Sametová revoluce roku 1989
přinesla řadu svobod, kterým se český národ těší dodnes. Některé z nich
nám připadají dnes naprosto samozřejmé, chápeme je jako něco, na co máme právo.
Mladý člověk dnes vůbec netuší, o jakou revoluci to tehdy vlastně šlo, jak
obrovské změny v české společnosti vyvolala. Jednou z těchto zásadních změn, těchto
svobod, je tzv. svoboda vyznání. Každý český občan má naprostou svobodu věřit
čemu a komu chce, anebo nevěřit ničemu a nikomu. A může o své víře nebo nevíře
mluvit naprosto svobodně a otevřeně kdekoli a s kýmkoli. Hovořím
samozřejmě především ve spojitosti s vyznáním náboženského charakteru.
Zatímco před listopadem 89 jsme
žili v totalitou vytvořeném a pěstovaném a chráněném ateismu, dnes je
situace diametrálně odlišná : žijeme v době společensko-kulturního a
náboženského pluralismu. Pamatuji, jak mne šokovalo, když jsem při jedné ze
svých prvních porevolučních návštěv Prahy viděl na Příkopech pochodovat
vyznavače Hare Krišny, za rohem na Václavském náměstí bylo k dostání české
vydání satanské bible, a ve vysílání české televize jsem slyšel od jedné známé
herečky, jak hovoří o Bohu. Od doby
nuceného ateismu jsme se posunuli k ateismu založeném na svobodném
rozhodnutí a k náboženskému pluralismu.
Náboženská všehochuť samozřejmě
není nic nového. Kdo zná dějiny židovského národa, dobře ví, že židovský
monoteismus – víra v jednoho jediného živého Boha – byl něčím naprosto
neobvyklým v prostředí egyptského polyteismu – Egypťané uctívali celou řadu
bohů. Kdo by neznal biblický příběh proroka Eliáše a jeho zápas o důkaz
pravosti Boha-Stvořitele, kterého uctíval Izrael ? Z novozákonních písem
Bible víme, jak prvotní Církev bojovala o jedinečnost Ježíše Krista na pozadí
řeckého a římského polyteismu.
Na jedné straně tedy není pro
Boží lid nic nového na tom, že žijeme v době, kdy je náboženská svoboda a
různorodost opět samozřejmostí. Na druhé straně však už není tak docela zřejmé,
že bychom si byli vědomi nebezpečí, které dnes – v postmoderní době –
náboženský pluralismus představuje. Na jedné straně se ze svobody radujeme a
chceme ji dopřát každému. Na druhé straně však bychom měli vědět, že dnešní
společensko-kulturně-náboženské prostředí se podobá daleko víc tomu,
v němž vyrůstala prvotní Církev, než tomu, v němž žili naše
prarodiče, případně rodiče.
Jedním z důvodů je daleko
volnější pohyb osob po celém světě. V České republice nikdy předtím nežilo
a nepracovalo tolik příslušníků jiných národů jako dnes. A nejsou to jen
evropané, kteří mají s námi společné kulturně-náboženské dědictví. A to nemluvím o jiných zemích, jako jsou
Francie, Německo nebo Spojené státy americké, případně Kanada. Tam je procento přistěhovalců nesrovnatelně
vyšší. Jistě, Spojené státy byly vždycky
zemí přistěhovalců. Dnes se však obrovský rozdíl v tom, odkud noví
přistěhovalci přicházejí. Přicházejí ze
zemí, kde křesťanství nikdy nebylo a není hlavním náboženstvím. A tito lidé
s sebou přinášejí nejen svou píli a pracovitost, nýbrž i svá náboženství,
ať už se jedná o hinduismus, buddhismus nebo islám. Na známé internetové stránce YouTube kolují
dokumentární studie, které statisticky dokazují, za jak krátkou dobu se stane
Evropa islámským světadílem.
