Věřící člověk nikdy nezapomene na vděčnost vůči Pánu Ježíši Kristu,
svému Spasiteli. Znovu a znovu bude
děkovat za oběť, kterou Kristus podstoupil svou smrtí na kříži, za Kristovu
krev, která byla prolita pro vykoupení člověka.
Avšak v průběhu let, kdy se věřící lépe a lépe seznamuje
s osobou Pána Ježíše a s Jeho charakterem, dochází k určitému
posunu od pouhého děkování k chvalám a uctívání.
Spasení jsme obdrželi od Boha jako dar. Uctívání Boha a klanění se Bohu vychází
z našeho srdce jako odezva na Jeho iniciativu, Jeho nezměrnou lásku a
laskavou péči, protože chápeme, že to všechno vychází z Jeho otcovského
srdce. „Bůh je láska“, čteme v Bibli. Víte, co to znamená ? Nic méně než to, že Bůh jiný být nemůže. Nemůže nebýt láska. Neoddělitelnou součástí Jeho osobnosti je
láska. Proto Ho obdivujeme, proto se Mu
klaníme a uctíváme Ho.
Snad nám pomůže v našem uvažování starozákonní text
z 5.knihy Mojžíšovy 26,1-11, který obsahuje jasný příkaz pro každého
příslušníka židovského národa s ohledem na klanění se Bohu. V tomto
oddílu najdeme celou řadu paralel k novozákonnímu pojetí uctívání Boha.
5.kniha Mojžíšova.26,1-11
Ve verších 5-8 tohoto textu vidíme, že každý izraelita si měl před Bohem
hlasitě připomínat svoji otrockou minulost.
Jedním dechem si však měl také připomínat, že Bůh vyslyšel úpění svého
národa, shlédl na něj, vyvedl jej z Egypta a přivedl do zaslíbené
země. Podobně si má počínat dnešní
věčící člověk. Nikdy nemůžeme zapomenout
na to, co pro nás Bůh vykonal v Pánu Ježíši Kristu. Stále si připomínáme,
co nám přinesla ta úžasná oběť Pána Ježíše na Golgotě, jejíž plný význam zřejmě
pochopíme až na věčnosti. Ale již dnes
se můžeme plně radovat z toho, co jsme vírou v Krista přijali : „Víte přece“, píše apoštol Petr, „že jste z prázdnoty svého způsobu
života, jak jste jej přejali od otců, nebyli vykoupeni pomíjitelnými věcmi,
stříbrem nebo zlatem, nýbrž převzácnou krví Kristovou. . . buďte živými kameny,
z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro
Ježíše Krista“ (1.Petr.1,18-19 a 2,5). Jedině
ten člověk, který tyto pravdy přijal a prožil, může uctívat Boha v duchu a
v pravdě. Takový člověk nemůže
jinak než se neustále klanět Bohu v úžasu a obdivu.
V našem textu jsme si četli, že izraelité měli Bohu přinášet
jako oběť „z prvotin všech polních plodů“
(v.2). Boží požehnání určená pro
Izrael byla především časného a hmotného charakteru. Byla rovněž přímo podmíněna poslušností
Božího řádu, Božích přikázání (5.M.28-1,6).
Požehnání, která Bůh nabízí dnešnímu věřícímu člověku jsou především
duchovní a věčná. A nejsou přímo
podmíněna naší poslušností, protože jsou založena na tom, co pro nás a za nás
vykonal Ježíš Kristus. Ovšem
v obojím případě – jak v případě starozákonního izraelity, tak
v případě dnešního věřícího – ten, kdo přichází k Bohu, aby se Mu
klaněl, přichází ne jako ten, kdo hledá požehnání, nýbrž jako ten, komu již
bylo požehnáno, kdo již požehnání přijal.
Jinými slovy, neuctíváme Boha ze zištných pohnutek, abychom od Něj něco
dostali. Uctíváme Boha proto, že jsme
již přijali to, co nám dal. „Hospodinovo
požehnání obohacuje a trápení s sebou nepřináší“ (Přís.10,22).
V přečteném starozákonním oddílu si chceme všimout také toho, že
izraelita měl prvotiny ze žně vložit do koše.
Jinými slovy, měl přijít před Boha naprosto vědomě připraven. Abychom si rozuměli, já tu teď nemluvím ani o
připravenosti na službu slovem, ani o připravenosti na obvyklou peněžní sbírku
na Boží dílo. Mluvím o připravenosti na intimní společenství s Bohem, na
uctívání Boha. My jsme vždycky
připraveni Boha prosit a také Mu dovedeme děkovat. Ale jak jsme připraveni na
to, abychom se Mu obdivovali, klaněli se Mu a uctívali Ho v duchu a
v pravdě ? Čím je naplněno naše
srdce a čím je naplněna naše mysl, když před Boha přistupujeme ať už
jednotlivě, v soukromí, nebo ve shromáždění věřících ? Jak trapné bývá mlčení, když jsme vyzváni
k tomu, abychom uctívali Boha v Jeho velikosti, moci a slávě ? Takové mlčení je důkazem naší duchovní
chudoby a našeho stálého zaměstávání se našimi vlastními potřebami. Je důkazem
naší pýchy a soběstřednosti. Boží
přikázání Izraeli znělo : „Nikdo se
neukáže před mou tváří s prázdnou !“ (2.M.23,15). S jakým srdcem a s jakou myslí
přistupujeme k Bohu na svých modlitbách ?
Je náš koš plný duchovních obětí, jak jsme k tomu vedeni ? Je naše poznání Boha a Pána Ježíše Krista
takové, že naše srdce přímo přetéká úctou a obdivem ? Pokud nemáme vědomlu potřebu Bohu se klanět,
je to možná proto, že Ho neznáme dostatečně dobře, že jsme ve svém křesťanství
velmi povrchní.
V příští části tohoto blogu budeme pokračovat v úvahách nad stejným
textem, který jsme si dnes přečetli : 5.M.26,1-11. Přečtěte a prostudujte si tento biblický
oddíl také sami.
No comments:
Post a Comment