Bůh nedává prémie za nevědomost nebo neznalost. Dal nám Písma svatá
proto, abychom se v nich vzdělávali, a abychom tak nabyli moudrosti ke
správnému, zbožnému životu. Apoštol Pavel uvádí své učení v epištolách
několikrát slovy : „Bratří, nechtěl bych vás nechat v nevědomosti . . .“
(např.1.Kor.12,1). Je smutnou
skutečností, že roste počet těch křesťanů, kteří jsou v nevědomosti i
v těch nejzákladnějších pravdách Božího slova. Neudělají si čas na studium Písma a nechávají
druhé, ať studují za ně, a ať jim předkládají k víře to, co
nastudovali. To platí i v otázce
uctívání Boha, kterou se zabýváme v tomto rozhlasovém seriálu. Pokud to myslíme s uctíváním Boha vážně,
musíme do svého postoje zapojit nejen srdce, ale i rozum. Obojí máme od Boha.
V čem spočívá duchovní rozumnost nebo rozumná duchovnost ?
Především, jak jsem už naznačil, ve znalosti Božího slova, Bible. Znalost
Božího slova nepřijde levně. Stojí čas a úsilí. A je to něco víc než pouhé
čtení kázání nebo komentářů a slovníků.
Nic nenahradí pravidelné osobní ztišení na modlitbě, u Božího slova, kdy
má Bůh možnost zjevovat nám svoje pravdy. To, co sami z Božího slova – pod
vedením Božího Ducha – načerpáme, je to nejcennější a nejtrvanlivější. Věřte mi, že stojí zato si ráno přivstat a
ještě dřív než se pustíte do čehokoli jiného, udělat si čas a klid na Pána a
Jeho slovo. Osobně jsem zkoušel různé
způsoby a doby ztišení, ale ta ranní chvíle je nenahraditelná. Poznamená celý
váš den a všechno, co v něm prožijete a jak to prožijete. Udělejte si čas na studium Božího slova a na
tiché přemýšlení nad tím, co vám Pán chce říct.
Zadruhé, každý věřící by si měl být vědom svého postavení Božího
dítěte a údu Kristova těla, Církve. Toto
vědomí rovněž přispívá k rozvoji duchovní rozumnosti nebo rozumné duchovnosti. Biblické učení o Církvi a o postavení
věřícího v Církvi je nezbytné pro správné chápání uctívání Boha. Každý věřící má vědět, že se novým narozením
z Božího Ducha stal členem Kristova těla, že Kristus je Hlavou Církve, a
že tímto členstvím v Kristově Církvi je spojen i s každým dalším
věřícím člověkem kdekoli na světě. Je jenom jedna Církev, jedno Kristovo tělo,
jedno společenství věřících.
K učení o Církvi patří i ta slavná biblická pravda, že každý věřící
je knězem, podle 1.Petrovy epištoly 2,9, kde čteme tato slova určená všem
věřícím : „Vy však jste rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid
náležející Bohu . . .“ Jako
kněží se pak všichni můžeme řídit ponaučením pisatele epištoly Židům, který nás
vyzývá : „Přinášejme tedy skrze Ježíše stále oběť chvály Bohu, naše rty ať
vyznávají Jeho jméno“ (13,15). Tradiční
dělení věřících na kněze a laiky je pouhým lidským výmyslem a neobstojí ve
světle Božího slova, Bible. Každý
z nás může přinášet oběť chvály Bohu, kdykoli a kdekoli.
Zatřetí, k rozumné duchovnosti nebo duchovní rozumnosti patří i
správné chápání shromáždění věřících za účelem památky Pána Ježíše Krista. Takovému shromáždění se někdy říká „večeře
Páně“, což značně zavádí, a odvádí od pravého významu takového sejití věřících. Nejedná se ani o večeři, ani o památku
večeře, jedná se o připomínání si osoby Pána Ježíše Krista. Takové shromáždění není k tomu, aby se
při něm zvěstovalo evangelium, ani k tomu, aby se při něm studovalo Písmo,
ani k tomu, aby se při něm vysílaly k Bohu modlitby od Církve. Shromáždění věřících za účelem památky Pána
Ježíše má sloužit jen a jen tomuto účelu. A je to právě zde, kde můžeme
společně s druhými věřícími nejintenzívněji oslavovat Boha, klanět se Mu a
uctívat Ho. V mnoha církvích a
společenstvích věřících panuje zásadní neporozumění smyslu shromáždění
k památce Pána Ježíše. Většinou se
z toho stává jakýsi rituál, který se dost odbývá a často takové
shromáždění vůbec v církvích schází.
