V předešlé části tohoto blogu jsem začal psát o překážkách, které brání věřícímu člověku v pravém,
biblickém uctívání Boha. Napsal jsem,
že první a největší překážkou je naše vlastní JÁ, které se plete do Božích
věcí. Druhou překážkou je SVĚTSKOST, kterou jsem definoval jako všechno to,
z čeho ve svém životě vynecháváme Boha.
Jako třetí překážku v uctívání Boha uvedu to, co bych nazval
KRITICKÝM DUCHEM, nebo duchem kritiky.
Jedná se o postoj, při kterém je věřící prakticky stále zaměřen na to,
co vidí na druhých věřících špatného. Dostáváme se do takového stavu nebo
postoje pozvolna, ale pokud se s ním hned nevyrovnáme, může narůst do
takové míry, že nám zkazí menší nebo větší část našeho života, nehledě na
životy druhých. Tento kritický postoj
vůči druhým je překážkou našeho uctívání Boha již proto, že jsme v takovém
stavu zaměřeni na lidi, a nikoli na Pána.
Kritický postoj vůči druhým věřícím v nás potlačuje působení Božího
Ducha, oslepuje nás vůči kvalitám druhých, deformuje náš pohled na všechno
ostatní a často nás činí nepoužitelnými na Božím díle. Kritik, namísto aby vyhledával to, co může na
druhých pochválit a ocenit, vyhledává pouze to, co u nich může odsoudit. Naneštěstí je kritik zároveň slepý vůči
vlastním nedostatkům. Platí tu známé
biblické podobenství o břevnu ve vlastním oku, a třísce v oku
druhého. Kritik toleruje sám u sebe to,
co nechce tolerovat u druhých. Apoštol
Pavel varuje Galatské věřící : „Jestliže však jeden druhého koušete a
požíráte, dejte si pozor, abyste se navzájem nezahubili“ (5,15). Kritiký duch je duchem záhuby, jak
pro jednotlivce, tak pro celé společenství věřícícíh. Stojí zato, abyste si pročetli a prostudovali
16.kapitolu 4.knihy Mojžíšovi, kde je nám předložen příběh o vzpouře skupiny lévijských
kněží pod vedením Kóracha, proti vedení Mojžíšovu a Áronovu. Nesmírně poučné ! Bůh netoleruje lidskou vzpouru vůči svým
řádům a pořádkům, vůči lidem, které On sám postavil do vedení sborů.
Jak léčit kritického ducha ?
Není účinnějšího léku než modlitba, ve které Bohu děkujeme jmenovitě za tu osobu, vůči
které jsme kritičtí a prosíme Pána, aby té osobě bohatě žehnal. Stejně tak se modleme, aby nám Pán dal vidět
na druhých to dobré, co v nich je, co On do nich vložil. O lásce píše apoštol Pavel ve známé 13.kp.
svého 1.listu Korintským, že „nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se
raduje z pravdy“ (v.6). Nikdy se nechceme radovat z něčeho
špatného, co vidíme v životech druhých a naopak, vždycky se chceme radovat
z toho, když vidíme jejich život v pořádku. Hledejme u druhých jen to nejlepší ! A prosme zároveň Pána, aby nám posvítil svým
Slovem do našeho vlastního nitra, abychom viděli, co potřebuje vyčistit a
odstranit.
Jako další překážku v pravém uctívání Boha vidím
NETRPĚLIVOST. Netrpělivostí tu mám na
mysli neochotu věřícího člověka čekat na Boha a očekávat na Boha. Žalmista nás vyzývá : „Ztiš se před Hospodinem a čekej
na něj“ (37,7). My jsme vždycky ve dvojím nebezpečí : buď Boha
nechceme následovat, anebo Ho předbíháme.
A přece nám náš Pán slibuje naprosto jednoznačně : „Dám ti prozíravost, ukážu ti
cestu, kterou půjdeš, budu ti radit, spočine na tobě mé oko“ (Ž.32,8). Důvěřujeme tomuto Božímu slibu ? Pokud Boha předbíháme a nenecháme Ho jednat
v Jeho čas a Jeho způsobem, vyjadřujeme tím svému Pánu nedůvěru a naše
uctívání Boha nemá žádný význam. Moudrý
muž vtipně řekl : „Jestli nevíš, co máš dělat, nedělej to !“ Čekáme trpělivě na Pána, až On bude jednat ?
