Vrátil
jsem se ve vzpomínkách na dobu – a tím trochu prozrazuji svůj věk – kdy neřesti byly neřesti a měly jména jako například : cizoložství,
manželská nevěra, rozvod, homosexualita, sexuální nevázanost, chamtivost,
podvod, lakota, umělé přerušení těhotenství, opilství, hazardní hry a podobně.
V těch dobách se ještě jaksi věřilo v hodnotu biblického Desatera
Božích přikázání. Ještě hned po sametové
revoluci jsem byl požádán československým rozhlasem, abych udělal seriál relací
na Desatero . . . Jak se doba změnila
! Z neřestí se dnes povětšině staly
nároky na osobní svobodu a občanská práva v rámci tolerance a morálního
relativismu.
V dnešní společnosti vidíme následky odklonu od Boha
a Božího morálního standartu v politice, v podnikání,
v legislativě, ve vztazích mezi lidmi.
Nemám tady v úmyslu moralizovat. Jeden druhému
nemůžeme vnucovat naše osobní chápání morálky.
Ovšem jsou ještě i dnes mezi námi lidé, kteří se nad těmito věcmi vážně
zamýšlejí a říkají si : co bych s tím mohl udělat ? A mezi ně patří samozřejmě i mnozí věřící,
křesťané, tedy lidé, kteří považují ideály Boží morálky, biblické morálky, za
svaté, dobré, a za prospěšné pro celou společnost, pro celý národ. Těmto lidem bych rád pomohl v přemýšlení
touto úvahou.
Mnozí věřící si myslí, že úpadek morálky v národě je
politický problém, a že se jako takový nedá vyřešit bez politické strategie.
Zakládají proto organizace, občanská sdružení, spolky, za účelem politického
ovlivnění společnosti. Investují plno času, energie a finančních prostředků do
úsilí posílit jakési „křesťanské vědomí a hnutí“ jako protiváhu k dnešní
přímo proti-křesťanské kultuře v české společnosti.
Mám zato, že takoví „křesťanští aktivisté“ nejsou na
správné cestě. Morální úpadek České
republiky není politický problém, je to duchovní problém a duchovní výzva.
Řešení tohoto problému pak nespočívá ve společensko-politickém aktivismu, nýbrž
v návratu k důslednějšímu a věrnějšímu sdílení evangelia, té dobré
biblické zprávy.
Věřící lidé se mohou poučit z církevních dějin.
Kdykoli se Církev cílevědomě zaměřila na šíření evangelia, její vliv ve
společnosti rostl. Kdykoli začala toužit po moci prostřednictvím politického,
kulturního nebo vojenského aktivismu, došla úhony a ztratila svůj vilv na
společnost.
Křižácké výpravy měly za cíl znovuzískání nadvlády nad
tzv. „svatou zemí“. Není dnes mnoho těch, kdo by obhajovali jejich úspěch. I
když možná dosáhli křižáci určitých vojenských vítězství, Církev byla oslabena
a zesvětštěla. Třicetiletá válka, Cromwellova revoluce, a všelijaké jiné
mocenské zápasy v době reformační – na to všechno se dnes díváme
přinejmenším s otazníky, ale spíš to prostě nechápeme. Vojenské a
politické ambice některých reformátorů byly jejich slabinami a nakonec spíš
reformaci uškodily, než aby jí pomohly.
Skutečná síla reformace byla v její teologii, v objasnění základního
učení Písma, především s ohledem na evangelium a na spasení člověka.
Celými dějinami protestantismu se táhne problematika
společenských a politických změn jako zřetelné poučení v tom smyslu, že
důraz na sociální výzvy za cenu oběti biblického učení a sdílení evangelia se
nevyplácí a není ve svém dopadu účinný. Dnešní věřící političtí aktivisté si
nejsou nějak vůbec vědomi toho – anebo jim to nevadí – že jejich postupy a
úsilí jsou velmi blízké teologickému liberalismu z počátku dvacátého století.
Dokonce v i tzv. evangelikálních církvích a denominacích se věnujeme stále
víc věcem a hodnotám, které jsou dočasné, na úkor hodnot, které jsou věčné.
Stavíme společenské výzvy jako jsou sociální spravedlnost, chudoba, hlad,
diskriminace, rasismus, apod. nad výzvy duchovního charakteru, které spočívají
především v proměně lidského nitra, lidského srdce, a které mjají svoji
nadčasovou, věčnou hodnotu a trvání.
Takové postoje pak mají za následek, že pro věřící lidi
je vláda – nebo stát – buď přítel (pokud nám pomáhá naplňovat náš program),
anebo nepřítel (pokud je v opozici k našemu programu). Tím vznikají
všelijaké snahy politického charakteru, které mají vytvářet nátlak na
společnost a na stát, jakoby osud Církve, Božího lidu, závisel od toho, kdo je
zrovna presidentem nebo ministerským předsedou.