Nedostatek poznání tu způsobuje, že se odbývá to, na čem Pánu Ježíši
právě tak velmi záleželo a záleží. Kéž
by se dnešní církve a sbory probudily ke správnému postoji ve věci památky Pána
Ježíše ! Mnohé by se v našich
církvích změnilo, o tom jsem přesvědčen.
A tak znalost Božího slova, poznání učení o Církvi a správné chápání
shromáždění k památce Pána Ježíše jsou takové tři základní prvky, které
nám pomáhají k rozumně-duchovnímu nebo duchovně-rozumnému uctívání Boha.
Podívejme se nyní na některé zásadní překážky, které věřícím brání ve
správném uctívání Boha a Pána Ježíše Krista.
Je jistě dobré si je připomenout, abychom se jich varovali.
Na prvním místě je naše vlastní JÁ.
Ve 28.kapitole 2.knihy Mojžíšovy nacházíme zajímavé slovní spojení nepravosti a svatých věcí. Áron byl odpovědný za „nepravost svatých věcí“. Jak může být nepravost spojována s tím,
co je svaté ? Je to dáno tím, že
všechno, čeho se hříšný člověk dotkne, je porušené. Nepravost je přítomná i při svatých
věcech. Klasickým příkladem je
starozákonní příběh Áronových synů Nádaba a Abíhú (3.M.10). Nádab a Abíhú vzali Boží věci do vlastních
rukou. Proti přímému Božímu příkazu nabídli Bohu jako oběť vlastní oheň ve
vlastní kadidelnici s vlastním kadidlem.
Boží slovo charakterizuje ten oheň jako cizí oheň. Boží reakce ? „I
vyšlehl oheň od Hospodina a pozřel je, takže zemřeli před Hospodinem“
(v.2). Člověk nemá právo brát
iniciativu do svých rukou tam, kde Bůh přikazuje a jedná, jinak všechno poruší
a pokazí. Boží věci náležejí Bohu.
Uctívání Boha musí probíhat podle Božího slova, v Boží vůli, aby byl Bůh
skutečně oslaven. Žádný člověk nemá
uctívat Boha svým vlastním způsobem, jak a kdy se mu zachce. Naše vlastní vůle musí jít při uctívání Boha
stranou. Sebeuplatňování před
Bohem nemá místo. Bůh řekl Áronovi : „Na těch, kteří jsou mi blízko, ukáži svou
svatost, před veškerým lidem osvědčím svou slávu“ (v.3).
Druhou překážkou uctívání Boha je SVĚTSKOST. Světskostí tu mám na
mysli všechno, z čeho vynecháváme Boha.
Světský člověk nejenže ve světě
žije, nýbrř rovněž žije pro svět. Světák touží po tom, aby ho Bůh nechal na
pokoji, a aby si mohl žít podle svého, jak uzná za vhodné. Naproti tomu
Božím Duchem vedený křesťan sice také
žije ve světě, ale není ze světa, nepatří sem, svět mu nesedí, není v něm
jako doma. Žije v perspektivě věčnosti, pro zájmy Boží, pro věci, které
jsou nadčasové. V tomto postoji vidí pravou svobodu. Apoštol Pavel píše o
Pánu Ježíši Kristu, že nás „vysvobodil z nynějšího zlého věku“
(Gal.1,4). Věci tohoto světa
svazují, zotročují. Pán Ježíš nás
osvobozuje. Apoštol Jan píše : „Nemilujte
svět, ani to, co je ve světě. Miluje-li kdo svět, láska Otcova v něm není.
Neboť všechno, co je ve světě, po čem dychtí člověk a co chtějí jeho oči a na
čem si v životě zakládá, není z Otce, ale ze světa“ (1.J.2,15-16). Abychom si tu rozuměli, Bůh nás nevolá do
nějaké izolace od světa, abychom se někde zavřeli do kláštera jako mniši a
takto se světu fyzicky uzavřeli.
Nikoli. Bůh nás postavil do světa
jako své vyslance a jako ty, kteří svým životem i svými slovy ukazují na vzácnou
oběť Pána Ježíše Krista jako na cestu vysvobození, cestu k věčnosti. Máme své postavení v Kristu a své
poslání, a právě proto se musíme vyhýbat všemu, co nás vede někam jinam, za
jinými zájmy.
No comments:
Post a Comment