V této další části blogu o uctívání Boha se vracíme k otázce uctívání model. Už jsem napsal, že modla je všechno,
co v lidském vědomí a životě nahrazuje Boha. V předešlé části jsem
uvedl první tři modly, kterým se dnešní člověk klaní, namísto aby se klaněl
Bohu a uctíval Boha. Řekl jsem, že člověk především a ze všeho nejvíc uctívá
sám sebe, protože se považuje doslova za střed vesmíru. Na druhém místě jsem uvedl peníze a majetek a
na třetím podnikání.
Další takovou modlou, kterou člověk upřednostňuje před Bohem je osobní potěšení, požitek nebo rozkoš.
Když v Bibli čteme o charakteristikách doby před skončením tohoto
věku, apoštol Pavel uvádí jako jednu z vlastností, které u lidí vyniknou
v té době, že „budou mít raději
rozkoš než Boha“ (2.Tim.3,4). Není
nejmenších pochyb o tom, že dnešní svět je přímo posedlý touhou po naplnění
osobního potěšení, požitku, rozkoše.
Média jsou realistickým odrazem toho, co dnešní člověk hledá. Aniž bychom si to vždycky vědomě přiznali,
prožíváme každý po svém každý den nejrůznější situace, které nám potvrzují, že
svět je komplikovaný a zlý. Zábavou a
potěšením se alespoň na krátkou chvíli odreagujeme
od této reality, což neznamená nic jiného, než že se vědomě nebo podvědomě
snažíme před realitou utéct, snažíme se na to špatné nemyslet, protože často nejsme schopni se s tím
vypořádat. Nejsem žádný puritán a dokážu
uznat, že existuje určitý druh „nevinné zábavy“, kterou si vyplňujeme volný
čas. Avšak stále víc vidíme kolem sebe,
že se ze zábavy a potěšení stává jakýsi „únikový prostředek“ před vážným
zamyšlením, které by nutně muselo vést k vážným důsledkům a
rozhodnutím. Pro věřícího člověka
spočívá tragedie v tom, že namísto aby se utíkal ve svém životě ke svému
nebeskému Otci, utíká vlastně od Něj a od reality tím, že se baví. Mám takovou osobní zkušenost například
v obsahu a programu dnešních setkání mladých věřících lidí. My jsme se také jako mladí věřící kdysi rádi
bavili, ale vždycky jsme si našli čas na společné hledání pravdy v Božím
slově. Dnešní věřící mládež ve stále větším měřítku věnuje společný čas pouhé
zábavě a na Boží věci jí nezbývá jaksi čas.
Zábava, potěšení vytlačují Boha a stávají se modlou. Když dnes není ve
společenství věřící mládeže dost legrace, mladí přestanou na setkání mládeže
chodit a hledají zábavu v necírkevním prostředí.
Rekreace je další možnou modlou, kterou dnes lidé ve stále větší míře
vyhledávají. Krátí se pracovní doba, je daleko víc volného času, a rekreace se
stává něčím, bež čeho nemůžeme být. Opět
se tu chci ubránit možnému nedorozumění a řeknu, že rekreace má své užitečné
poslání v životě člověka, když vede k lepšímu zdraví a nutnému
odpočinku. Ovšem tam, kde rekreace
vytlačuje Boha, a svými časovými, fyzickými a peněžními nároky nás odvádí od
společenství s Bohem a s druhými věřícími, tam není pochyby o tom, že
se nám rekreace může stát modlou.
Rekreace by nám měla být dobrým služeníkem, nikoli špatným pánem.
Rodina v sobě rovněž skrývá nebezpečí, že se nám může stát modlou, kterou
upřednostňujeme před Bohem. Je to úžasný
projev Boží milosti, když můžeme mít krásnou rodinu, kde se máme všichni velmi
rádi, a kde nám jednomu na druhém velmi záleží.
Díky Bohu jsem v takové rodině vyrůstal jako dítě a stejně krásnou
rodinu mi dal Bůh jako manželovi a otci.
Velmi si toho vážím a každý den Bohu děkuji jak za rodiče, tak za
manželku a děti. Rodinné vztahy však
nikdy nemohou a nemají nahradit můj osobní vztah k Bohu a nikdy nemohou
ovlivnit můj život tak, abych Boha krátil o to, co Mu právem náleží. Naopak, krása věřící rodiny není úplná bez
společného rodinného života pro Boha.
