V tomto blogu o uctívání Boha
se dostáváme v této části k otázkám, které souvisejí s některými
mylnými názory a praktikami. Již jsem psal o významu a o důležitosti
uctívání Boha a nyní se musím alespoň stručně zmínit o některých nebiblických
tendencích, které se v Církvi projevují.
Podívejme se nejdříve na vliv lidské
tradice ve věci uctívání Boha. Je
známo, že dějiny se opakují. Již z toho důvodu je pro nás velmi užitečné,
dokonce přímo nutné, abychom se poučili z dějin národa izraelského. O starozákonních písmech nám apoštol Pavel
říká : „Všecko, co je tam psáno, bylo
napsáno k našemu poučení . . .“ (Řím.15,4). V době příchodu Pána
Ježíše Krista na zem byla situace taková, že zjevené Boží nauky byly do veliké
míry zastíněny obrovským množstvím nashromážděných židovských tradic. Díky židovským rabínům došlo nakonec
k tomu, že tyto tradice, sepsané do známého Talmudu, se staly autoritou
rovnocennou zjevenému Božímu slovu, a v některých případech dokonce
autoritu Božího slova převyšovaly nebo nahrazovaly. V 15.kapitole
Matoušova evangelia říká Pán Ježíš nekompromisně židovským zákoníkům a farizeům
: „A tak jste svou tradicí zrušili slovo
Boží. Pokrytci, dobře prorokoval o vás Izaiáš, když řekl : Lid tento ctí mě
rty, ale srdce jejich je daleko ode mne. Marně mě uctívají, neboť učí naukám,
jež jsou příkazy lidskými“ (Mt.15,6-9). Podobně
v Markově evangliu Pán Ježíš říká na adresu stejné skupiny : „Jak dovedně rušíte Boží přikázání, abyste
zachovali svou tradici ! . . . Tak rušíte Boží slovo svou tradicí, kterou
pěstujete. . .“ (Mk.7,9-13). Z
těchto výroků Pána Ježíše se můžeme naučit mnohému. V souvislosti našeho
společného uvažování o uctívání Boha jsou pro nás důležité především dvě věci.
Ta první, to je naprostá a jednoznačná autorita Božího slova, kterou
tu Pán Ježíš zdůrazňuje. Boží slovo tu
stojí v přímém protikladu s lidskými tradicemi. A tam, kde se dává
přednost lidským – třebaže náboženským, případně křesťanským – tradicím, tam je
člověk vždycky na omylu. Boží slovo je
nade vše. Některé církve tvrdí, že učení Církve je nade vše. Není tomu tak.
Učení Církve musí vycházet z Božího slova, a pokud tomu tak není, učení
Církve je mylné.
Ta druhá věc, na kterou chci upozornit z citovaných slov Pána Ježíše,
je přímá spojitost mezi autoritou Božího slova a uctíváním Boha. Pán Ježíš říká, že naše uctívání je marné,
není k ničemu, pokud nejsme podřízeni Jeho slovu, Jeho učení. Jakákoli modlitba, jakákoli píseň, jakékoli
chvály, jakýkoli jiný povrchní projev zbožnosti je naprosto bezcenný, když se
řídíme svými názory a tradicemi na úkor zjeveného Božího slova.
Již jsem připomněl, že dějiny se opakují. Stejně jako v případě
národa izraelského, také v Církvi se v průběhu dějin nashromáždilo
obrovské množství tradic, kterým se s průběhem času přikládá stále větší
důležitost, až dochází k jejich povýšení na rovinu slova Božího, a často
dokonce tyto tradice slovo Boží nahrazují.
