Velký nápis na jednom z kostelů
v Americe hlásá : „Známe budoucnost – Bůh je vítěz“. V předešlých dvou částech tohoto blogového seriálu jsme se zabývali pádem člověka do hříchu a otázkou původu a existence
zla. Připadá mi velmi důležité, abychom
– podobně jako Bible – navázali na tyto chmurné úvahy úvahou diametrálně
odlišnou : Boží svrchovanost v dějinách a Boží předem vyhraný boj.
Hned po pádu prvních lidí do hříchu,
jak o tom čteme ve třetí kapitole první knihy Mojžíšovy, nám dává Bůh
nahlédnout do budoucnosti. Činí tak
slovy adresovanými hadovi, svůdci Evy, satanovi : „Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono
ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu“ (3,15-16). Tady Bůh zjevuje svůj svrchovaný plán : dějiny
člověka na zemi budou poznamenány zápasem mezi satanem a člověkem. Toto Boží prohlášení, jak je nám zachováno
v Písmu, bývá právem nazýváno „proto-evangeliem“. Poněkud zastřenou formou
je tu první příslib příchodu Mesiáše, Spasitele, Zachránce, příslib příchodu Ježíše
Krista. Ta dobrá zpáva – evangelium –
však není jen o Kristově zástupné oběti na kříži na Golgotě. Je to zároveň
dobrá zpráva o dobrém konci. Skutečný
„happy end“ lidských dějin tohoto současného věku. Bůh má dějiny ve svých rukou, je svrchovaným
Pánem historie.
Někteří lidé tvrdí, že dějiny se
pohybují v kruzích, že se vlastně stále opakují. A jistě můžeme vidět, že
se některé klíčové události neúprosně vracejí, neustále nás pronásledují. Chtěl bych však tento pohled poněkud
poopravit. Nepohybujeme se v nekonečném kruhu, nýbrž ve stoupající
spirále. Ano, některé dějinné
skutečnosti se vracejí, ale na jiné rovině, ve spirálovitém pohybu, který spěje
k naprosto konkrétnímu vyvrcholení.
Podívejme se společně na život našeho
společného praotce Noe. Mezi Adamem a Noe máme biblický záznam o počátku
množení lidí na zemi. Rozmnožení lidí porušených hříchem s sebou přineslo
i rozmnožení zla. Zlo dosahuje takového vrcholu, že se Bůh rozhoduje zasáhnout.
Smete člověka a veškerý život s povrchu země. Jediný, kdo bude zachráněn,
kdo nachází u Boha milost, je Noe a jeho rodina. Bůh Noemu říká : „Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem,
neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i zemi. Udělej si archu
z goferového dřeva . . . „ (1.M.6,13-14). Bůh se s nikým neradí, s nikým
nediskutuje. Vydává své prohlášení a tak se stane. Přichází potopa a spolu s ní i záchrana
Noeho a jeho rodiny. Když vody opadnou, Bůh znovu mluví a tentokrát slibuje : „Už nikdy nebudu zlořečit zemi kvůli člověku,
přestože každý výtvor lidského srdce je od mládí zlý, už nikdy nezhubím všechno
živé, jako jsem učinil. Setba i žeň a
chlad i žár, léto i zima a den i noc nikdy nepřestanou po všechny dny země“
(8,21-22). Tento slib není jen o tom, že
už nikdy nebude celosvětová potopa. Je také o tom, že vesmír bude pokračovat
v uspořádané existenci, že bude fungovat jako hodiny. Tento Boží slib je vlastně základní podmínkou
pro existenci vědy, vědeckého bádání. Vědec dochází k závěrům na pokladě
pozorování toho, co se už stalo. Protože
slunce vyšlo včera, můžeme vědecky předpokládat, že vyjde i dnes a zítra. Zákon
setrvačnosti je založen na pozorování toho, co se s tělesem děje, když je
v klidu nebo v pohybu. Je to zákon neměnný, můžeme se na něj
spolehnout. Proč ? Protože to Bůh slíbil.
Po soudu a milosti a slibu přichází
požehnání spojené s příkazem : „Ploďte
a množte se a naplňte zemi“ (9,1).
Tento příkaz Noemu a jeho rodině je vlastně opakováním příkazu vydaného
již Adamovi a Evě. Je však podložen tím, co Bůh předtím slíbil. Začínáme chápat
tu spirálu, o které jsem se zmínil před chvílí ? Tentýž příkaz, ale někde jine, o kousek dál,
o kousek výš.
Pak dochází opět k dalšímu
rozmnožení zla, díky hříchu Noeho a jeho syna Cháma. Dostáváme se tím do
11.kapitoly 1.knihy Mojžíšovy, kde Bůh znovu soudí lidstvo v souvislosti
se stavbou nechvalné bábelské nebo babylonské věže. Namísto aby lidé žili
v Boží bázni z Boží milosti projevené skrze Noeho, srocují se ve
vzpouře vůči Bohu a chtějí si vynutit nezávislost na Bohu, chtějí si „učinit
jméno“, chtějí nějakou „vlastní identitu“.
A tak Bůh znovu zasahuje, mate lidem
řeč a rozptyluje lidstvo do všech koutů země. Ale zároveň začíná znovu – další
stupínek na naší spirále dějin – a to už se dostáváme k Abrahamovi a jeho
potomkům.
Opět Abraham je tím jedním jediným
člověkem, kterého si Bůh vybírá k zachování a pokračování svého plánu,
opět mu vyslovuje nejen příkaz, ale i požehnání, avšak skrze Abrahama nejenže
zachraňuje jednu rodinu, ale dává vznik celému národu, který má být nástrojem
záchrany a požehnání pro celé lidstvo. Těch biblických postav je pak celá řada,
od Mojžíše po Davida, Šalomouna, až k Ježíši Kristu, Božímu Synu
přišlém v lidském těle a k Jeho království. Spirála dějin stoupá nezadržitelně vzhůru a
nic není náhodné a nic není pro Boha překvapením protože je to On, kdo to
všechno naplánoval a kdo to všechno řídí.
Nejsme zvyklí takto uvažovat, že ? My si spíš myslíme, že Bůh musí korigovat
lidské chyby, že zasahuje jen když musí, že vždycky musí přijít na nějaký
způsob jak spravit to, co jsme my pokazili.
Není to tak. Bůh nejen že všechno věděl od začátku, jak to všechno bude,
On to tak zařídil, aby to tak bylo. Od A až do Z. On je Alfa i Omega, počátek i konec. Nikdo
nemůže nikdy a ničím narušit Jeho záměry.
Někdy když se díváme na televizní
pořad, jsme svědky dějinné události. Měli bychom vždycky vědět, že každá
událost je součástí Božích dějin. Každý diktátor, každá válka, každé
zemětřesení a každá tragedie, které nám hromadné sdělovací prostředky nabízejí,
jsou součástí velkého Božího záměru a plánu. A nejen to. Každá i ta sebemenší
událost a zkušenost v mém vlastním životě – dobrá nebo špatná – je
součástí tohoto Božího plánu. Bůh je buď
naprosto svrchovaný, anebo není Bohem.
Není žádné střední cesty. Bůh má dějiny světa a dějiny každého člověka
ve svých rukou. To, co nás věřící naplňuje obdivem, úžasem a pokojem a radostí
je vědomí, že díky Bohu, díky Ježíši Kristu, věřící jsou na vítězné straně. Bůh
je vítěz.
No comments:
Post a Comment