V předešlé části tohoto blogu jsem psal o uctívání Boha-Otce. Ukázal jsem z Písma, že pro věřícího
člověka je Bůh skutečně nebeským Otcem, a že jako takový je hoden toho, abychom
se Mu klaněli a uctívali Ho celým svým životem, vším co jsme a co máme. Dnes budu psát o uctívání další osoby trojice Boží, o uctívání Boha-Syna, Pána Ježíše Krista.
Janovo evangelium nám přináší tento výrok Pána Ježíše : „Otec nikoho nesoudí, ale všechen soud dal
do rukou Synovi, aby všichni ctili Syna, jako ctí Otce. Kdo nemá v úctě
Syna, nemá v úctě ani Otce, který Ho poslal“ (5,22-23). Z těchto slova našeho Spasitele
vidíme jednak naprostou jednotu mezi Otcem a Synem, a zároveň chápeme, že máme
rozlišovat mezi uctíváním Otce a uctíváním Syna.
Podobně jako v případě uctívání Boha-Otce, uctívání Boha-Syna je
na místě především pro to, kým Syn je. Pánu Ježíši náleží naše úcta především právě
proto, že je Božím Synem. Známé
slovo prvního verše první kapitoly Janova evangelia nás učí, že Pán Ježíš
Kristus je Bohem stejně jako Bůh-Otec : „Na
počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh“. Celá první Janova epištola, a zvlášť pak
čtvrtá a patá kapitola, zdůrazňuje tu skutečnost, že víra v Boha bez víry
v Ježíše Krista, vlastně není vírou : „Kdo
vyzná, že Ježíš je Syn Boží, v tom zůstává Bůh a on v Bohu . . .
Každý, kdo věří, že Ježíš je Kristus, je zrozen z Boha . . . Kdo jiný
přemáhá svět, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží“ (1.Jan.4,15 a 5,1 a
5). Víra v plné Božství Pána
Ježíše Krista je základním předpokladem pro spasení : „Kdo má Syna, má život. Kdo nemá Syna Božího, nemá život“ (5,12). „Víme,
že Syn Boží přišel a dal nám schopnost rozeznávat, abychom poznali, kdo je
pravý Bůh. A jsme v tom pravém Bohu, protože jsme v Jeho Synu, Ježíši
Kristu. On je ten pravý Bůh a věčný život“ (5,20).
Pána Ježíše, Boha-Syna, máme uctívat a klanět se Mu také proto, že je
Stvořitelem. „Neboť v Něm bylo stvořeno na nebi I na
zemi“, píše apoštol Pavel ve svém listu Kolosenským 1,16, „svět viditelný I neviditelný. Jak nebeském
trůny, tak I panstva, vlády a mocnosti. A všechno je stvořeno skrze Něho a pro
Něho“. Bůh-Syn se podílel společně
s Bohem-Otcem na stvoření vesmíru a všeho, co v něm je, včetně
člověka.
Klaníme se Bohu-Synu rovněž proto, že je tím, kdo nám zjevuje
Boha-Otce. „Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který je v náruči
Otcově, nám o Něm řekl“ (Jan 1,18). Neviditelný Bůh se nám zviditelnil v Pánu
Ježíši Kristu. Pán Ježíš sám říká : „Kdo
vidí mne, vidí Otce“ (Jan 14,9). Bez
osoby Boha-Syna, Ježíše Krista, není možné poznání Boha. Věřit v Boží
existenci je jedna věc. Věřit v Ježíše Krista jako zprostředkovatele
Božího zjevení a poslání je nezbytné pro poznání Boha a pro věčné spasení. Pána Ježíše Krista nemůžeme nijak
obejít. Kdo nepřijímá Ježíše Krista jako
Božího Syna a Spasitele, nemá pravé poznání pravého Boha.
Dále máme uctívat Boha-Syna nejen proto, kým je, ale také pro to, co
vykonal, pro Jeho dílo. To první, co
vykonal, a co je důvodem k tomu abychom se Mu klaněli, je Jeho inkarnace,
Jeho vtělení. Bůh-Syn přišel na tuto
planetu Zemi v lidském těle.
Božství se obléklo do lidství.
Nikdo z lidí nemůže pochopit tento zázračný Boží čin. Nikdo z nás nechápe, jak se v jedné
osobě sloučilo plné Božství s dokonalým lidstvím. Syn Boží se stal Synem člověka.
Druhým obdivu-hodným a úcty-hodným činem Boha-Syna je Jeho dokonalá
poslušnost Boha-Otce v naplnění poslání, kvůli kterému přišel mezi nás. On
sám mohl říci ve své známé modlitbě Otci : „Já
jsem Tě oslavil na zemi, když jsem dokonal dílo, které jsi mi svěřil“ (Jan
17,4). A Bůh-Otec o něm dosvědčil : „Toto
je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil“ (Mt.3,17).
