Jak jsem slíbil v předešlé úvaze, budeme si dnes povídat
o pluralismu. Považuji za potřebné, abychom zprostředkovali
lepší porozumění některých pojmů, kterými je zřetelně charakterizována dnešní
post-moderní doba a společnost. Neoddělitelnou
součástí post-modernismu je pluralismus.
Jak víme ze školy, plurál je
kvantitativní pojem, kterým popisujeme, když je něčeho víc, než jeden. Jednotné číslo a množné číslo – singulár a
plurál.
Výrazem “pluralismus” můžeme vyjádřit určité demografické
skutečnosti, jako například že Singapúr je pluralistické město, protože v něm
žije 41% buddhistů, 18%křesťanů, 17% muslimů, 17% ateistů a 5% hinduistů. Spojené státy americké byly kdysi po stránce
náboženství celkem homogenní společností, zatímco dnes se stávají v této
souvislosti stále víc pluralistickou společností.
Jiný případ, kde používáme slova pluralismus se týká nejrůznějších světonázorů. Teologický pluralismus je názor, podle
kterého jsou všechna světová náboženství cestou k Bohu a k věčnému
spasení. To je samozřejmě velmi
destruktivní názor, který musíme jako věřící odmítnout.
A konečně v pozitivním slova smyslu hovoříme o
společensko-kulturním pluralismu, kterým označujeme kulturní různorodost
společnosti nebo národa. Taková osobní zkušenost nás jako lidské osobnosti
obohacuje.
Důsledně rozlišovat mezi teologickým a
společensko-kulturním pluralismem je nezbytné k tomu, abychom si vytvořili
správný křesťanský postoj vůči tzv. světovým náboženstvím. Nesmíme ty dva pojmy
ani vzájemně zaměňovat, ani je spojovat.
A nyní – na pozadí tohoto upřesnění – si položme otázku : může být spasen člověk, který nikdy v
životě neslyšel evangelium, dobrou zprávu o zástupné oběti Ježíše Krista ? Připomeňme si v této souvislosti hned dva
základní články biblického učení : (1) Bůh chce, aby všichni lidé došli spásy a
poznali pravdu (1.Tim.2,4) a (2) Ježíš Kristus je tou jedinou Cestou k
Bohu-Otci (Jan 14,6 a Sk.4,12). Jak
tedy zodpovíme otázku, která je jednou z nejčastějších a nejpalčivějších otázek
všech dob ? Dovolte mi, abych tu nabídl
poněkud širší pohled, který si vyžaduje trochu času.
Celá léta jsme jako křesťané bránili svou víru proti
útokům ateismu, který trvdí, že všechna náboženství jsou stejnou mírou
lživá. Ateismus ve své čisté formě odmítá
a priori existenci Boha. Je to poněkud
ironické, že dnes se nacházíme ve druhém extrému, jímž je teologický
pluralismus, který tvrdí, že všechna náboženství jsou pravdivá. Jak už jsme si řekli, teologové zastávající
pluralismus jednak odmítají tradiční křesťanskou pozici, že Kristus je jedinou
cestou k Otci. Zároveň tvrdí, že všechna
náboženství mají pravdu, všechna nějakým způsobem vedou lidi k Bohu, v každém z
nich je obsažen nějaký prvek, který věřícímu zaručuje, že to nakonec stejně
dobře dopadne a Bůh se smiluje.
Je to pravda, že všechna náboženství učí vlastně jedno a
totéž ? Na první pohled by se mohlo
zdát, že tomu tak opravdu je. Milovat
Boha a milovat bližního jako sebe samého – to se najde v nejrůznějších formách
ve většině náboženských systémů. Ale když se podíváme na jednotlivá náboženství
zblízka, zjistíme poměrně rychle, že každé náboženství ukazuje Boha a svět
docela jinak, a že si navzájem odporují.
Například, islám – podobně jako židovství a křesťanství – věří v
jediného, absolutního Boha. V buddhismu toto pojetí Boha nenajdeme. Tradiční
japonské náboženství Šinto je polyteistické, zatímco islám, křesťanství a
židovství jsou monoteistická náboženství.
