V minulém blogu jsem psal o tom, že součástí Božího stvoření je i satan – ďábel – a jako takový je
cele a naprosto v Božích rukou. Neoperuje nezávisle na Bohu, je podřízen
svrchované Boží vůli. Když říkáme, že je
v Božích rukou, myslíme tím nejen Boha-Otce, ale i Boha-Syna, našeho Pána
Ježíše Krista. Zamysleme se nad známým
biblickým oddílem ze 4.kapitoly Matoušova evangelia, kde čteme o pokoušení Pána
Ježíše na poušti právě satanem. My tuto přímou konfrontaci Ježíše se satanem
povětšině chápeme jako nějaký souboj, jako záludný satanův úskok, kdy překvapí
Ježíše v nestřežené chvíli, v okamžiku Jeho slabosti. A výsledek
tohoto střetnutí jakoby byl dost nejistý, uleví se nám, když Pán Ježíš
vyhraje. Možná, že tak nějak by to
nahrál Hollywood nebo Barandov, ale Písmo to vidí zřetelně jinak a i my bychom
měli svůj pohled přehodnotit.
Tak především si musíme připomenout, že
k této konfrontaci dochází hned poté, co Jan Křtitel křtí Pána Ježíše
v Jordánu, a Bůh-Otec se při té příležitosti dává slyšet z nebes slovy
: „Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem
si vyvolil“ (Mt.3,17). Nová Bible Kralická správněji překládá „v Němž jsem nalezl zalíbení“. A hned potom je úvodní verš 4.kapitoly, kde
čteme : „Tehdy byl Ježíš Duchem vyveden
na poušť, aby byl pokoušen od ďábla.“
Tedy žádné překvapení, žádný úskok. Bůh-Syn je veden Bohem-Duchem svatým
na poušť, aby tu došlo k něčemu, co bylo Bohem předzřízeno, předurčeno.
To, jestli výsledek satanova pokoušení
byl ve skutečnosti v sázce či nikoli, je dodnes předmětem teologických
debat. Někteří tvrdí, že jestliže byl Pán Ježíš skutečně člověkem, pak musel
být schopen hříchu. Pokušení prý
dokazuje možnost hříchu, proč jinak pokoušet ?
Cituje se tu verš z epištoly Židům (4,15), kde čteme, že Pán Ježíš „na Sobě zakusil všechna pokušení jako my,
ale nedopustil se hříchu.“ Osobně se
přikláním k výkladu, který vylučuje možnost, že by Pán Ježíš zhřešil. Proč ?
Protože Bůh si vyvolil svého Syna jako Spasitele, a jako Spasitel musel
být Pán Ježíš bez hříchu. Hřích by Ho
byl býval diskvalifikoval jako dokonalou oběť, které bylo zapotřebí a On sám by
byl býval pak potřeboval jiného spasitele. Apoštol Pavel píše, že Bůh-Otec „Toho, který byl bez hříchu, učinil hříchem
kvůli nám“ (2.Kor.5,21). Nemohlo to
být jinak. Bůh takto svrchovaně rozhodl.
Satan pokoušel Pána Ježíše ve všem, čím
Ho mohl pokoušet. Ježíš byl vyhládlý po dlouhém půstu – satan apeloval na Jeho
přirozenou fyzickou touhu po ukojení hladu. Ježíš však věděl, že důležitější
v té chvíli bylo naplnit Boží vůli, Boží záměr. Proto odmítil udělat
z kamení chléb. Druhé pokušení
spočívalo v tom, aby Ježíš dokázal, že je Boží Syn. Cožpak to satan nevěděl ? Určitě to věděl. Pán Ježíš však odmítl pokoušet Boha-Otce
skokem s chrámové věže, protože pokoušení Boha bylo rouháním. Rouhat se
Otci bylo pro Ježíše nepřijatelné, nemyslitelné. A konečně ve třetím pokušení se satan snaží o
jakousi zkratku : nabízí Mu království světa za té podmínky, že se mu Ježíš
pokloní, že ho uzná za svého pána. Pán
Ježíš věděl, že je Pánem pánů a Králem králů podle vůle svého nebeského Otce,
Jemuž jedinému patří všechna čest a sláva. Věděl rovněž, že před tím, než
přijme nazpět svoji slávu v nebesích, musí podstoupit utrpení a smrt na
kříži. Kategoricky proto odmítá tuto naprosto nepřijatelnou a nemístnou
satanovu nabídku.
