V předešlých dvou částech tohoto blogu jsem psal o modlách, které uctívá dnešní člověk a
ukázal jsem z Písma, jak je pro věřícího nemyslitelné, aby si dovolil
uctívat v životě někoho nebo něco jiného než Boha. Dnes bych rád poněkud podrobněji napsal o
tom, kdo a v jakém smyslu má být předmětem našeho uctívání.
Písmo hovoří o Bohu jako
o Bohu trojjediném, totiž o Bohu jako
Otci, Synu a Duchu svatém. Podívejme se tedy na to, jak tomu je s naším
uctíváním Boha ve vztahu k těmto třem osobám Boží trojice.
Ve známé biblickém oddílu
ze 4.kapitoly Janova evangelia čteme tento výrok Pána Ježíše Krista : „Ale přichází hodina, ano již je tu, kdy ti,
kteří Boha opravdově ctí, budou Ho uctívat v Duchu a v pravdě. A Otec
si přeje, aby Ho lidé takto ctili“ (v.23).
Pro věřícího člověka, který
skutečně prožil nové narození a je si vědom toho, že je Božím dítětem, Bůh není
nějakým vzdáleným božstvem, které je příliš svaté na to, aby se zabývalo
pozemským červíčkem, nýbrž je naprosto osobním, milujícím Otcem, který touží po
neustálém spojení se svým synem nebo dcerou.
A tento nebeský Otec si přeje, aby Ho Jeho děti uctívaly, aby byl na
prvním místě v jejich životě.
První důvod k našemu
uctívání Boha-Otce spočívá především v tom, kým je, druhý pak
v tom, co vykonal. Novozákonní Písma nám odhalují Boha-Otce
v několik pohledech. Poznáváme Ho
především jako svatého Otce (Jan 17,11). Pán
Ježíše sám nazývá svého Otce svatým. Žádnému
jinému tento titul nepříluší. Svatý Otec je jedině Otec nebeský, Bůh sám. Slovo
svatý bychom mohli přeložit jako dokonalý,
jedinečný, zcela zvláštní, oddělený. Nikdo
jiný než Bůh sám ve svém otcovství takový není.
Žádný otec rodiny, ani žádný představitel kterékoli církve.
Dále Pán Ježíš nazývá
Boha Otcem spravedlivým (Jan 17,25). Boží
absolutní, nekompromisní spravedlnost byla dokázána především v tom, že
neušetřil vlastního nebeského Syna, Pána Ježíše Krista, když Ho trestal za naše
hříchy smrtí na kříži. Boží spravedlnost
vyžadovala trest za hřích a Bůh Otec své spravedlnosti dostál.
Písma Nového Zákona nám
představují Boha také jako Otce slávy
(Ef.1,17 a 2.Kor.4,6). Sláva Boží se
zjevila opět především prostřednictvím Jeho Syna, Ježíše Krista. Jedná se tu především o ocenění, ohodnocení
Boha v Jeho celkovém charakteru.
Nikdo jiný není tak slavný jako Bůh.
V poslání a díle Pána Ježíše Krista se Bůh dokázal jako Otec slávy.
Otec světel je titul, který nebeskému Otci patří podle Jakubovy epištoly 1,17. Nikoli Otec
nebeských světel, jak překládá ekumenický překlad, nýbrž prostě Otec světel. Tento titul Bohu náleží
z toho důvodu, že u Něj není žádná tma, žádný stín. Tma je charakteristická pro tuto hříchem
porušenou zem. Apoštol Pavel píše : „Neboť Bůh, který řekl ze tmy ať zazáří
světlo, osvítil naše srdce, aby nám dal poznat světlo své slávy ve tváři
Kristově“ (2.Kor.4,6). Příchod Pána Ježíše Krista na tuto zem byl průlomem
Božího věčného světla do tmy tohoto světa porušeného hříchem. Bůh je světlo, On přináší světlo, On ozařuje
každou tmu svou přítomností.
Podle 2.Kor.1,3 víme, že
Bůh je rovněž Otcem milosrdenství. Žalmista David opěvuje Boha těmito slovy : „Jako se nad syny slitovává otec, slitovává
se Hospodin nad těmi, kdo se Ho bojí“ (103,13). V jiném žalmu čteme : „Chválu vzdejte Hospodinu, protože je dobrý,
Jeho milosrdenství je věčné“ (107,1). Být milosrdným patří k Božímu
charakteru.