V posledních letech se
právě díky svobodě a demokracii propaguje po celé Evropě náboženská
snášenlivost a tolerance. Odmítá se
jakýkoli názor, který by povyšoval jedno náboženství nad druhé. Stále častěji slyšíme, že měřítkem „pravého
náboženství“ je jednání lidí – etika – a nikoli učení – doktrína. Etika prý sjednocuje, zatímco doktrína
rozděluje. Důsledkem takových postojů je to, že se na vyznavače a stoupence
jiných, ne-křesťanských náboženství, začínáme dívat jako na partnery ve
společných - ať už regionálních nebo celosvětových - akcích dobré vůle,
namísto abychom v nich jako křesťané viděli Božíma očima ztracené lidi, kteří
potřebují Spasitele !
Radikální relativita ovládla
naše společensko-kulturní cítění. Jakýkoli absolutní postoj je označován za
předsudky, nedostatek tolerance, úzkoprsost, fanatismus. Svoboda volby je chápána jako něco dobrého,
jen pokud ta volba není absolutní, jednostranná. Věř si, čemu chceš, ale nesmíš si myslet, že
jedině ty máš pravdu. Je nepřípustné,
aby některá víra byla ta jediná správná a všechny ostatní nesprávné. Nemůže být jen jedna pravda, aby všechno
ostatní byla lež. Tak uvažuje dnešní
svobodný, demokratický evropan.
Tlak, který je dnes stále
silněji pociťován v oblasti vztahu mezi křesťanstvím a jiným světovými
náboženstvími, vyvolává nesnadné, a často bolestivé otázky. Tou hlavní otázkou je asi dost rozšířené
podezření, že náboženská identita je dána zeměpisnou polohou. Jinými slovy, podle toho, kde jsem se narodil
a vyrůstal, se řídí moje náboženské vyznání. Když jsem se narodil
v Kuvajtu, jsem muslim. Když v Japonsku, jsem buddhista. Kdo se narodil v Indii, patří
k hinduismu. Neřekně vám většina
evropanů nebo američanů, že jsou křesťané ?
Nedávno jsem jel taxíkem v tureckém Istanbulu a dal jsem se
s řidičem do řeči. Zeptal se mě,
odkud jsem. Když jsem řekl, že jsem z Ameriky – protože mám americké
občanství – řekl mi : „Tak to jste křesťan, že ?“
Bez ohledu na takové a jim
podobné předsudky, naprostá většina lidí, kteří kdy žili nebo dnes žijí,
křesťany nejsou. A tak by se někdo mohl
právem ptát : „Dává to smysl, aby Bůh trval na tom, že spasení je možné jedině
skrze víru v Ježíše Krista ?“
Přesné údaje nemáme k dispozici, ale v roce 100 po Kristu žilo
na světě přibližně půl procenta křesťanů z celkové populace. V roce
1000 po Kristu to bylo nějakých 19 procent a dnes, po dvou tisíciletích
existence a misijní činnosti Církve, přibližně 30 procent světového
obyvatelstva jsou křesťané – alespoň podle jména a příslušnosti k některé
z křesťanských církví. Co tedy
můžeme říct k věčnému osudu všech těch, kdo ke křesťanské Církvi nepatří,
a z nichž možná mnozí o Kristu nikdy v životě neslyšeli ? Náhle jsme si daleko lépe vědomi nebezpečí,
které představují nejrůznější náboženství se svými snahami o získání sluchu a
srdce převážné většiny našeho světa.
Kolik lidí půjde do věčnosti bez Krista, bez Boha, bez naděje.