Skutečností však je, že žádná vláda, žádný stát, nemohou udělat nic, čím
by ať pomohly nebo jakkoli ublížily Božímu království a Církvi. Jak víme dobře
i z dějin našeho národa, ani ta nejtotalitnější vláda nemůže zmařit
působení Ducha svatého a působení moci evangelia.
Anglický teolog Robert L. Ottley řekl ve svém proslovu na
Oxfordské univerzitě před nějakými sto lety mimo jiné i toto :
„Studium Starého zákona Bible nám slouží k poučení
v otázkách sociální spravedlnosti. Ukazuje nám morální charakter Boží
vlády ve věcech a záležitostech národů, spíš než jednotlivců. To, co udělalo
z proroků kazatele a učitele nejen pro jejich vlastní národ, ale pro
všechny národy všech dob, bylo jejich plné vědomí Boží přítomnosti a jejich
odpovědnosti vůči Bohu za jejich postoje a činy . . . Nesmíme si dovolit
opomíjet tu skutečnost, že navzdory jejich jasné touze a volání po společenské
reformě se tito starozákonní proroci a kazatelé osobně nezúčastnili politického
života a nežádali reformu politickou.“
Aby nedošlo k nedorozumění : netvrdím, že by se
věřící lidé zásadně neměli angažovat v politice nebo v jakýchkoli
občanských aktivitách. Rozhodně by měli hlasovat ve volbách a rovněž by měli
podpořit legitimní snahy o napravení zřejmého společenského nebo politického
zla a křivdy. Nebýt ve společenském životě angažován vůbec by bylo
v rozporu s učením Božího slova, které nás vede k tomu, abychom „dokud je čas, činili dobře všem, nejvíce
však těm, kdo patří do rodiny víry“ (Gal.6,10). Také by to byl výraz nevděčnosti za
náboženskou svobodu, kterou stát nebo vláda mají zajišťovat a za všechny
legální a legitimní cesty, které stát ustanovuje k zajištění občanského
pořádku. Taková angažovanost je nejen
v pořádku, ale má svůh hluboký smysl – pokud neztrácíme ze zřetele, že jí
není určován náš vztah k Bohu nebo náš duchovní stav a růst, nebo že by
jím bylo jakkoli ovlivňováno Boží království.
Politická a společenská angažovanost nemůže a nesmí u věřícího člověka
nahradit prioritu sdílení evangelia a výuky Božího slova.
Takže neplatí, že by se věřící neměl angažovat
v politice nebo v občanském, společenském dění, spíš naopak. Jak
starozákonní, tak novozákonní příklady jsou nám tu k poučení. Ať už se
jedná o Josefa v Egyptě nebo Daniele v Babylóně – oba dva byli muži,
které si Bůh připravil k tomu, aby zastávali nejmocnější funkce ve státech
v podstatě nepřátelských Božímu lidu. Bůh si jich použil ke svým záměrům a
k dobru a prospěchu lidu Božího. Setníkův sluha z Matoušova evangelia
(8,5-13), výběrčí daní Zacheus (Lk.19,1-10) nebo setník Kornelius (Sk.10), to
všechno jsou novozákonní postavy lidí, kteří zůstali na svých politických nebo
občanských postech i poté, co uvěřili v Ježíše Krista.
To, o čem je tu řeč, jsou Boží a naše priority. Pamatujme : ani to nejlepší dobro, kterého
můžeme dosáhnout politickou nebo občanskou aktivitou, není srovnatelné
s tím, čeho může Bůh dosáhnout skrze nás ve věci věčných hodnot Jeho
království. Tak jako si Bůh zvolil a
povolal ke svým záměrům starý Izrael, zvolil si a povolal v tomto čase
Církev – lidi věřící v Ježíše Krista – aby byli královským kněžstvem a
nikoli nějakými politickými aktivisty. Bůh nás slovy svého apoštola Petra
poučuje : „Vy však jste rod vyvolený,
královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Bohu, abyste hlásali mocné
skutky Toho, kdo vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla“
(1.Petr.2,9).
Pán Ježíš Kristus – jak bychom právem očekávali – si
udržoval a zsatával postoje a priority Boha-Otce, i když žil ve společnosti,
která byla stejně pohanská a stejně zkorumpovaná jako ta naše. Dokonce můžeme
bez přehánění tvrdit, že byla v mnohých směrech ještě horší, včetně
krutých a tyranských diktátorů a a otrockého společenského systému. Žádná
demokracie ! Stačí si prostudovat biblickou postavu krále Heroda, abychom lépe
pochopili dobu, v níž žil Ježíš Kristus na této zemi (Mt.2,16). Není nás
mnoho, kdo zažili takový hospodářský a právní útlak jako židé pod římskou
nadvládou. Daně a zneužívání daňového
systému byly neuvěřitelným obšanským břemenem. Židé neměli téměř žádná občanská
práva a když utrpěli křivdu, neměli ke komu se odvolat.