Dovolte krátkou poznámku
k textu z ep.Efezským 4,6, kde čteme o Bohu jako o Otci všech.
Je velmi důležité číst celý tento oddíl v jeho souvislosti : „Jedno těla a jeden Duch, k jedné
naději jste byli povoláni, jeden je Pán, jedna víra, jeden křest, jeden Bůh a
Otec všech, který je nade všemi, skrze všechny působí a je ve všech.“ Výraz všichni
nebo všech se tu jednoznačně
vztahuje na věřící lidi, na děti Boží, na znovuzrozené křesťany. Nikoli na všechny lidi po celém světě. Nikde v Bibli nenajdeme opodstatnění pro
učení o nějakém všeobecném otcovství
Božím a bratrství lidstva. Bůh je
Otcem pouze svým dětem a bratřími a sestrami jsou si pouze členové Jeho, Boží
rodiny.
No a konečně čteme o Bohu
jako Otci našeho Pána Ježíše Krista
(2.Kor.1,3 a Ef.1,3 a 1.Petr.1,3). Otcovství Boží ve vztahu k nebeskému
Synu, Ježíši Kristu, je nad naše chápání.
Z Písma víme tolik, že Pán Ježíš je jednorozeným (jedinečným, jediným, ojedinělým) Božím Synem. Víme
také to, že Bůh-Syn existoval stejně od věčnosti jako Bůh-Otec. Nikdy však
v této časnosti nepochopíme, jak ve věčnosti tyto vztahy uvnitř Boží
trojice fungují. Písmo nám je zjevuje
především v rámci časnosti, kdy Pán Ježíš přebýval v lidském těle
s námi na této zemi.
Nyní obraťme pozornost
k důvodům uctívání Boha-Otce z titulu toho, co vykonal, z titulu
Jeho díla.
Tak především, Bůh-Otec
nás miloval. Hlavní důvod, proč Bůh stvořil člověka,
vychází právě z Jeho otcovského charakteru. Jako Otec chce prokazovat svou lásku lidem,
svému stvoření. Tato Jeho láska je tak
silná, že ani pád člověka do hříchu Boha neodradil, Bůh se nás nevzdal. Poslal
svého věčného Syna, Ježíše Krista, aby zprostředkoval nápravu svou obětí. Apoštol Jan píše : „A my jsme spatřili a dosvědčujeme, že Otec poslal Syna, aby byl
Spasitelem světa“ (1.Jan.4,14). V poslání Pána Ježíše na tuto zem vidíme
další důvod k oslavám Boha-Otce.
V ep.Efezským čteme, že Bůh-Otec si nás v Kristu „již před stvořením světa vyvolil“ (1,3-4). Tento čin Božího vyvolení nás rovněž vede
k uctívání Boha-Otce. Dále čteme
v ep. Kolossenským 1,12-13 o nebeském Otci, že nás „připravil k účasti na dědictví svatých ve světle“ a „vysvobodil nás z moci tmy a přenesl do
království svého milovaného Syna“. Apoštol Pavel píše věřícím do Efezu, že nás
Bůh v Kristu „obdařil vším duchovním
požehnáním nebeských darů“ (1,3). To
všechno jsou reality, které ve víře přijímáme od Boha-Otce a uctíváme Ho
z Jeho úžasného díla, ze kterého můžeme plně těžit pro celou věčnost.
„Hleďte, jakou velikou lásku nám Otec daroval : byli
jsme nazváni dětmi Božími a jsme jimi“, píše apoštol Jan (1.Jan 3,1).
Stejně jako Boží Syn – Pán Ježíš Kristus - máme plné právo nazývat Boha
svým nebeským Otcem.
Nemáme snad dost důvodů
k tomu, abychom se Bohu-Otci klaněli a trvale Ho uctívali ? Možná bereme svého nebeského Otce příliš jako
samozřejmost, možná na Něj zapomínáme. Nedovedu si představit, jak je vůbec
něco takového možné.
No comments:
Post a Comment