Mám před sebou na stole biblický verš, který je mi životním krédem od
samého dětství : „Já a můj dům budeme
sloužit Hospodinu“ (Jozue 24,15). To je vyznání izraelského vůdce Jozue,
který to takto prohlásil právě v protikladu ke službě modlám. Varujme se
jakýchkoli životních kompromisů čistě v zájmu rodiny. Neubráním se tu poznámce ohledně kázně. Mnozí rodiče doplácejí celý život na to, že
nedostáli povinnosti vychovat své děti pod kázní Božího slova. Namísto aby se
řídili pokyny Božího slova při výchově svých dětí, dovolili svým dětem, aby
více-méně diktovaly rodinný život.
Namísto aby svým dětem vštěpovali od útlého dětství Boží charakter,
dovolili, aby se jejich děti „hledaly“, a rodiče dělali všechno pro to, aby
svým dětem v jejich „hledání“ vyhověli.
Děti jim byly modlou, které se klaněli, a kterou všelijak
upřednostňovali. Takoví rodiče na svůj
liberální přístup k výchově pak velmi těžce doplácejí.
Moc nebo touha po moci je další
nebezpečnou modlou. Apoštol Jan píše ve svém třetím dopise o jistém muži jménem
„Diotrefés, který si osobuje právo být
mezi nimi první“ (v.9). Považujeme za normální, když se lidé ve světě honí
za mocí. Touha po moci ovládá celý
jejich život. Jsou ochotni dopustit se
čehokoli jen proto, aby získali moc a slávu a uznání od druhých. Naneštěstí vidíme podobné tendence také mezi
věřícími. Namísto aby chtěli sloužit, touží po tom, aby jim druzí sloužili. Odvracejí se tak jednoznačně od příkladu Pána
Ježíše Krista, o Němž čteme, že „sám sebe
zmařil, vzal na sebe způsob služebníka“ (Filip.2,7) a On sám o sobě řekl,
že je „tichý a pokorného srdce“
(Mt.11,29). Kdosi vtipně řekl :
„Proč bych se měl prát o místo na vrcholu žebříku, když je tolik volného místa
dole ?“
Věda a poznání jsou pro mnohé lidi modlou.
Apoštol Pavel varuje před protikladnými naukami, „které se lživě nazývají poznání“ (1.Tim.6,20). Pro věřícího člověka nemůže být to, co se
nazývá „vědeckým poznáním“ nejvašším životním měřítkem a autoritou. Dobrá, skutečná věda pouze odhaluje to, co
Bůh stvořil. Proto je věda vždycky
podřízena Bohu, ať chce nebo nechce.
Pseudověda pak není ničím jiným než výmyslem hříchem porušeného a
vzdorného lidského rozumu. Vzdělání je
velmi důležité a užitečné, avšak nikdy nemůže nahradit Boží zjevení a
pravdu. Kdybychom dali poznání všech
lidí všech dob dohromady, stejně by to byl jen nepatrný zlomek toho, co Bůh
stvořil.
Druzí lidé se nám mohou stát modlami. Člověk má rád hrdiny jako vzory správného
lidského jednání. Na tom není nic špatného.
To, co však odporuje Písmu je zvyklost přisuzovat druhým lidem honost
nebo titul, který náleží jen Bohu. Jsou církve, které vedou k uctívání
tzv. „svatých“. To není biblické, není to správné. Stejně tak není správné uctívat
nějakého vysoce postaveného církevního hodnostáře. Pán Ježíš říká na adresu
židovských náboženských předáků : „Nečekám
slávu od lidí . . . jak byste mohli uvěřit, když oslavujete sebe navzájem, ale
slávu od samého Boha nehledáte ?!“ (Jan 5,41-44). Kdybychom oslavovali důsledně Boha a hledali
Jeho slávu, neměli bychom ani čas, ani chuť
oslavovat sami sebe navzájem.
Ještě se docela na závěr zmíním o tom, že slovo Boží jasně odsuzuje
uctívání andělů a uctívání přírody (Zjev. 19,10 a 22,8-9 a 5.M.4,14-20 a Job
31,24-28). V obou případech můžeme pozorovat nebezpečné trendy moderního
duchovně zbídačelého člověka hledajícího jakousi „spiritualitu“ na nesprávném
místě.
No comments:
Post a Comment