V tomto blogu o uctívání Boha se
dostávám k otázce, která je podstatná : koho má dnešní, novozákonní
věřící člověk, chválit a uctívat ?
Někomu by se mohla taková otázka zdát až zbytečná, protože přece
hovoříme o uctívání Boha ? Ovšem zkušenost
ukazuje, že různí věřící si pod pojmem uctívání Boha představují různé věci a
praktiky. Proto považuji za důležité, abychom si na podkladě Písma, které je
naší svrchovanou autoritou, vyjasnili, kdo má být předmětem našich chval, a kdo
nikoli. Písmo nás nenechává na
pochybách. V souvislosti s pokoušením Pána Ježíše satanem na poušti,
náš drahý Pán satanovi odpovídá jednoznačně : „Je psáno : Budeš se klanět Hospodinu (Pánu), Bohu svému, a Jeho
jediného uctívat: (Lk.4,8).
Abychom lépe porozuměli důležitosti uctívání Boha a nikoho
a ničeho jiného, podívejme se napřed na některé klíčové biblické oddíly, ve
kterých Bůh jednoznačně zakazuje, aby se člověk někomu nebo něčemu jinému
klaněl.
Tak především, nemáme uctívat modly. První přikázání, které dal Bůh Izraeli skrze Mojžíše, zní : „Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo
ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit“
(2.M.20,3-5). Co je to modla ? Modla je cokoli, co v lidském vědomí
nahrazuje Boha. Bůh jako Stvořitel
vesmíru a člověka má naprosté právo na to, aby byl tím prvním v lidském
životě, kým se člověk zabývá, a koho ctí.
Modloslužebnictví je vědomým odvrácením se od Boha k někomu nebo
něčemu jinému. Jedná se o vědomé potlačování pravdy, jak o tom píše apoštol,
Pavel ve svém dopisu věřícím do Říma : „Boží
hněv se zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří
svou nepravostí potlačují pravdu. Vždyť to, co lze o Bohu poznat, je jim
přístupné, Bůh jim to přece odhalil. Jeho věčnou moc a božství, které jsou
neviditelné, lze totiž od stvoření světa vidět, když lidé přemýšlejí o Jeho
díle, takže nemají výmluvu. Poznali Boha, ale nevzdali Mu čest jako Bohu ani Mu
nebyli vděční, nýbrž jejich myšlení je zavedlo do marnosti a jejich scestná
mysl se ocitla ve tmě. Tvrdí, že jsou moudří, ale upadli do bláznovství.
Zaměnili slávu nepomíjitelného Boha za zobrazení podoby pomíjitelného člověka,
ano I ptáků, čtvernožců a plazů“ (Řím.1,19-23).
Modlářství je satanského původu.
Boží a lidský nepřítel, ďábel nebo satan, touží po tom, aby ho lidé
uctívali a klaněli se mu (1.Kor.10, 19-20, Izaiáš 14,12-15, Ezechiel
28,11-19). Moderní evropan, pokud zrovna
necestuje, nemá ani ponětí o rozsahu modlářství toho nejprimitivnějšího druhu,
které se pěstuje v různých zemích světa.
Ale ani civilizovaný člověk se dnes nebrání nejrůznějším pohanským
projevům modlářství. Viděl jsem
v televizi pořad o vyznavačích kultu Nového věku (New Age), kteří si doma
staví pohanské oltáře, na kterých najdete svíčky, sošky, různé ornamenty,
obrázky a fotografie, ikony a další cerepetičky. K tomu oltáři denně chodí
a meditují. Asi vás překvapí, když
řeknu, že tento dokumentární snímek byl z americké Kalifornie !
Ovšem modlářství, jak dobře víme, nemusí být jen klanění
se fyzickým předmětům. Modlářství je
především postoj našeho nitra, našeho srdce. V civilizovaném světě se
modlářství projevuje povětšině jinak, a já bych se rád zastavil u některých
jeho hlavních projevů v našem světě ve 21.století. Není nadto, když se věci jmenují konkrétně
tak, jak jsou.