Další překážkou uctívání Boha je FORMALISMUS. Tím mám na mysli snahy o dodržování určitých
vnějších pravidel, formalit, rituálů a zvyklostí na úkor působení Božího
Ducha. Naneštěstí je formalismus
v církvích a sborech tak zakořeněn, že si kladu otázku, jestli je ještě
vůbec možná změna ? Ve většině církví je
každá tzv. bohoslužba tak naprogramována, že pro vedení a působení Božího Ducha
prostě nezbývá místo ! Každé shromáždění
je tak přeorganizované a připravené, že jakákoli odchylka od programu by byla
považována za přestupek a nevhodné vystoupení.
Zatímco Pán Církve naprosto jasně ukazuje v Písmu, jak shromáždění
věřících má probíhat pod vedením Ducha Božího, člověk nahrazuje Boží pořádek
pořádkem svým. Jednoduchost, spontánnost a duchovnost shromažďování prvostní
Církve už dávno vymizely a namísto toho máme jakási církevní představení,
narežírovaná předem od první minuty do poslední. Naprosto schází svoboda projevu – jak pro
věřící, tak pro Božího Ducha. To je
nebiblické a nesprávné. Formalismus
uhašuje Božího Ducha a překáží pravému uctívání Boha.
NEODPOUŠTĚJÍCÍ DUCH je další překážkou v našem uctívání
Boha. Apoštol Jan, vedený Duchem Božím,
nám píše : „Kdo nenávidí svého bratra, je ve tmě a ve tmě chodí. Neví, kam jde,
neboť tma mu oslepila oči“ (1.J.2,11). A jen o kousek dál píše Jan ve svém listu
takto : „Řekne-li někdo Já miluji Boha, a přitom nenávidí svého bratra,
je lhář. Kdo nemiluje svého bratra, kterého vidí, nemůže milovat Boha, kterého
nevidí. A tak máme od Něho toto
přikázání : Kdo miluje Boha, ať miluje i svého bratra“ (1.J.4,20-21). Apoštol Pavel píše Efezským : „Buďte
k sobě navzájem laskaví, milosrdní, odpouštějte si navzájem, jako i Bůh
v Kristu odpustil vám“ (4,32). Ten, kdo si je dobře vědom Božího odpuštění
pro zásluha Pána Ježíše Krista, nemůže neodpouštět druhým. A čím dříve odpustíme, tím lépe. Není myslitelné, abychom uctívali Boha a
přitom chovali nelásku a nenávist vůči druhému věřícímu.
Poslední překážka uctívání Boha, o které se chci zmínit, je PÝCHA.
Pýcha a uctívání Boha se navzájem vylučují.
Je tomu tak proto, že pýcha není nic jiného než uctívání sama sebe. Když uctívám sám sebe, nemohu uctívat
Boha. V otázce pýchy existuje mnoho
nedorozumění. Zdravé sebevědomí
pramenící z vědomí mého postavení v Pánu Ježíši Kristu není
pýcha. A naopak, člověk může být pyšný i
na svoji pokoru ! Běžné projevy pýchy
vidíme v oblasti vzhledu, postavení, vzdělání, majetku, dokonce i
duchovního poznání, apod. Pýcha je
nemístné zaměstnávání se sama sebou.
Pýcha je hřích. To, jak se Bůh
dívá na pýchu, je vyjádřeno ve známém verši Jakubova dopisu 4,6 : „Bůh
se staví proti pyšným, ale pokorným dává milost.“ Nejlepším lékem na pýchu je mít pohled
neustále upřen na Pána Ježíéše Krista, o kterém čteme v listu apoštola
Pavla Filipenským, že „sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob
služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se ponížil,
v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži“ (2,7-8). Jaký kontrast k našemu smýšlení,
jaký příklad pro každého z nás !
No comments:
Post a Comment