
Evangelium nesdílíme proto, abychom lidem ukázali, co všechno mohou od Boha
získat. Zvěstujeme je proto, abychom lidem ukázali, že potřebují Ježíše Krista
jako Spasitele především pro věčnost.
My se dnes
velmi bojíme mluvit o Božím hněvu. Bůh
je láska a ve své lásce přichází za člověkem a obětuje vlastního Syna. Jenomže z Bible víme, že součástí
podstaty Boží je i Jeho hněv, a lidé potřebují zachránit před Božím hněvem,
potřebují smíření s Bohem – svým Stvořitelem. Také se bojíme mluvit o hříchu. Raději bychom
mluvili o „chybách“ a „omylech“ a „špatných věcech“, apod. Hřích je však v Písmu velmi jasně
definován jako něco, co je v přímém protikladu s Boží svatostí,
dokonalostí. Hřích je tedy především
stav hříšnosti a pak také bezbožné jednání, bezbožný život. Jedině když člověk uzná, že je hříšníkem
v Božích očích, pochopí potřebu odpuštění a smíření. Bojíme se mluvit o odloučení nevěřících od
Boha ve věčnosti, o jejich zatracení.
Raději diskutujeme o pocitech lidí, kteří prožili klinickou smrt a
viděli, jak je všechno krásné a jasné. . .
Jak můžeme
zvěstovat evangelium – dobrou zprávu – když lidem nejsme ochotni nebo schopni
vysvětlit, proč je ta zpráva dobrá ?
Když se někdo má dobře na tomto světě, jakou ještě lepší zprávu
potřebuje ? Žádné potřeby nepociťuje, takže když zůstaneme u jeho pociťovaných
potřeb, nemusíme vůbec evangelizovat.
Těším se naslyšenou opět za týden.
No comments:
Post a Comment