Na podkladě známého biblického oddílu z Janova
evangelia (Jan 4,19-24), kde máme zaznamenán pozoruhodný rozhovor Pána Ježíše Krista se ženou
ze Samaří, pokračujeme v našich společných úvahách o biblickém pojetí
uctívání Boha. V minulé části tohoto blogu jsem uvedl, že v tomto rozhovoru Pán
Ježíš zavádí některé zásadní změny týkající se uctívání Boha dnešním věřícím
člověkem, ve srovnání se starozákonními předpisy pro národ izraelský. Již jsme si řekli, že jedna změna se týká místa uctívání – můžeme se Bohu klanět a
uctívat Ho kdekoli a za jakýchkoli okolností.
Druhá změna se týká předmětu
uctívání : je jím nikoli Bůh ve starozákonním slova smyslu, nýbrž nás nebeský
Otec, skrze Pána Ježíše, našeho Spasitele. A konečně třetí zásadní změna, na
kterou jsem poukázal, se týká charakteru
uctívání : věřící lidé se mají Bohu klanět v duchu a v pravdě, jedná
se tedy o duchovní záležitost, o náš vnitřní postoj, a nikoli o viditelné,
hmatatelné projevy, ať už se jedná o chrámy, kostely a modlitebny, o kněze,
oltáře, sochy, svátosti apod. Našemu
nebeskému Otci záleží na postoji našeho nitra, našeho srdce. Z něj pak vychází pravé uctívání vším co
jsem a co mám.
Další zásadní změna ohledně uctívání Boha-nebeského Otce, spočívá
v tom, že naše uctívání není vázáno časem. Co tím chci říct ? Když Pán Ježíš říká samařské ženě : „Ale přichází hodina, ano již je tu, že ti,
kteří Boha opravdově ctí, budou Ho uctívat v duchu a v pravdě“
(v.23), co tím myslí ? (Mimochodem,
minule jsme si ukázali, že správný překlad biblického originálu v tomto
verši hovoří o Otci, a nikoli o Bohu.)
Myslí tím především to, že spolu s Jeho příchodem na tuto zem a
díky Jeho zástupné oběti na kříži nastává období, ve kterém již nejsou věřící
lidé vázáni požadavky Zákona daného Mojžíšovi pro národ izraelský – včetně
chrámového a obětního systému bohoslužeb.
Dokonalou Kristovou obětí je učiněn konec těmto věcem. V této
„hodině“, která již je tu, začíná období uctívání nebeského Otce v duchu a
v pravdě. Zadruhé, Pán Ježíš svým
výrokem o hodině, která „již je tu“ naznačuje
samařské ženě, se kterou hovoří, že nemusí na nic čekat, a můž začít uctívat
pravého živého Boha hned teď, ještě v této chvíli. Jsou věřící, kteří velmi dbají na různé
náboženské svátky. Církev přejala systém
svátků ze židovství a některé církve a církevní denominace dodržují tzv.
církevní svátky dodnes. V epištole
Římanům apoštol Pavel píše : „Někdo
rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého
přesvědčení. Kdo zachovává určité dny, zachovává je Pánu“ (14,5). Není tedy samo o sobě nic špatného, když
někdo slaví určité dny v roce s tím, že je slaví ke cti Boží. Ovšem na druhé straně tentýž apoštol Pavel
píše v epištole Galatským : „Dodržujete
ustanovení pro dny a měsíce, období a roky. Bojím se, aby úsilí, které jsem vám
věnoval, nebylo nakonec nadarmo“ (4,10).
Zásadní rozdíl v těchto dvou biblických oddílech, jejichž
pisatelem je tentýž apoštol, spočívá v tom, že dodržování určitých
církevních svátků je v pořádku jen do té míry, pokud nepřekročí určitou
hranici. A ta hranice je tam, kde se
z dodržování svátku ke cti Boží stává otrocká povinnost, jejímž dodržením
si člověk myslí, že dojde přízně u Boha.
To v žádném případě !