Apoštol Pavel si byl vědom tohoto nebezpečí, když píše věřícím do
Korintu : „Obávám se však, aby to nebylo
tak, jako když had ve své lstivosti oklamal Evu, aby totiž vaše mysl neztratila
nevinnost a neodvrátila se od upřímné oddanosti Kristu (2.Kor.11,3). Někteří církevní učitelé mají zato, že
tradice, které se vnášejí do života Církve, jsou součástí vývoje a rozvoje
Církve. Já tomu říkám odpadlictví. Církevnické obřady jsou často tak založené na
lidské tradici, že se dostávají do přímého rozporu s učením Písma,
s Božím slovem. Ve své známé alegorii „Svatá válka“ píše John Bunyan –
autor neméně známé „Cesty Poutníka“ – o třech vojínech, kteří padli do zajetí
nepřítele jménem Diabolus, Ďábel. Jména
těch vojínů byla : vojín Lidská Tradice, vojín Lidský Výmysl a vojín Lidská
Moudrost. Když se těchto zajatých vojáků
Diabolos ptá, jestli dávají přednost tomu, aby mu sloužili, před smrtí, oni
odpovídají : „My se neřídíme tím, co je správné, my bojujeme za žold. Když nám
dobře zaplatíš, budeme ti sloužit stejně věrně, jako jsme sloužili doposud
El-Šadajovi (tedy Bohu).“ Kolik
podobných žoldáků slouží dnes v řadách nejrůznějších církví a denominací
! Žádné společenství věřících není
imunní před tímto hrozným nebezpečím !
Změny v církevním prostředí nejsou nikdy náhlé, vždycky k nim
dochází postupně, poznenáhla, s průběhem času. Proto jsou o to víc nebezpečné, protože si je
věřící lidé často nestačí uvědomovat.
Apoštol Pavel varuje věřící v Kolosis : „Dejte si pozor, aby vás někdo nesvedl prázdným a klamným
filosofováním, založeným na lidských bájích, na vesmírných mocnostech, a ne na
Kristu !“ (2,8). Slova „lidské báje“
by měla být správněji přeložena jako „lidské tradice“. Jak snadné je nechat se svést někým, kdo umí
dobře mluvit, a přijde s nějakou „dobrou myšlenkou“. Musíme se vždycky ptát : je ta dobrá myšlenka
také správná myšlenka ? Zakládá se na
pravdě a učení Božího slova ?
Tolik tedy ke zhoubnému vlivu lidských tradic, v souvislosti
s uctíváním Boha. Jiným podobným
negativním vlivem je účelnost. Abychom
lépe pochopili, co zde mám na mysli, připomeňme si známý starozákonní příběh
zaznamenaný ve 2. knize Samuelově 6,1-9.
2.Sam. 6,1-9
Ta Schrána, o které tu čteme – nebo také Truhla – byla
Izraeli dána jako ústřední místo uctívání Boha, podle Božího slibu, že kolem
Schrány bude probíhat setkávání Boha s lidem izraelským. Byla jakýmsi
fyzickým zpřítomněním Boha uprostřed Izraele.
K čemu tu došlo ? David
se rozhodl ignorovat Boží příkaz s ohledem na stěhování Schrány a namísto
toho se řídil příkladem pohanských filistínců (pelištejců) – a Božích nepřátel
! - když vraceli Schránu Izraeli (1.Sam.6,1-12). Boží instrukce byly velmi jasné. Schránu měli
přenášet z místa na místo lévíté na svých ramenou, a neměl se jí dotknout
nikdo s výjimkou kněží, synů Áronových (4.M.4,15 a 7,9). Z přečteného textu vidíme, jak to
dopadlo, když se David neřídil naprosto jasným a konkrétním Božím slovem : „V onen den pojala Davida bázeň před
Hospodinem.“ Bylo proč. To však nebyl Boží úmysl. Bůh vychovává svůj
lid svým slovem. Tam, kde se vychovávat
nedáme, musí někdy zasáhnout velmi přísně.
O tři měsíce později, když dochází k dalšímu přemístění Schrány,
David jedná podle Božích příkazů a namísto bázně čteme, že „šel s radostí přenést Boží schránu . . . do města Davidova“
(v.12). Podřízení se Boží výchově
vždycky nakonec vede k radosti.
Dějiny se opakují. I dnes se církve snaží všelijak vylepšovat tzv.
bohoslužby, aby podobně jako David, zachránily
Boží dílo. Namísto jednoduchého
shromažďování po vzoru první Církve (Sk.2 a 4) nastupují všelijaké programy a
obřady, které mají přitáhnout lidi ze světa. Naneštěstí praxe je taková, že
tyto programy vytlačují učení Božího slova, učení o hříchu, kříži, pokání,
spasení z pouhé milosti, a církve se dostávají na nebezpečnou skluzavku
tržního evangelia. A to dokonce často ve
jménu chválení a uctívání Boha !
No comments:
Post a Comment