Dalším důvodem k tomu, abychom se klaněli Bohu-Synu je Jeho
dobrovolná zástupná oběť na kříži.
Vykonal ji v plné poslušnosti Boží vůle a zároveň ze své nesmírné
lásky k nám, lidem. Jeho oběť na
kříži je vyvrcholením Jeho příchodu na svět. V oběti Pána Ježíše Krista
vidíme nejvyšší důvod pro Jeho lidství.
Jako Bůh tuto oběť přinést nemohl.
Podstoupil ji jako dokonalý člověk a tím dosáhl usmíření Boha-Otce a
uspokojení požadavku Boží spravedlnosti a lásky zároveň.
přečtěte si z Bible : Pavlova epištola Filipenským 2, 6-11
A konečně – s ohledem na dokonané dílo Kristovo – vidíme jako
další důvod k tomu, abychom se Mu klaněli, v Jeho slavném vzkříšení a
nanebevstoupení. Apoštol Pavel píše věřícím v Římě : „Vždyť víme, že Kristus, když byl vzkříšen z mrtvých, už neumírá,
smrt nad Ním už nepanuje. Když zemřel, zemřel hříchu jedou provždy, když nyní
žije, žije Bohu“ (6,9-10). Pisatel
epištoly Židům nám zvěstuje o Pánu Ježíši takto : „Když dokonal očištění od hříchů, usedl po pravici Božího majestátu na
výsostech. . .“ (1,3). Vzkříšením
svého Syna Bůh-Otec potvrdil platnost Synovy oběti na kříži a Syn se vrátil
odkud vyšel, domů k Otci. Dokonal
své poslání na této zemi.
Ovšem Pán Ježíš Kristus ještě dnes koná a jedná. Také z toho Jej
chceme slavit, uctívat a klanět se Mu.
Především vystupuje před Bohem-Otcem jako náš Advokát, Přímluvce a
Nejvyšší kněz (1.Jan.2,1 a Žid.7,25 a 8,1-3).
Dále je Hlavou Církve, kterou nazývá svým Tělem (Ef.1,22-23).
Také budoucnost nám přináší důvod k tomu, abychom Pána Ježíše,
Boha-Syna, uctívali. Jako Jeho lid se
těšíme na Jeho návrat, který přislíbil.
Bůh splnil svůj slib, když Jeho Syn přišel poprvé, v lidském těle,
aby spasil svou zástupnou obětí člověka a naplnil tak Boží vůli. Také podruhé
dojde k naplnění Božích slibů a Bůh-Syn se vrátí v plné moci a
slávě. Pak se před Ním skloní každý
člověk, každá bytost, celé stvoření.
Jemu skutečně patří náš veškerý obdiv, naše úcta, naše oslavování.
Hovořili jsme o uctívání Boha-Otce a Boha-Syna. Závěrem této relace si dovolím jen krátkou
poznámku v tom smyslu, že nikde v Písmu nenajdeme poučení
k tomu, abychom se ve svých modlitbách obraceli přímo k Bohu-Duchu
Svatému, nebo abychom se Mu klaněli a uctívali Ho. Jsme vybízeni k tomu, abychom se modlili
v Duchu, však nikoli k Duchu (Ef.6,18 a Jan 4,23). Správné chápání Boží osoby Ducha Svatého je
nesmírně důležité, ale taková studie by se vymykala poslání tohoto
seriálu. Jen bych si dovolil vyjádřit
názor, že na nedorozumění ohledně Ducha Svatého mezi věřícími nesou velkou vinu
nebiblické písně a nebiblické modlitby. Typickým
příkladem jsou písně a modlitby, v nichž žádáme Ducha Svatého, avy na nás
sestoupil, aby k nám přišel. Duch
Svatý je v nitru každého věřícího člověka od chvíle jeho nového narození a
to díky události, kterou známe pod jménem Letnice. Tehdy Bůh poslal svého Ducha Církvi a každému
věřícímu. Proto není nutné ani správné
žádat Boha o seslání Jeho Ducha ani na jednotlivce, ani do Církve.
Aby nedošlo k nedorozumění : Bůh-Duch Svatý je stejně Bohem jako
Bůh-Otec a Bůh-Syn. Má však svoji úlohu
a své postavení, které musíme respektovat. V příštím pokračování tohoto blogu budu psát o moci Ducha Svatého ve spojení s uctíváním Boha.
No comments:
Post a Comment