První modlou, které si musíme být vědomi a před kterou se
musíme mít napozoru, je naše vlastní JÁ. Při svádění prvních lidí ke vzpouře proti
Bohu-Stvořiteli, jim satan slibuje, že když Boha neuposlechnou a pojí ovoce ze
zapovězeného stromu, budou „jako bohové“.
Jinými slovy, namísto, abyste se řídili tím, co vám říká Bůh, budete se
řídit svým vlastním úsudkem, budete mít svobodu rozhodování a jednání. Budete sami sobě bohy. Tím žije člověk dodnes. Povýšil sám sebe na
boha a humanismus je pro něj tím nejvyšším, čemu se klaní. Učinili jsme ze sebe
střed vesmíru. Nic a nikdo není tak
důležitý, jako člověk. Naneštěstí se toto myšlení dostává také mezi věřící, a křesťanský humanismus má dnes
v církvích zelenou. Jak často slyšíme mezi věřícími větu : „Hlavně, aby
byli šťastní !“ Jako kdyby štěstí a
spokojenost člověka byly tím nejvyšším měřítkem dobra a pravdy. Takto uvažovat není biblické, tedy ani
správné, a je to projev modlářství, kde modlou si je člověk sám.
Další modlou, o které se musíme zmínit, jsou peníze a majetek. Apoštol Pavel píše Timoteovi : „Kořenem všeho toho zla je láska
k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a
způsobili si mnoho trápení“ (1.Tim.6,10).
Podobně v listu Koloským : „Proto
umrtvujte své pozemské sklony : smilstvo, necudnost, vášeň, zlou touhu a
hrabivost, která je modloslužbou“ (3,5).
Peníze samy o sobě nejsou
zlem. Příčinou zla je láska
k penězům. Také si všimněme, že tu
Pavel mluví o touze. Vždycky jsem si říkal, že je daleko horší po
penězích a majetku toužit, než je mít.
Nejsou to tedy nutně zámožní, bohatí lidé, kteří se klanějí modle peněz
a majetku. Jsou to velmi často ti, co nemají a touží po tom, aby měli, kdo se
dopouští největšího zla, aby peníze získali.
Vlastnictví peněz a majetku má v sobě to skryté nebezpečí, že
namísto abychom my vlastnili majetek, majetek vlastní nás. Toto jsou slova Pána Ježíše : „Mějte se na pozoru před každou chamtivostí,
neboť I když člověk má nadbytek, není jeho život zajištěn tí, co má“
(Lk.12,15).
Je pozoruhodné, že učení Pána Ježíše obsahuje mnoho
ponaučení ohledně peněz. Stejně tak
apoštol Pavel věnuje otázce peněz a majetku v Církvi velkou pozornost (2.Kor.
kp.8/9). Mám zato, že Církev chybuje v tom, že se
z kazatelny příliš mnoho o penězích nehovoří. A přece bychom měli vychovávat věřící ke
správnému, zodpovědnému, biblickému hospodaření s majetkem. A varovat před nebezpečím modlářství.
Třetí modlou, před kterou musíme varovat věřící, je modla podnikání. To je něco poměrně nového v našich
zemích, kde se otevřeně soukromě podniká teprve od sametové revoluce roku
1989. Podnikání se stává modlou ve
chvíli, kdy mu musíme věnovat tolik pozornosti a času a energie, že nám už
nezbývá nic pro Boha a Jeho věci. Modla podnikání je hlavní příčinou neplodného
duchovního života. Každý, kdo podniká,
by se měl ptát sám sebe před Bohem, proč podniká. Je to proto, aby měl víc peněz a majetku, aby
ještě lépe zajistil rodinu, aby více uplatnil své schopnosti ? Anebo je to proto, aby mohl účinněji
posloužit Božímu dílu ? Podnikat je
dobré a správné. Bůh dává mnohým lidem
úžasné schopnosti k úspěšnému podnikání.
Otázka vnitřního motivu a postoje je však nanejvýš důležitá.
No comments:
Post a Comment