V první části tohoto blogu jsem ukázal na některé problémy související s takovým postojem
k evangelizaci, kdy se soustředíme na tzv. „pociťované potřeby“ nevěřícího
člověka, namísto abychom s ním hovořili o zásadní potřebě činit pokání a
uvěřit v Ježíše Krista. Vůbec
hlavním problémem s tímto postojem je to, čemu říkám „křesťanský
humanismus“. Ten spočívá v tom, že se soustřeďujeme na člověka, jakoby on
byl středem vesmíru a Bůh tu byl jen proto, aby uspokojoval lidské
potřeby. A ono je to právě naopak. Bůh
je Stvořitel a všechno má v Něm svůj původ a existuje pro Něj – včetně
nás, lidí. Takže otázka není jak může Bůh naplnit pociťované potřeby člověka,
ale jak má člověk uspokojit požadavky Boží. Teprve když toto pochopíme, budeme
schopni rozumět správně evangeliu a evangelizaci.
Já nepodezírám
všechny zastánce „křesťanského humanismu“ z nějakých pochybných pohnutek,
věřím, že jim jde o to, aby byli lidé spaseni.
Ale jsme svědky toho, jak se dnešní kazatelé evangelia přímo bojí mluvit
o hříchu jako o hříchu, bojí se označit nevěřící za bezbožníky a za nepřátele
Boží, jak to zřetelně činí Písmo-Bible. Bojí se, že si odradí lidi, že si je
znepřátelí, že jim přestanou chodit na bohoslužby. Tragedie spočívá v tom, že to bylz to
staré klasické a jednoduché evangelium, které lidi oslovovalo a měnilo svou
mocí, která je mu dána Bohem. Již jako mladý kluk jsem se učil nazpaměť slovům
apoštola Pavla : „Nestydím se za Kristovo
evangelium – vždyť je to Boží moc ke spasení každého, kdo věří“ (Řím.1,16).
Nic nového pod
sluncem. Apoštol Pavel byl pod stejným tlakem pod jakým jsou dnes mnozí
kazatelé a faráři. Očekávalo se od něj, že přivede k obrácení velké
množství lidí. A on zatím kázal konfrontační evangelium, jehož ústředním bodem
byl Kristův kříž. Korintským věřícím
píše ve svém prvním listu takto : „Pro
ty, kdo spějí k záhubě, je poselství kříže bláznovstvím, ale pro nás, kdo
docházíme spásy, je to Boží moc“ (1,18).
My dnes budeme zřejmě spolu s apoštolem vyznávat, že poselství
kříže je bláznovstvím pro nevěřícího člověka.
Jenomže rozdíl mezi námi a Pavlem bude asi ten, že zatímco on se
s bláznovstím poselství kříže spokojil, my se příliš často snažíme
poselství kříže „odbláznit“, snažíme se je zbavit elementu bláznovství, chceme
udělat evangelium „lépe stravitelným“ pro nevěřícího. Tím se však dopouštíme toho, že vlastně
vyznáváme a zvěstujeme „jiné evangelium“, což je pro Boha i pro Církev
nepřijatelné.
Jak jsme si už
řekli, centrálním bodem evangelia byl a je a bude Kristův kříž. Pro nás – pro
věřící - je dnes těžší pochopit, jak mohl být Kristův kříž takovou urážkou a
překážkou a takovým bláznovstvím. My jsme z kříže udělali více-méně
sentimentální záležitost. Křížky nosí lidé na krku jako přívěšky, vidíme je
viset na stěnách, malujeme je na obrazech. Kříž je však velmi reálný symbol
smrti. Velmi těžké, kruté smrti. Římské impérium si rezervovalo smrt
ukřižováním pro tři druhy zločinců : pro vypurné otroky, pro nejhorší zločince
a pro poražené nepřátele říše. Pohané – příslušníci nežidovských národů – se
dívali na lidi odsouzené k ukřižování s odporem a pohrdáním. Tento
postoj k lidem odsouzeným k ukřižování byl součástí tehdejší
společenské kultury. A do této kultury
přináší apoštol Pavel evangelium o ukřižovaném Kristu-Spasiteli. Šílenství,
bláznovství, nesmysl ! Kdo by chtěl
uvěřit tomu, že ukřižovaný Boží Syn v lidském těle je cestou
k vykoupení, ke spáse ?! Pro
příslušníky židovského národa to bylo ještě horší. Ti věděli z písem
Starého Zákona, že ukřižovaný člověk je pod Božím prokletím (5.M.21,23). V jejich případě nešlo jen o společenské
stigma, jednalo se o duchovní záležitost, o duchovní Boží soud nad ukřižovaným
člověkem. Jak mohl být takový člověk Božím Synem, Mesiášem, Spasitelem ? A tak „pohoršení
pro Židy, bláznovství pro Řeky“, slovy apoštola Pavla. To slovo „pohoršení“
je v původním jazyce Nového Zákona, v řečtině, „skandalos“ – odtud
naše dnešní „skandál“. V původním
významu se tu mluví o „svádění k odpadlictví a nevíře“. Jinými slovy,
skandál kříže mnohé Židy odvrátil od jejich židovské víry. Pavlovo poselství evangelia nebylo nijak
přitažlivé. Bylo zřetelně konfrontační.
Apoštol Pavel
si byl velice dobře vědom toho, že kázání ukřižovaného Krista-Spasitele není
nijak populární a také se je nesnažil nijak zpopularizovat. Nesnažil se, aby ho
lidé za jeho zvěstování chválili, aby se pod jeho slovem cítili dobře. Pavel věděl, že evangelium je dobrou,
radostnou zprávou pro každého člověka. Ale také věděl, že dříve, než může
zvěstovat odpuštění Boží a smíření se svatým Bohem, musí zvěstovat Kristův
kříž. Věděl, že Kristův kříž je Boží mocí a Boží moudrostí (1.Kor.1,24). Bez
kříže nemělo evangelium smysl. Odstranit kříž nebo jej jakkoli potlačit nebo
znehodnotit bylo nemyslitelné. Moc evangelia by byla ta tam.
Dnes,
v našem 21.století nám může znít toto uvažování jako něco velmi vzáleného,
až nereálného. Kříž nás neuráží,
nevyvolává v nás odpor. Protože už dávno nevíme, co to ukřižování bylo.
Gibsonův film „Pašije“ byl pro mnohé lidi otevřením očí, zděšením, šokem.
Protože tak to doopravdy tehdy bylo. Násilí, mučení, plno krve, šílený dav.
Evangelium
není návodem k tomu, jak být šťastným a úspěšným člověkem. Ukřižovaný
Kristus zůstává ústředním bodem evangelia. A toto biblické evangelium je právě
kvůli Kristově kříži a Jeho prolité krvi za nás, za hříšníky, stále
konfrontační. Zbavte evangelium kříže a
zůstane vám jen nějaké další náboženství, snaha o nápravu života. Jedině díky Kristově kříži a Kristově
vzkříšení můžeme každý z nás dojít smíření se svatým Bohem, odpuštění
našich hříchů a nového, věčného života v Boží přítomnosti.
No comments:
Post a Comment