V hinduismu a buddhismu není hlavním problémem hřích člověka vůči
svatému Bohu, nýbrž nevědomost, slepota, a chaos v poznání reality. Teologický pluralismus dále učí, že poznat
Boha není vlastně možné. Každé
náboženství se prý jen snaží popsat lidskými výrazy realitu, která je
nepoznatelná. Zatímco ateismus odmítá
jakékoli náboženské pojetí života, teologický pluralismus přijímá
jakékoli. A tady má problémy s morálkou,
protože jestli je jakékoli náboženství pravdivé, jak se dívat na známé
náboženské “přehmaty” jako byly křižácké války, jsou je hinduistické pálení
vdov, chrámová prostituce či aztécké lidské oběti ? To všechno ve jménu náboženství. Cožpak není rozdílu mezi náboženstvím, jehož
symbol je kamenný mužský pohlavní úd a náboženstvím, jehož symbolem je dřevěný
kříž ? Zdá se mi, že závěr je docela
jasný : některé náboženské praktiky jsou zjevně nesprávné a zlé. Jsou takové
proto, že jsou založeny na nesprávném a lživém učení. Teologický pluralista si s tímto problémem
neví rady, nemůže být ve svém přesvědčení důsledný.
Hrubý pluralismus je tedy pro
důsledného evangelikála nepřijatelný.
Mezi evangelikály však pokračuje poněkud jemnější dialog, kde na jedné
straně jsou zastánci exklusivismu a
na straně druhé zastánci inklusivismu. O co se jedná ? Exklusivismus je tradiční postoj Církve
v dějinách. Ve své nejjednoduššní formě je to tvrzení, že jestli dvě různá
náboženství předkládají dvě nesrovnatelné pravdy, dvě nesmiřitelná učení, pak
jedno z těch náboženství pravdu mít nemůže, nemůže být pravdivé. Jedno vylučuje druhé – odtud výraz
exklusivismus. Například, východní
náboženství tvrdí, že život a smrt jsou součástí jakéhosi nekonečného cyklu
(učení o reinkarnaci), zatímco křesťanství tvrdí, že smrtí končí pozemská
existence a o věčnosti je rozhodnuto Bohem na soudu. Je zřejmé, že se jednou
každý přesvědčí o tom, co byla pravda.
Ale tady vidíme, jak je nesmyslné tvrdit, že všechna náboženství jsou
stejnou mírou pravdivá.
Křesťanský exklusivismus ovšem
tvrdí, že záchrana pro věčnost je možná jedině skrze víru v Ježíše
Krista-Božího Syna, který je jedinou cestou k Bohu, jediným Prostředníkem
mezi Bohem a člověkem. Tím se neříká, že
v tzv. světových náboženstvích není ani zrnko pravdy, nikoli. Ne-křesťanské nebo mimo-křesťanské názory jsou
odmítány tam, kde je jejich učení v přímém protikladu k učení
křesťanskému, k učení Bible, Božího slova.
Někteří exklusivisté jsou ochotni připustit určité výjimky ve svém
postoji, jako například v případě starozákonních svatých, nemluvňat,
mentálně postižených lidí apod.
Připouštějí, že tito lidé mohou obdržet spasení skrze víru v Krista,
aniž by osobně svoji víru vyhlásili nebo se k ní přihlásili.
Inklusivismus by se dal asi
nejlépe popsat slovy známého křesťanského myslitele, spisovatele a kazatele,
C.S.Lewise, který píše v jedné ze
svých knih : „To, co víme, je, že nikdo
nemůže být spasen jinak než skrze Krista. Co nevíme je to, jestli skrze Krista
mohou být spaseni pouze ti, kdo Ho poznali.“ Jinými slovy, inklusivismus počítá mezi
spasené lidi i ty, kdo nikdy svou víru v Krista osobně nevyznali. Spasení je jedině skrze Krista a díky Kristu
– nikoli prostřednictvím dobrých skutků – i když se člověk ke Kristu vědomě
neobrátil svou vírou. Známý křesťanský
teolog a myslitel J.I.Packer varuje : „Nesmíme si myslet, že Bůh bude
respektovat naše výmluvy tam, kde jsme evangelium nepřinesli a nezvěstovali,
aby lidi, kteří evangelium neslyšeli naší vinou, stejně zachránil.“ Jinými slovy, inklusivismus nás nezbavuje
závazku zvěstovat evangelium. Tzv. Velké
poslání věřících je jasné.
Teologické tvrzení evangelikálů
o tom, že Ježíš Kristus je jedinou cestou k Bohu a k záchraně pro
věčnost, jednou cestou k odpuštění hříchů a ke smíření s Bohem,
s sebou nese problematiku kulturního
pluralismu a tolerance. Vidíme tedy
zřetelný rozdíl mezi teologickým pluralismem a kulturním pluralismem. Teologičtí pluralisté nám namlouvají, že
evangelizovat mezi vyznavači jiných náboženství není správné, že to je známka
křesťanské arogance, a že křesťané musejí být vůči vyznavačům jiných
náboženství tolerantní.
O tom, jak to je s tou
tolerancí doopravdy, si popovídáme zase až příště.
No comments:
Post a Comment