Ve třetí našeho tohoto blogového seriálu o Boží svrchovanosti jsme začali hovořit o problematice existence zla
na světě. Existence zla a hříchu je možná nejtvrdším oříškem v oblasti poznávání
Boha. Ve snaze pochopit lépe původ zla
jsme se před týdnem vrátili až do zahrady Eden – do biblického ráje – do období
života prvních lidí, Adama a Evy. Na podkladě biblického popisu událostí kolem prvního hříchu jsme společně došli
k jednomu jedinému logickému závěru : u kořene původu zla a hříchu je Bůh
sám. Je propastný rozdíl mezi tím, když řekneme, že Bůh hřeší – což není
myslitelné – a tím, když řekneme, že přivedl zlo a hřích na svět. Připomněl
jsem biblický oddíl z epištoly apoštola Pavla Římanům 9,22-24, kde čteme :
„Jestliže Bůh chtěl ukázat svůj hněv a
zjevit svou moc, a proto s velkou shovívavostí snášel ty, kdo propadli
Jeho hněvu a byli určeni k záhubě, stejně chtěl ukázat bohatství své slávy
na těch, nad nimiž se smiloval a které připravil k slávě – na nás které
povolal nejen ze židů, ale i z pohanských národů ?“ Z tohoto a jiných biblických textů můžeme
dovozovat, že hněv je součástí Boží podstaty stejně jako Jeho milost a láska.
K tomu, abychom lépe pochopili, kdo Bůh je, musíme vědět i o Jeho hněvu. A
hněv není možné projevit bez předmětu hněvu, bez příčiny. Proto tedy existence zla a hříchu.
Teď si ale říkáte : cožpak je to
spravedlivé, aby Bůh napřed vnesl zlo do světa a pak se otočil a začal se
hněvat ? Bůh je přece spravedlivý !
Nemůže přece přivést bezhříšnou Evu k tomu, aby pojedla zakázané
ovoce a zhřešila a pak ji za to trestat ?!
To by byl od Boha zlý skutek a Bůh nemůže jednat zle. Tak to musí být
nějak jinak !
Připomeňme si však v této
souvislosti jiný biblický text ze 2.knihy Mojžíšovy, kde čteme o událostech
kolem vyjití židovského národa z egyptského otroctví. Bible nám jasně potvrzuje, že Bůh zatvrdil
faraónovo srdce a Mojžíš má faraónovi vyřídit mimo jiné toto : „Avšak proto jsem tě zachoval, abych na tobě
ukázal svou moc a aby se po celé zemi vypravovalo o mém jménu“ (9,16). Bůh tu zjevně dělá dvojí : napřed faraóna
přivede na svět a faraón se stane tyranem Abrahamových potomků. A pak zatvrdí
faraónovo srdce. Neříkali jste si někdy,
jak to bylo možné, že byl faraón tak tvrdohlavý ? Navzdory všem možným neuvěřitelně tvrdým ranám, které Bůh na Egypt
dopustil, faraón odmítal propustit izraelský národ z otroctví. Proč ?
Protože Bůh zatvrdil jeho srdce.
Má být faraón za to souzen ? Když
bude stát před Bohem při posledním soudu před velkým bílým trůnem, bude se moci
společně s Evou hájit slovy : „Za to já přece nemohl, to všechno Bůh
?“ Může to samozřejmě zkusit. Ale jestli tam někde bude apoštol Pavel, už
ho slyším, jak volá : „Člověče, co
vlastně jsi, že odmlouváš Bohu ?Řekne snad výtvor svému Tvůrci – Proč jsi mě
udělal takto ? – Nemá snad hrnčíř hlínu ve své moci, aby z téže hroudy
udělal jednu nádobu ke vznešeným účelům a druhou ke všedním ?“
(Řím.9,20-21).
Všimněme si dobře, jak apoštol Pavel
bere za samozřejmost, že to byl skutečně Bůh, kdo působil na faraónově
srdci. Neříká : „Faraóne, nech Boha být,
On s tím přece neměl co dělat, to ty jsi rozhodoval co a jak.“ Také se Pavel nijak nesnaží Boha nějak omlouvat
nebo Jeho jednání vysvětlovat a ospravedlňovat.
V podstatě Pavel říká : „Bůh je Bůh a může si dělat co chce.“ Stvoření nemá šanci, když chce Boha stavět
před soud, protože je to On, kdo je tím jediným Soudcem.
A tak když se Bůh rozhodne, že zatvrdí
faraónovo srdce, aby mohl konat zázraky a ukázat svou slávu, prostě to
udělá. Ne že by jen doufal, že faraón
neposlechne, ne že by jen věděl, jak bude faraón jednat. On se zasadí o to, aby
tak faraón jednal, způsobí to. Jak to
udělá, to je také Jeho věc. Může poslat
satana, aby člověka svedl, aby naplnil Boží vůli.
Tak tomu mohlo být i v případě
prvních lidí, Adama a Evy. Byl to satan, kdo za Evou přišel, aby pojedla
zakázané ovoce. Ale proč tam vůbec ten
strom se zakázaným ovocem byl ? Proč to
tak Bůh zařídil ? Nemůžeme se vyhnout
logickému závěru, že to Bůh naplánoval tak, aby to dopadlo jak to dopadlo. Aby
Eva bez hříchu se dopustila hříchu. Aby přišlo zlo na svět.
Bůh chtěl ukázat svůj hněv a svoji moc.
Proto zlo, hřích a hříšná, padlá stvoření. Také však chtěl ukázat svoji milost
a lásku, a ty může projevit jen tam, kde předtím projevil svůj hněv.
Měli bychom se radovat z předivné
moudrosti Božího plánu. Ano, je to úžasný plán ! Bůh tvoří vesmír, zemi, člověka. Lidem
vtiskne pečeť svojí podoby. Prohlásí všechno za dobré. Pak přivede první lidi
k pádu. Ale namísto aby to byla katastrofa, Bůh tím zjevuje svoji
dokonalou podstatu, moc a slávu. Ukazuje jak svůj hněv, tak svoji milost, lásku
a spravedlnost. Aby je mohl projevit, posílá svého Syna, Ježíše Krista, aby se
stal zástupnou obětí, aby došlo ke smíření a k obnově všeho. A v tom všem je Bůh oslaven. Bez ohledu
na to, jestli Ho oslavujeme my nebo nikoli.
Bůh tu není proto, aby na nás udělal nějaký dojem, nebo aby nás
zachovával stále šťastné a spokojené, aby nám sloužil. Bůh prostě je. A je naprosto svrchovaný ve své existenci a
ve svém jednání. Nezávisle na nás. Je na nás, na mně a na tobě, milý posluchači,
abychom Ho poznávali, milovali, uctívali a žili s Ním a pro Něj. A to je možné jedině tehdy, jestli věříme
v Jeho Syna, Ježíše Krista, který je tím jediným Prostředníkem mezi Bohem
a člověkem.
No comments:
Post a Comment