V dnešním blogu bych rád navázal na to, co jsem napsal v první části. Mluvil jsem o
tom, co je evangelium. A ukázal jsem, že evangelium je jenom jedno, i když
může být formulováno různými způsoby. Řekl jsem, že podstatou evangelia je dobrá
zpráva o příchodu Božího Syna, Ježíše Krista, v lidském těle, na tuto zem.
Jeho zástupná oběť – smrt na kříži – nám přináší ospravedlnění před Bohem,
získáváme přístup k věčnému životu a do Božího království. Zdůraznili jsme
si, že to všechno si člověk přivlastňuje pouze vírou, nemůže si u Boha
zasloužit nic svými dobrými skutky. A připomněl jsem i to, že spasení
člověka je součástí něčeho daleko většího, že nakonec dojde k obnově
celého Božího stvoření, které je dnes spolu s člověkem porušené hříchem.
Existuje určité napětí mezi tím, jestli je evangelium
– dobrá zpráva - o individuálním spasení člověka, anebo jestli se jedná o
ustanovení Božího kralování na této zemi.
Ti, kdo zdůrazňují Boží království, vidí hřích téměř výlučně v jeho
viditelných projevech jako jsou rasismus, materialismus, sociální
nespravedlnost, násilí, války, apod.
Tento postoj ke hříchu však zakrývá tu skutečnost, že hřích je především
a na prvním místě urážkou Boha. Hřích není jen o tom, jak se chováme
k sobě navzájem. Hřích je především problémem mezi mnou a Bohem, a pak
teprve mezi mnou a mým sousedem. Jestli
vidíme hřích jen jako otázku vztahu mezi lidmi, pak je logické, že budeme
hledat řešení sami v sobě a mezi sebou – a všichni vidíme, jak takové
snahy vypadají. Zatímco je pravda, že
nový společenský řád pod Boží vládou je také dobrou zprávou pro člověka, bylo
by nebiblické se domnívat, že nějaká nová společnost je uskutečnitelná bez
nadpřirozeného zásahu do nitra jednotlivců, bez vnitřní změny, bez obrácení. A
obrácení je možné jedině skrze víru v Ježíše Krista a Jeho zástupnou oběť
na kříži.
Když budete
studovat biblický text, velmi brzy zjistíte, že slovo „evangelium“ nenajdete
ani tak v souvislosti se způsobem života – co děláme – jako
v souvislosti s tím, co Ježíš Kristus udělal a jak může člověk
dosáhnout smíření s Bohem. Často lidé, kteří chápou dobrou zprávu jako
zprávu o nastolení pokoje a spravedlnosti na zemi, mluví o „evangeliu
království“ – království Božího. Zapomínají však na to, že účast na Božím
království – být poddaným v Božím království – je možné jedině skrze nové
narození z Božího Ducha, a to je možné jedině skrze víru v Ježíše
Krista jako Božího Syna a Spasitele. Evangelista Jan píše jednoznačně : „Těm, kteří Ho přijali (Krista), dal právo
být Božími dětmi – všem těm, kdo věří v Jeho jméno. Takoví nejsou narozeni
z krve, ani z vůle těla, ani z vůle muže, ale z Boha“
(1,12-13). Židovskému předákovi
Nikodémovi říká Ježíš také velmi jasně : „Jestliže
se někdo nenarodí znovu, nemůže spatřit Boží království“ (Jan 3,3).
Na tomto místě
však musím poznamenat, že my, kdo zvěstujeme ono klasické, jasné a jednoduché
spasení skrze víru a pouze skrze víru, často opomíjíme konečné důsledky dopadu
evangelia na konci věků. Apoštolé věděli
velmi dobře a také tak zvěstovali, že spasení jednotlivce Boží milostí skrze
víru má dopad již dnes na celou společnost, na mezilidské vztahy, na stvoření
v jeho celku. A když přijde konec věku, návrat Ježíše Krista umožní
naprostou obnovu všeho, co Bůh stvořil.
Bible hovoří o novém nebi a nové zemi - můžeme si dovolit říct, že Bůh
stvoří nový vesmír ?
A tak
evangelium je nejen o spasení člověka od hříchu, o smíření jednotlice
s Bohem a o věčném životě. Je také
o obnově hmotného světa, o novém stvoření.
Když si
uvědomíme, že jednoho dne Bůh odstraní nespravedlnost, nemoce, hlad, chudobu a
dokonce smrt, pak nám bude také jasné, že angažovanost věřícího člověka
v těchto životních problémech je na místě.
Není však myslitelné zapomínat přitom na tu druhou, základní stránku
evangelia, na dobrou zprávu o smíření s Bohem skrze víru v Ježíše
Krista.
Mnoho věřících
si klade upřímnou otázku, do jaké míry, s jakým osobním nasazením se mají
angažovat v sociální oblasti evangelia.
Na jedné straně jsme v pokušení upadnout do jednoho extrému, kde se
budeme věnovat pouze zvěstování samotnému, a druhým extrémem je to, čem,u
říkáme „sociální evangelium“, kdy krmíme hladové a pomáháme nemocným a
umožňujeme dětem vzdělání a zasazujeme se o spravedlnost a mír – a přitom všem
opomíjíme zvěstovat Ježíše Krista ukřižovaného a zmrtvýchvstalého.
Těmito dvěma
relacemi o evangeliu jsem se snažil ukázat, že jedno není možné bez druhého.
Zdá se mi, že dnes žijeme v době, v níž se Církev po celém světě
spíše přiklání k tomu druhému extrému, k péči o hmotné, fyzické a
sociální záležitosti světa a společnosti.
Možná proto, že má trochu špatné svědomí z minulosti, kdy se
nacházela v tom prvním extrému. V zemích bývalé východní Evropy možná
také proto, že dříve se věřící nemohli zapojovat do společenského života a
dění. Ale dost možná i proto, že starat
se o hmotné a sociální záležitosti je poměrně atraktivní, lidé si toho všimnou
a pochválí nás, možná i pomohou. Navíc tím lidem nemluvíme do svědomí, nijak se
jich nedotýkáme, jen jim pomáháme. Ale dejme si velký pozor ! Pán Ježíš říká v Matoušově evangeliu
jednoznačně : „Co prospěje člověku, kdyby
získal celý svět, ale sám sobě uškodil ?“ (16?26). Jinými slovy, člověk může být vzdělaný,
zámožný, slavný, zdravý, mocný – a přitom může sám sobě škodit. Jak ? Tím že
odmítá Ježíše Krista. A my, věřící,
nesmíme zapomínat na to zásadní : zvěstovat evangelium v jeho síle, moci a
plnosti.
No comments:
Post a Comment