Úvodem ke
krátké serii několika úvah na stejné téma si položme následující hypotetickou
otázku : jak by to asi vypadalo, kdyby nad některým z našich českých měst
vládl jako starosta satan ? Satan, jak
je nám popsán v biblických textech.
Možná nás v první chvíli napadne, že by okamžitě narostla zločinná
činnost, krádeže, přepadení, vraždy, zavládla by sexuální nevázanost,
pornografie by byla král, církve a kostely by byly pod zámkem a křesťané by šli
před soud. Před nějakými 50 lety kazatel
Presbyterní církve v americké Filadelfii, dobře známý Dr.D.G.Barnhouse,
namaloval ve své pravidelné rozhlasové relaci docela jiný obraz toho, jak by to
vypadalo, kdyby satan ovládl jedno z amerických měst. Řekl, že všechny hospody a bary by byly zavřené,
pornografie by byla zakázána, po čistě uklizených ulicích by chodili usměvaví
lidé, nikdo by neklel a nenadával, děti by byly poslušné a hodné, rodiny
spořádané, a v neděli by byly všechny kostely a chrámy plné – každý
kostel, každý chrám a každá modlitebna – kde by se nekázal Kristus.
Tato
provokativní ilustrace není příliš daleko od dob totality, která při své zřejmé
a pyšné satanské bezbožnosti držela na uzdě veřejnou morálku – nikoli kvůli
morálce samé, ale protože totalita nezná svobodu lidského projevu. Tam, kde se v církvích nic nedělo, kde
se nekázal Kristus, bylo všechno v pořádku. Kde se však díky mocně
zvěstovanému Božímu slovu začala církev probouzet ze své pasivity, byla
okamžitě nemilosrdně potlačena.
Boží a lidský
nepřítel – satan – má k dispozici mnoho zbraní a strategií, kterými chce
narušit Boží dílo – Boží záměry na tomto světě. V době totality to byl
ateisticko-komunistický represivní systém, v době demokracie a svobody je
to konzumní materialismus, křesťanský humanismus, zájem o nové formy zvěstování
evangelia, společenská angažovanost, a jiné. Tak jako v době totality se
však i dnes může stát – a ono se to již stává – že tu sice je jakési
křesťanství, ale že je prázdné, neplodné, bez Ježíše Krista. Cítíte to stejně jako já ? Zatímco v době totality byla Církev
vystavena především vnějšímu tlaku a represi, v době demokracie a svobody
přichází tlak zevnitř - narůstá nebezpečí vlivu nejrůznějších heretických,
nebiblických učení a dochází snadno k rozdělení.
Jedním
z nejvážnějších problémů, kterým dnešní Církev musí čelit, je problém víry
v absolutní pravdu, která je vně, mimo nás. Post-moderní vlivy sekulární
společnosti přicházejí velmi rychle i do Církve a my se mezi věřícími stále
častěji setkáváme s názorem, že každý z nás si může vykládat Bibli po
svém, každý můžeme vidět evangelium jinak, měřítkem jsem já sám, moje svědomí,
moje vlastní zkušenosti a zážitky.
Když se nad
tímto trendem vážně zamyslíme a domyslíme ho do důsledků, uvidíme, že se tu
nejedná o nic menšího než o zásadní rozdíl mezi křesťanskou vírou a jakýmkoli
jiným světovým náboženstvím. Každé
náboženství se snaží potýkat s problémem nitra člověka a s problémy
světa. Každé náboženství však hledá řešení v člověku, nikoli mimo
člověka. Křesťanova víra ukazuje mimo
nás – na Boha Stvořitele a Spasitele v Kristu. Vyznáváme, že je zapotřebí
zásahu zvenku, aby mohlo dojít ke změně v nitru člověka. A ta změna sama o
sobě není cílem, nýbrž začátkem něčeho daleko většího, života se svatým,
dokonalým Bohem, v Jeho stálé přítomnosti, po celou věčnost. Evangelium je proto dobrou zprávou, že nám
přináší toto Boží řešení, že je nemusíme hledat sami v sobě, že Bůh
všechno zařídil, aby si nás zachránil pro Sebe.
Svět a světová
náboženství se nám snaží vnutit názor, že všechno, čeho je zapotřebí
k polepšení člověka a světa je láska. Když se budeme mít rádi, bude
všechno v pořádku. Nepotřebujeme
žádného Boha, nepotřebujeme Krista, nepotřebujeme žádné biblické učení. Jenomže právě tady se křesťané musejí rozejít
s každým ostatním. Pán Ježíš
Kristus nebyl revoluční v tom, že by nám přikázal abychom milovali Boha a
sebe navzájem. To věděl už Mojžíš. O lásce mluví i Buddha, Konfucius, Madona,
Dalai-Lama, president Havel a celá řada známých osobností, včetně mnohých
kazatelů a farářů. Mluvit o lásce
k Bohu a k druhému člověku není nic nového a nikdo v tom s námi
nebude polemizovat, nebudeme konfrontační.
Avšak když začneme mluvit o Boží svrchovanosti, o Jeho autoritě nad
člověkem, o Boží svatosti, o Jeho hněvu, spravedlnosti, o hříchu, o Kristově
zástupné oběti za hřích, o novém narození, o ospravedlnění pouhou vírou, o
pokání, o smíření s Bohem, o Božím soudu – tady narazíme. Náhle budeme kontroverzní, nebude s námi
jen tak někdo souhlasit a nebudeme mít moc prostoru ke zvěstování biblického
evangelia.
Problém je
v tom, že Církev se dnes dostala tak daleko na scestí, že velmi často
používáme všichni stejných výrazů, ale protože seriózní výklad a výuka Božího
slova v našich společenstvích stále více schází, každý si pod zaběhnutým
křesťanským slovníčkem může představovat něco jiného.
Kdybych se vás
například v této chvíli zeptal, čím je pro vás Ježíš Kristus – jaké
odpovědi bych asi uslyšel ? Je pro vás
příkladem hodným následování, je pro vás silou k dobrému životu, pohnutkou
a inspirací ke konání dobra, je pro vás někým, za kým můžete vždycky přijít,
když máte problémy . . . ? Anebo můžete
jednoznačně prohlásit, že Ježíš Kristus je Boží Syn, který přišel
v lidském těle, aby zde na zemi přinesl zástupnou oběť na váš hřích, když
zemřel na kříži ? Věříte v Něj jako
v jediného možného Zachránce-Spasitele, který vám zprostředkoval smíření
se svatým Bohem a umožnil přístup do Boží přítomnosti pro celou věčnost ? Jak je to, čemu doopravdy věříme ? A jak je
to pro nás důležité, abychom věřili právě tak a ne jinak ? O tom zase příště.
No comments:
Post a Comment