V předešlé části tohoto blogového seriálu jsme se začali
zabývat výkladem starozákonního textu z 5.M.26,1-11. Ukázali jsme si na několik paralel mezi
uctíváním Boha tak, jak je praktikoval izraelský národ, a tím, jak je očekává
od dnešních věřících náš Bůh a Pán.
Ve druhém verši tam čteme, že izraelita, který měl předstoupit před
Boha, aby se Mu klaněl, aby Mu vzdal vděčný projev úcty, měl jít „k místu, které vyvolí Hospodin, tvůj Bůh,
aby tam přebývalo Jeho jméno“. Tímto
místem se stal po skončení putování pouští jeruzalémský chrám. Je pozoruhodné,
že Bůh nikdy nenechal určení tohoto místa na člověku. I v době putování pouští to byl vždycky Bůh,
kdo určil, kde mají izraelité k Němu přistupovat. Dnes si věřící chtějí
vybírat společenství, které jim vyhovuje podle jejich všelijakých osobních
měřítek, namísto aby dbali na to, jestli společenství, do kterého patří, je
biblicky založeno a spravováno, a jestli v něm slyší čisté Boží slovo. Dnes to ovšem není žádný chrám, kde Bůh
přebývá, kde se s Ním můžeme setkávat.
Můžeme se s Ním setkávat jako jednotlivci kdekoli a kdykoli. Kromě toho se s Ním však můžeme a máme
setkávat ve společenství Božího lidu - Církve, ve shromáždění, ve sboru, při
tzv. bohoslužbách. Bůh přisuzuje
shromáždění Církve zvláštní význam a není správné, když si myslíme, že naše
osobní společenství s Bohem stačí.
Desátý verš našeho textu obsahuje hlavní myšlenku : „A postavíš koš před Hospodina, svého Boha,
a pokloníš se před Hospodinem, svým Bohem.“ Ponaučení, které je obsaženo
v celém tomto oddílu, se týká výlučně uctívání Boha. Izraelita před Boha přistupoval proto, aby se
Bohu poklonil, aby Mu vzdal hold, úctu.
O nic nežádal, nepřišel s žádnou prosbou, s žádnou přímluvou.
Přišel, aby Bohu přinesl dar. A přitom
to ještě byl dar z toho, čím mu Bůh požehnal, co od Boha přijal ! Podobně jako když nás naše dítě požádá o
peníze, aby nám mohlo koupit dárek k narozeninám. V té chvíli není důležité to, kde vzalo
dítě peníze na náš dárek. Podstatné je to, že si na nás naše dítě vzpomnělo a
chtělo nám udělat radost. Když dělal
národ izraelský dobrovolnou sbírku na stavbu jeruzalémského chrámu, král David
velmi dobře chápal, jak to vlastně je, když Bohu říká : „Vždyť co jsem já a co je můj lid, že máme možnost takto přinášet
dobrovolné dary ? Od tebe pochází všechno. Dáváme ti, co jsme přijali
z tvých rukou“ (1.Par.29,14). A
přece přesně tak to Bůh chce a očekává.
To je Boží ekonomie. Všechno co
jsme a máme je od Něj. A On pak čeká, že
Mu přineseme oběť chvály z toho, co nám sám dal.
Jiným biblickým příkladem správného uctívání Boha je uctívání Marie
z Betánie. O této ženě a jejím
vztahu k Pánu Ježíši Kristu čteme v Janově evangeliu.
Jan 12, 1-11
Čemu se můžeme od Marie naučit ? Tak především, Marie nepřichází k Pánu
Ježíši v tomto případě proto, aby od Něj slyšela nějaký proslov,
kázání. Ona dobře věděla, že nad Jeho
učení není, že učí jinak než židovští zákoníci, že Jeho učení v sobě
skrývá úžasnou, nadpřirozenou moc. Měla
jiné možnosti Pánu Ježíši naslouchat a Jeho učení dobře znala. Při této příležitosti však za Ježíšem
přichází z jiného důvodu. Přichází za Ním proto, že chce být v Jeho
přítomnosti, protože Ho miluje jako svého Pána.
V této souvislosti chci připomenout, že podobně je tomu při těch
shromážděních věřících, kterým se někdy říkává „Večeře Páně“ nebo také „Památka
Páně“. Při těchto shromážděních si
Církev připomíná osobu Pána Ježíše Krista, svého Spasitele. Není to shromáždění, při kterém se klade
důraz na učení nebo kázání. Památka Páně je zvláštní příležitostí shromážděného
Božího lidu za tím účelem, aby se věřící zabývali výlučně osobou svého Pána a
Spasitele, tak jak to On přikázal, jak si to přál.
Marie nepřichází za Pánem Ježíšem ani proto, že by si od Něj něco přála
(Jan 11,32). Netouží po Jeho blízkosti
pro to, že by od Něj něco chtěla, naopak, chce Mu něco dát.
Marie nejde k Pánu Ježíši ani z toho důvodu, aby se u Něj
setkala se svými spoluvěřícími, s ostatními učedníky. Jistě je všechny
měla ráda, protože také oni milovali jejího Mistra. Je ráda v jejich přítomnosti, avšak při
této příležitosti chce být především a nade všecko v přítomnosti Pána
Ježíše. V tom je pro nás veliké
ponaučení. Obecenství s bratřími a sestrami je úžasná věc a musíme si ho
velmi vážit. Ale není to to nejlepší a
největší. To, po čem toužíme ze všeho
nejvíc, je společenství s naším Spasitelem a Pánem. Všechno ostatní je druhořadé. Ptejme se sami sebe : z jakého důvodu
navštěvujeme shromáždění Církve ?
Marie nešla k Pánu Ježíši ani pro to, že by potřebovala získat
nový vnitřní klid a nějak se občerstvit.
Jistěže přítomnost Pána Ježíše člověka uklidňuje a občerstvuje.
V Jeho společnosti získáváme docela jiný pohled na zmatek světa, který nás
obklopuje. Marie však nešla za Pánem z tohoto
důvodu. Nebyla ovládána sobectvím,
nemyslela na sebe ani na svoje nejvnitřnější potřeby a zápasy.
Marie přišla za Pánem Ježíšem kvůli Němu. Prorocky vyhlížela kříž,
který Krista čekal, a toužila po tom, aby Mu posloužila, aby Ho potěšila, aby
Mu prostě byla nablízku. Připomínáme si
tu známá slova apoštola Pavla, který hovoří o „účasti na Jeho utrpení“ (Filip.3,10). Marie v té chvíli věděla, co to je mít
účast na utrpení Kristově. A svým skutkem připomněla všem, kdo byli svědky
jejího jednání, po čem Pán Ježíš toužil a dodnes touží.
V příští části budeme ještě pokračovat výkladem tohoto
biblického textu a ukážeme si, jaký skutek to vlastně Marie vykonala.
No comments:
Post a Comment