Satan – nebo ďábel – jestli chcete, je
nejzchytralejším Božím stvořením. Ve své velmi dobře známé knize „Listy
Pekelníkovy“ popisuje její autor C.S.Lewis dvojí taktiku, které satan používá
ke svádění lidí. Na jedné straně chce
satan, aby se jím člověk zabýval až k posedlosti, aby jím byl fascinován a
přitahován – pak si s ním může dělat co chce. Druhá taktika spočívá v tom, že satan
zůstává jaksi v pozadí, téměř jakoby ani nestál o to, aby lidé věřili
v jeho existenci. V pozadí
však člověkem může manipulovat, aniž by si to člověk uvědomoval.
Všechno, co jsme si až doposud řekli
v tomto blogovém seriálu o Boží svrchovanosti, je podloženo základním
přesvědčením o tom, že Bůh je Stvořitel. Je věčný, neproměnný, soběstačný,
všemohoucí. Je Stvořitel a my jsme Jeho stvořením. Mezi Boží stvoření však
patří i satan, ďábel. Satan byl zřejmě obdarován úžasnou mocí a autoritou. Při
svém stvoření stál na samém vrcholu všeho, co Bůh stvořil. Starozákonní prorok
Ezechiel jej popisuje těmito slovy : „Byl
jsi věrným obrazem pravzoru, plný moudrosti a dokonale krásný“
(28,12). Ve stejné kapitole o tři verše
dál však Ezechiel dodává „dokud se
v tobě nenašla podlost“ (v.15).
Nebudeme se v této chvíli zabývat tím, jak k tomu došlo, že do
satanova srdce vstoupila taková pýcha, že se chtěl rovnat svému Stvořiteli,
Bohu. Postačí, když připomenu, že pro satanovův pád platí stejná zásada jako
pro pozdější pád prvních lidí. Nebylo
v satanově moci, aby změnil svou dobrou podstatu, přirozenost, ve
zlou. Satan padl, a spolu s ním i
mnoho dalších nebeských bytostí, které se k němu přidali v jeho
vzpouře vůči Bohu.
Od okamžiku svého pádu má satan jen
jeden jediný, stále stejný cíl : mařit Boží záměry. V jistém smyslu je
Božím protějškem : Bůh je jen dobrý, satan je jen zlý. Satan je Božím
nepřítelem, a z toho titulu je také nepřítelem lidí. Musíme si však dát
velký pozor, když stavíme satana do pozice Božího protějšku. Nesrovnáváme tu
dvě stejně velké mocnosti, mocnost dobra a mocnost zla, které se nacházejí
v nějakém věčném boji o moc. V boji, jehož výsledek je nejistý a
nepředvídatelný. Tak tomu vůbec není !
Bůh nám ve svém slově podává naprosto jiný obraz vztahu mezi Bohem a
satanem. Tento vztah je dán především tím, že satan je Božím stvořením. Ničím
jiným nikdy nebyl a nebude. Veškerá jeho moc, kterou disponuje, mu byla dána
Bohem Stvořitelem. Připomeňme si ten
tragický příběh pádu prvních lidí. Poté
co had-satan oklamal Evu, která spolu s Adamem hřeší svou neposlušností,
Bůh vyslovuje soud nad lidmi, ale napřed vyslovuje soud nad hadem-satanem : „Protože`s to učinil, buď proklet, vyvržen
ode všech zvířat a ode vší polní zvěře.
Polezeš po břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. Mezi
tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu
a ty jemu rozdrtíš patu“ (1.M.3,14-15).
Víte, co je tu pozoruhodné ?
Satan neodpovídá, nebrání se, neříká „To se ještě uvidí !“. Nic
takového. Proč ? Protože si je dobře vědom toho, že má Bůh nad ním moc, že je
mocnější než on, že má právo vyslovit svůj soud.
Přenesme se nyní o nějaké to století
dál, do biblické knihy Jobovy. Tady se setkáváme se satanem znovu, a jsme
uváděni do scény, která je nesmírně zajímavá a poučná : „Nastal pak den, kdy přišli synové Boží, aby předstoupili před
Hospodina. Přišel mezi ně i satan. Hospodina se satana zeptal : „Odkud
přicházíš ?“ Satan Hospodinu odpověděl :
„Procházel jsem zemi křížem krážem.“
Hospodin se satana zeptal : „Zdalipak sis všiml mého služebníka Jóba ?
Nemá na zemi sobě rovného. Je to muž bezúhonný a přímý, bojí se Boha a vystříhá
se zlého““ (1,6-8). Nevíme docela jistě, kdo byli tito „synové Boží“, o
kterých se tu píše, ale mám zato, že to byli andělé, tedy opět Bohem stvořené
bytosti. Přichází mezi ně i satan – padlé Boží stvoření – a mluví o tom, že se
procházel po zemi sem a tam. To je dost
zvláštní. Můžeme z toho usuzovat, že satan nemůže být na několika místech
najednou, že není všudepřítomný jako Bůh.
Jakou roli ovšem plní jeho andělé – démoni – to je jiná věc.
Satan pak na Boží otázku odpovídá : „Cožpak se Jób bojí Boha bezdůvodně ? Vždyť
jsi ho ze všech stran ohradil, rovněž jeho dům a všechno, co má. Dílu jeho
rukou žehnáš a jeho stáda se na zemi rozmohla.“ (v.9-10). Tak to vidí satan a tak to vidí i lidé. Byli
by ochotni věřit v Boha, kdyby bylo všechno jen samá růžová zahrada. Satan Boha obviňuje, že Jóbův vztah
k Němu je založen na Jóbově úspěchu, bezpečí a bohatství. Nemá to daleko
od obvinění z podplácení, úplatkářství.
Všimněme si však dvou skutečností. Jednak tu vidíme, že Bůh je
svrchovaný nad bohatstvím člověka. Tím
není řečeno, že každý bohabojný člověk se bude mít dobře ! Ale jisté je, že Bůh může bohatství dát a
může je odebrat. A zadruhé, satan tu hovoří o tom, že Bůh „ohradil“ všechno, co
Jób má. Jinými slovy, satan nemá přístup
k tomu, co Bůh člověku dává. Satan nás nemůže obrat o to, co jsme od Boha
přijali !
„Ale
jen vztáhni ruku a zasáhni všechno, co má, hned Ti bude do očí zlořečit“,
pokračuje satan ve svém výpadu proti Bohu. Všimněme si dobře, že satan nežádá,
aby mohl do Jóbova života zasáhnout osobně, on žádá Boha, aby to učinil. Bůh
však deleguje celou věc satanovi : „Nuže,
měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho ruku nevztahuj“
(v.12). Bůh musel dát satanovi moc
k tomu, aby připravil Jóba o všechno, co měl. Satan, stejně jako každé
jiné Boží stvoření, je naprosto a absolutně závislý na Boha celou svou
existencí. Kdyby Bůh chtěl, může satana odstranit v jednom jediném
okamžiku. Nečiní to však, satan existuje
dodnes. Nemá však sám od sebe moc
k ničemu. Veškerá jeho moc pramení z Boha. Jedině Bůh mu může dovolit
a také mu může přikázat, aby to či ono učinil nebo neučinil. Bůh má nad satanem
stejně svrchovanou moc jako nad každým svým stvořením.
V další části tohoto blogu budu psát o
satanovi ve vztahu k našemu Spasiteli, Pánu Ježíši Kristu. Můžete si
k tomu předem přečíst známou 4. Kapitolu Matoušova evangelia.
No comments:
Post a Comment