Dodržováním pravidel a řádů a všelijakých církevních zvyklostí žádný
člověk nedojde přízně u Boha a odpuštění hříchů. To je možné jedině vírou v zástupnou
oběť Pána Ježíše Krista, bez jakýchkoli přídavků. A tak uctívat Boha – svého nebeského Otce –
můžeme kdykoli, a nejen o svátcích nebo jen v neděli. Naše uctívání není vymezeno žádným časovým
určením.
Další zásadní změna v uctívání Boha ve srovnání se
starozákonními předpisy pro Izrael spočívá podle slov Pána Ježíše ve zdroji uctívání. Jinými slovy, odkud se
touha po uctívání Boha ve věřícím člověku bere, z čeho pochází ? Je to něco, co je člověku vrozené ? Nebo to můžeme v sobě nějak vypěstovat
? Když Pán Ježíš říká samařance, že
praví ctitelé nebeského Otce Ho budou uctívat v duchu a v pravdě,
naznačuje tu nepřímo Zdroj uctívání, kterým není nikdo jiný než Duch Svatý,
třetí osoba Boží trojice. Již jsme si
řekli, že uctívání Boha je duchovní záležitost, nikoli tělesná, fyzická. Je tomu tak proto, že Bůh je duch a ke
komunikaci mezi Bohem a člověkem dochází výlučně na duchovní rovině. Zprostředkovatelem tohoto duchovního spojení
je pak Bůh sám, skrze svého Ducha Svatého.
Zatímco ve starozákonní době Duch Boží sestupoval na různé lidi za
zvláštních okolností a ke zvláštním účelům, v dnešní době prožíváme
naplnění slibu Pána Ježíše, který před svým návratem do nebes přislíbil seslání
Ducha Svatého do srdcí všech věřících, všech Božích dětí. V Janově evangeliu ve 14.kapitole čteme
slova Pána Ježíše : „Milujete-li mne,
budete zachovávat má přikázání. A já požádám Otce a On vám dá jiného Přímluvce,
aby byl s vámi na věky – Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout,
poněvadž Ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás
bude“ (v.15-17). S vámi zůstává
a ve vás bude. Duch Svatý byl s Ježíšovými učedníky, ale do nitra každého
věřícího člověka vstupuje až po Letnicích, kdy Jej Bůh Otec posílá. Duch Svatý není tedy už jen s námi, nýbrž v nás. To je realita. Ve chvíli, kdy poznáváme v Pánu
Ježíši Božího Syna a věříme v Něj jako ve svého Spasitele, vstupuje do
našeho života Duch Svatý Boží jako pečeť Božího vlastnictví. Duch Svatý nás vyučuje pravdám Božího slova,
uvádí nás do všeliké pravdy, a vybuzuje v nás upřímnou touhu po tom,
abychom svým životem uctívali našeho nebeského Otce. Dvě zásadní podmínky pro správné uctívání
Boha jsou : slovo Boží v ruce a Duch Svatý v srdci.
V poslední knize Bible, v knize Zjevení, je nám dáno
nahlédnout do věčnosti. Při četbě této knihy zjistíme poměrně rychle, že
uctívání Boha je ve věčnosti tou hlavní činností všech, kdo jsou Jeho. Ve
4.kapitole je nám posána scéna kolem trůnu, na němž sedí Beránek, totiž Pán
Ježíš Kristus. Bytosti shromážděné kolem trůnu volají ve dne v noci : „Svatý, svatý, svatý Hospodin, Bůh
všemohoucí, ten, který byl a který jest a který přichází . . . (+verše 9-11).
Jestli je uctívání Boha důležité pro celou věčnost, není snad důležité
také pro nás tady na zemi, v časnosti ?
Naše uctívání Boha v časnosti je jen jakousi předehrou klanění a
uctívání ve věčnosti, ve společenství všech věřících všech dob ze všech koutů
světa. Těžko si to dovedeme představit.
To však neznamená, že již tady a dnes našeho nebeského Otce uctívat
nebudeme. Duch Svatý nás vede
k tomu, abychom vzdávali čest a slávu Tomu, kdo je jí hoden : našemu Bohu
a Pánu, našemu Stvořiteli a Spasiteli.
Pane Ježíši, přijmi naši nejvyšší chválu. Amen.
No comments:
Post a Comment