Dovolte, abych na pozadí těchto
bolestných skutečností a otázek navrhl pět zásadních pravd, kterých se jako
věřící lidé, znovuzrození křesťané, musíme držet v této tak náročné době,
v níž žijeme :
Zaprvé, Bůh je dokonalý a dobrý a všechno, co dělá, je dokonalé, správné a
dobré. Křesťan si může být naprosto
jist Božím charakterem, Božím srdcem. Na jedné straně musíme odmítnout názor,
podle kterého každé náboženství nakonec vede k Bohu a všichni lidé budou
spaseni. To prostě není pravda. Na druhé straně si však můžeme být jisti, že
Bůh nikdy neudělá nic, co by odporovalo Jeho charakteru. Již biblický Abraham
věděl, jaký Bůh je, když Bohu klade hypotetickou otázku : „Což Soudce vší země nejedná podle práva ?“ (1.M.18,25). Ano, Bůh je dokonalý, dobrý a
spravedlivý. Na tom můžeme stavět za každých okolností, v každé době, ať
jsme kdokoli a žijeme kdekoli.
Zadruhé, Ježíš Kristus je definitivním,
dokonalým, plným zjevením Boha. Všechny tři hlavní větve křesťanství –
katolická, pravoslavná a protestantská – se shodují na tom, že Ježíš Kristus je
jednorozeným Synem Božím (viz nicejské vyznání víry, 374 po Kristu). Bůh se částečně zjevuje ve svém stvoření – ve
vesmíru a všem, co vesmír obsahuje – částečně se zjevuje v lidském
svědomí, a dost možná i skrze některá jiná náboženství. Avšak dokonalé zjevení,
odhalení Boha nacházíme pouze v Ježíši Kristu, Božím Synu.
Zatřetí, není jiné cesty spasení, jiného způsobu záchrany, než víra
v zástupnou oběť Ježíše Krista na kříži, k níž došlo před nějakými
dvěma tisíci lety. Nejenže trváme na
tom, že zástupná smrt Ježíše Krista byla nutná pro naše spasení. O tom vcelku
není pochyb. To, o čem se často
pochybuje a o čem se stále debatuje, je to, jestli Kristovo dílo spasení je
platné i pro ty, kdo o Jeho oběti neslyšeli nebo ji vírou nepřijali. To se týká všech těch, kdo žili před Kristem,
týká se to nemluvňat, mentálně
postižených lidí, a vůbec všech těch, kdo evangelium nikdy neslyšeli. O tom bych rád hovořil v jedné
z následujících relací.
Začtvrté, zatímco Bůh je nekonečný a našimi smysly nepostižitelný, my jako lidé
jsme omezeni časoprostorem a jsme ve své podstatě pokažení hříchem. Jako takoví, ve vědomí vlastní omezenosti a
hříšnosti, musíme být stále naplňováni pokorou.
Být pokorný neznamená, že jsem skeptik nebo agnostik, že prostě zvednu
ruce a vzdám to. Být pokorný znamená, že
jsem si vědom Božího výroku, který mi připomíná, že „Jako jsou nebesa vyšší než země, tak převyšují cesty mé cesty vaše a
úmysly mé úmysly vaše“ (Iz.55,9). Apoštol
Pavel píše : „Jak nevyzpytatelné jsou
Jeho soudy a nevystopovatelné Jeho cesty ? Kdo poznal mysl Hospodinovu a kdo se
stal Jeho rádcem ?“ (Řím.11,33-34). S odpověďmi na některé
z nejpalčivějších životních otázek si budeme muset počkat až do věčnosti.
A konečně zapáté, jako křesťané jsme zavázáni Božím posláním
jít ke všem národům a získávat Kristovi učedníky (Mt.28,19-20). Kdosi řekl, že prostě nesmíme ztrácet nervy,
musíme být trpěliví, důslední a nesmlouvaví ve věci sdílení evangelia. Nesmíme mluvit příliš, abychom lidi
neodradili od pravdy a nechtěně je nezavedli na scestí, a nesmíme mluvit málo,
abychom si byli jisti, že jsme zvěstovali celé evangelium v jeho síle a
moci.
Těchto pět zásad nám může pomoci
v zaujetí správného postoje vůči vyznavačům světových náboženských
systémů. V příští úvaze budeme mluvit o pluralismu.
No comments:
Post a Comment