Klíčem ke správnému chápání tohoto
střetnutí Pána Ježíše se satanem je správný výklad slova „pokušení“. To slovo
má alespoň dva významy, jeden ve smyslu aktivním a jeden ve smyslu pasivním. Na
jedné straně můžeme říci „satan sváděl-pokoušel Pána Ježíše“, ale stejně tak
dobře můžeme říci „Pán Ježíš se nedal satanem svést – nebyl v pokušení“. Pán Ježíš byl pokoušen, ale nebyl
v pokušení satanovy návrhy realizovat.
Chápeme rozdíl ?
V žádném případě nesmíme jakkoli
snižovat hodnotu a realitu Ježíšova lidství. Jeho lidství je nejen zásadně
důležité pro naše věčné spasení, ale stejně důležité je pro naši jistotu
s ohledem na přístup k Boží milosti v průběhu našeho života zde
na zemi. Autor epištoly Židům píše – jak už jsme si připomněli : „Nemáme ovšem velekněze neschopného cítit
s našimi slabostmi, ale takového, který byl v každém ohledu zkoušen
jako my, avšak zůstal bez hříchu. Proto přistupme k trůnu milosti se
smělou důvěrou, abycho došli milosrdenství a našli milost, když potřebujeme
pomoci“ (4,14-16).
Pán Ježíš byl plně člověkem, stejně
jako byl plně Bohem. Byl však bez hříchu, nikdy nezhřešil. V tom je krásné
ubezpečení : být člověkem samo o sobě ještě neznamená být hříšníkem. Být padlým
člověkem znamená být hříšníkem. Od chvíle pádu prvních lidí je hřích přítomen
na tomto světě, je nám vrozen, je součástí naší lidské podstaty. Před pádem
tomu tak nebylo. V nebesích jsou dnes miliony lidí, kteří jsou bez hříchu,
nehřeší. A my, kdo jsme uvěřili v Pána
Ježíše jako Božího Syna a Spasitele, se nemůžeme dočkat, až bude i pro nás
hřích záležitostí minulosti.
Pán Ježíš nemusel čekat jako čekáme my.
On neměl náklonnost ke hříchu jako máme my. Satan se u Něj neměl o co opřít,
neměl co na Něm najít, jak by mohl dosáhnout svého. Ano, Pán Ježíš věděl a ví, co to je mít hlad
a žízeň, co to je být unaven, co to je mít strach a úzkost. Co, co však nikdy
nezakusil, neprožil jako osobní zkušenost, je hřích. Pán Ježíš nikdy nezapochyboval ani na okamžik
o tom, kdo je mocnější a slavnější – Bůh-Otec nebo satan. Nebylo co řešit.
Ani satan a démoni nejsou na pochybách
o Ježíšově svatosti, o Jeho božství a o Jeho moci. V první kapitole Markova evangelia čteme
o tom, jak Ježíš vymítal démony z člověka posedlého nečistým duchem. Když se Pán Ježíš k němu přibližuje
v židovské synagóze v Kafarnaum, ten člověk – nebo spíše nečistý duch
v něm – křičí : „Ach, co je ti do
nás, Ježíši Nazaretský ? Přišel jsi nás zničit ? Vím, kdo jsi – ten Svatý Boží“. Ježíš ho okřikuje slovy : „Zmlkni a vyjdi z něj !“ A nečistý duch tím mužem zalomcuje, vykřikne
a vychází z něj.
Satan a démoni dobře vědí, kdo je Pán
Ježíš Kristus. Vědí, že má veškerou autoritu na nebi i na zemi, že Mu je dána
všechna moc. Vědí, že oni sami jsou
podřízeni všemohoucímu Bohu-Otci i Bohu-Synu.
No comments:
Post a Comment