K fanatickým židovským nacionalistům patřili Zélóti.
Ti odmítali platit daně a odporovali římské nadvládě násilím. Měli zato, že
uznávat římského, pohanského vládce, bylo proti Písmu (5.M.17,15). Mnozí
z nich se stali vrahy, teroristy, a to nejen na účet nenáviděných Římanů,
ale i těch Židů, na které pohlíželi jako na zrádce. Jak už jsem řekl, římský systém byl postaven
na legálním otrokářství. Jak dobře víme, otrokářský systém byl navíc zneužíván
do té míry, že v něm plno lidí přišlo o rodiny i o život. A přece ani Pán Ježíš Kristus, ani žádný
z apoštolů se nepokusili o politický čin zrušení otrokářství. Naopak,
nabádali otroky k poslušnosti a použili vztahu otroka k jeho pánu
jako ilustrace vztahu Kristova učedníka k jeho Mistru.
Pán Ježíš Kristus – Boží Syn – nepřišel na tuto zem jako
nějaký velký politický osvoboditel nebo společenský reformátor. Nikdy po
politických nebo společenských zmenách nevolal, nikoho nenabádal
k občanskému nepokoji, ani mírumilovnými prostředky. Ve srovnání
s křesťanskými aktivisty se nikdy nesnažil o vznik nějakého
křesťansko-politického hnutí za účelem ustanovení biblické morálky nebo získání
větších politických nebo náboženských svobod.
Samozřejmě, že Pánu Ježíši Kristu leželi na srdci všichni
utiskovaní a hladoví a zubožení, všichni společensky ztracení a všelijak
ponížení. Písmo nám vypráví o tom, jak
Ježíš Kristus spolu-cítil se svým národem a s každým jednotlivcem. Čteme o
tom, jak obcházel města a vesnice a uzdravoval od nejrůznějších nemocí, skláněl
se k trpícím, nasytil hladové, potěšoval a povzbuzoval. Sloužil lidem
v jejich potřebách i za cenu osobních obětí.
A přece, při veškeré obětavé službě, které se Ježíš
Kristus věnoval s ohledem na fyzické potřeby lidí kolem sebe, tato služba
pro Něj nebyla prioritou. Jeho posláním
bylo, aby zvěstoval dobrou zprávu o záchraně, o smíření s Bohem, o
příchodu Božího království – a aby svou obětí na kříži to všechno pro nás pro
všechny zprostředkoval, aby to umožnil. Ta dobrá zpráva – evangelium –
znamenala pro Krista i pro lidi kolem Něj – a nakonec pro lidi všech dob –
nesrovnatelně víc než nějaký program společenské, politické nebo hospodářeské
reformy. Kristus nepřišel s žádným
sociálním programem, nepřišel nastolit nový morální řád. Přišel, aby nastolil
nový duchovní řád, aby postavil základy novému společenství lidí zvaném
Církev. Nepřišel, aby napravil,
vylepšil, reformoval lidskou společnost nějakými novými zákony a nařízeními.
Přišel, aby umožnil nové narození a nový život každému jednotlivci, který Mu
uvěří, který přijme dar věčné záchrany skrze Jeho oběť na kříži. A je to právě toto poselství, tato dobrá
zpráva, kterou při svém návratu k Bohu-Otci svěřil všem věřícím. Jeho priorita musí být i naší prioritou. Pán Ježíš to řekl svým učedníkům těmito slovy
: „Je mi dána veškerá moc na nebi i na
zemi. Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i
Syna i Ducha Svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A
hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku“
(Mt.28,18-20).
Můžeme bez nadsázky říct, že morální, společenské,
politické a hospodářské postavení lidí – jedntlivců nebo národů - nemá
v zásadě žádnou spojitost s šířením dobré zprávy – evangelia –
v dějinách. Pán Ježíš říká, že Jeho království není z tohoto světa
(Jan 18,36).
Není v našich silách, abychom přispěli k obraně
Božího díla na světě nějakým politickým nebo společenským aktivismem, i
kdybychom se snažili sebevíc. Tady probíhá duchovní boj s mocnostmi, které
se znovu a znovu pokouší mařit Boží jednání, Boží program spasení. Pro duchovní
boj musíme být vybaveni duchovními zbraněmi, a to především Božím slovem,
Písmem. Bůh nám slovy svého apoštola Pavle
připomíná : „Jsme ovšem jenom lidé, ale
svůj zápas nevedeme po lidsku. Zbraně našeho boje nejsou světské, nýbrž mají od
Boha sílu bořit hradby. Jimi boříme lidské výmysly a všecko, co se v pýše
pozvedá proti poznání Boha. Uvádíme do poddanství každou mysl, aby byla
poslušna Krista“ (2.Kor. 10,3-5).
My věřící musíme stále znovu a znovu odmítat všechno, co
je bezbožné a lživé, a nikdy nesmíme svými postoji a svým jednáním
kompromitovat Boží zákony pravosti a spravedlnosti. Ve společnosti, v níž žijeme, se můžeme
a máme zasazovat o ustanovení a dodržování
nejvyšších morálních principů v řízení státu, v politické,
hospodářské a sociální oblasti života občanů. Toužíme po vládě, která by měla
vědomí odpovědnosti nejen vůči lidem, ale i vůči Bohu, rmoutí nás každá
nepravda, každá křivda, každá korupce, každá podlost, hrabivost, lakota,
nezřízená touha po moci a majetku. Ovšem
v této touze se nesmíme nechat strhnout pokušením bojovat o dobro lidskými
zbraněmi. Musíme se držet Božího slova, Božích metod a Božích priorit.
Bůh nás nevolá k tomu, abychom se snažili měnit
společenskou kulturu – ať je momentálně jakákoli - a abychom usilovali o
budování nějaké „křesťanské společnosti“.
Jak už jsme si řekli, o to neusiloval ani náš Pán a Spasitel, Ježíš
Kristus. Takže pokud investujeme svůj
čas, svou energii, své prostředky do
snahy naplácat nějakou „morální fasádu“ na společnost trpící především odklonem
od Boha – míjíme se svým posláním a i ty naše nejlepší snahy jsou předem
odsouzeny k neúspěchu.
Bůh volá svoji Církev především k tomu, aby sloužila
lidem ke spasení skrze víru v Ježíše Krista. Stejně jako apoštol Pavel, pro kterého bylo
jeho poslání zvěstovat evangelium nade vše, máme otevírat „jejich oči a oni se obrátili od tmy ke světlu, od moci satanovy
k Bohu, a vírou (v Krista) dosáhli odpuštění hříchů a podílu mezi
posvěcenými“ (Sk.26,18 – 1.Petr.2,5 a 9). Pokud nebudeme věrni poslání,
kterém nám Pán Ježíš Kristus svěřil – abychom evangelizovali a získávali Mu
učedníky – jakékoli naše jiné dobré skutky, které lidem kolem sebe prokážeme,
nebudou mít žádnou věčnou hodnotu. Lidé
vždycky tíhnou spíš k vlastnímu uspokojení „tady a teď“, zatímco Bůh nám
stále připomíná, že prioritou musí být to, co platí pro věčnost. Člověk může být zdravý, úspěšný, majetný,
mocný a slavný – ale pokud nevěří v Ježíše Krista k odpuštění a
smíření s Bohem – je odsouzen k věčnému peklu. Pán Ježíš Kristus to
řekl takto : „Vždyť Bůh neposlal svého
Syna na svět, aby svět soudil, ale aby skrze Něj byl svět spasen. Kdo
v Něho věří, není souzen. Kdo nevěří, již je odsouzen, neboť neuvěřil ve
jméno jednorozeného Syna Božího“ (Jan 3,17-18).
Když se Církev – nebo denominace, případně místní
společemství věřících – začne věnovat politickému a společenskému aktivismu a
moralizování, vždycky tím odvádí pozornost, energii a prostředky od
evangelizace a výuky Božího slova. To má za následek, že se věřící staví do
nepřátelského postoje jak vůči státu a vládě, s nimiž nesouhlasí, tak vůči
všem členům společnosti, v níž žije, včetně sousedů, spolupracovníků a
spolužáků, které by měl milovat, modlit se za ně, a kterým by měl sloužit
evangeliem.
V roce 1990 pronesl Dr.Miroslav Volf – profesor
teologie na semináři v tehdejší Jugoslávii – projev, v němž zazněla
velmi památná a důležitá slova. Dr.Volf mimo jiné řekl : „Prvním úkolem Církve ve vztahu ke státu je zůstat Církví. Jedině když
si Církev uchová uctivou vzdálenost od státních zřízení, může být věrná svému
prorockému poslání v kterékoli společnosti.“ John Steel, americký myslitel a autor, napsal
: „Zpoliticizovaná víra nejenže zamlžuje
naše priority, ale také oslabuje naši věrnost. Naše první občanství není na
zemi, nýbrž v nebesích.“
Věrným sdílením evangelia a zbožným životem se věřící
lidé stávají živým a žijícím svědomím svého národa a své společnosti – ať žijí
kdekoli na světě a za jakýchkoli podmínek. Konfrontace není mezi námi a
společností – konfrontace je mezi člověkem a Božím slovem. Jenom evangelium má moc osvobodit každého
hříšníka z moci hříchu, smrti a pekla.
No comments:
Post a Comment