Celé
lidské dějiny jsou poznamenány bojem o moc. Moc osobní, moc státní, moc
komerční . . . všude a vždycky se setkáváme s neustálým zápasem o o
moc. Je to zápas, který má často
tragické důsledky a následky. Jde v něm často doslova o život.
Biblický záznam 9.kapitoly první
knihy Mojžíšovy nám přináší první zmínku o vládě, o moci jednoho člověka nad
druhým. Čteme tam v 6,verši : „Kdo
prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita, neboť člověka Bůh
učinil, aby byl obrazem Božím“. Tady
dává Bůh člověku moc vykonávat právo, vládnout. Je to moc života a smrti. Je to nebezpečná moc.
Od okamžiku, kdy člověk tuto moc od Boha
obdržel, nepřestal jí zneužívat ke svým vlastním sobeckým a nízkým cílům, ke
své vlastní slávě. Z dějin víme velice dobře, jak vláda jednoho člověka
nad druhým může vést k diktatuře, státní moc je většinou chápána jako
nadvláda, poručenství, namísto aby byla chápána jako služba. A v mnoha případech je státní moc nejen
potlačením lidských práv, ale i výrazem vzpoury vůči Bohu samému. Ve druhém
žalmu čteme ta známá slova : „Proč se
pronárody bouří, proč národy kují marné plány ?
Srocují se králové země, vládcové se spolu umlouvají proti Hospodinu a
Pomazanému Jeho . . .“. Když dostane
člověk moc, rychle si začne myslet, že je všemohoucí. Takže se dnes ptáme : udělal Bůh chybu, když
dal člověku moc jednoho nad druhým ? Měl
to zařídit jinak ?
Již starozákonní prorok Abakuk si naříká
Bohu nad bezprávím, kterým trpí Izrael pod vládou svého krále : „Jak
dlouho již volám o pomoc, Hospodine, a ty neslyšíš. Úpím k tobě pro násilí
a ty nezachraňuješ. Proč mi dáváš vidět ničemnosti a mlčky na trápení hledíš
? Doléhají na mne zhouba a násilí,
rozrostly se spory a sváry. Proto je tak
ochromen zákon a nikdy se neprosadí právo. Spravedlivé obkličuje svévolník,
proto je právo tak překrouceno“ (Abakuk 1,1-2). Jinými slovy – nespravedlivá vláda. Tváří
v tvář nespravedlivé vládě je zákon bezmocný. Nezbývá než si naříkat – a nejlépe
v soukromí. Bůh však dává
naříkajícímu si proroku překvapivou odpověď : „Pohleďte na pronárody, popatřte !
Ustrnete údivem nad tím, co vykonám za vašich dnů. Nebudete věřit, až se
o tom bude vypravovat. Já totiž povolám Kaldejce, pronárod krutý a prchlivý,
jenž projde široširou zemí, aby se zmocnil příbytků, které mu nepatří. Je
příšerný a hrozný, vyhlašuje vlastní svrchované právo“ (v.5-7). Kaldejce ? Bůh vzbudí, připraví a pošle na
Judu Kaldejce ? Každý v té době
věděl o krutosti a násilí Kaldejců. To je Boží řešení ? Abakuk si naříká nad vlastní vládou a Bůh
pošle vládu ještě horší a krutější ?
Myslíme si, že byl Abakuk spokojen ?
Doufáme, že prožíval Boží pokoj, který pramení z vědomí, že Bůh všechno
řídí a vládne i v dobách největšího násilí a útisku a pronásledování
? Oddechl si Abakuk úlevou, když Bůh
slibuje Kaldejce ? Abakuk byl zřejmě
jedním z těch lidí, kteří jsou šťastní jenom když jsou nešťastní. Ale nebyl nenapravitelný, učí se poznávat
svého Boha, který o všem ví a všechno může a všechno je pod Jeho nadvládou. I
Kaldejci, pro které má své plány, a o kterých dále říká Abakukovi : „Běda tomu, kdo hromadí, co mu nepatří . .
.což tvoji dlužníci náhle nepovstanou, nevzchopí se ti, kteří se třesou strachem
? . . . Za to, že jsi plenil mnohé pronárody, budou plenit všechny ostatní
národy tebe, za prolitou lidskou krev a za násilí páchané na zemi . . .“
(2,6-8). „Abakuku, nestarej se o
Kaldejce, mám s nimi své plány“, říká Bůh prorokovi, „jejich říše nepřežije.“ Bůh vzbudil zlé panovníky v Izraeli a
Bůh vzbudil zlé panovníky mimo Izrael. A Bůh si ponechal zbytek Judy, aby se
Kaldejcům postavil a zničil je. Ani
jeden prvek celé této rovnice se nevymkl Bohu z rukou, neohrozil Jeho
svrchovanost. Abakuk měl vědět – a i my
máme dnes vědět – že všemohoucí, svrchovaný Bůh je Pánem nade vším a nad každým. Má
absolutní moc i nad těmi nejmocnějšími.
V této souvislosti si můžeme znovu
připomenout odchod národa izraelského z egyptského otroctví. Bůh
v těch pohnutých dnech dějin svého lidu říká Egyptskému faraónovi : „Vždyť už tehdy, když jsem vztáhl ruku, abych
bil tebe i tvůj lid morem, mohl jsi být vyhlazen ze země. Avšak proto jsem tě
zachoval, abych na tobě ukázal svou moc a aby se po celé zemi vypravovalo o mém
jménu.“ (2.M.9,15-16). Z tohoto
Božího výroku vyrozumíváme tomu, že – zaprvé – Bůh mohl vyhadit faraóna a celý
národ z povrchu země, kdyby byl býval chtěl. Zadruhé, faraónova moc nejenže byla Bohem
tolerována, Bůh ji faraónovi dal. A zatřetí, když přišel čas, Bůh dokázal, že
Jeho moc je nesrovnatelně větší než moc faraóna.
V novozákonním biblickém textu máme
příklad jiného vládce, který nevěděl, odkud pramení jeho moc : Pilát
Pontský. Jistě, Pilát neměl stejnou moc
jako faraón, musel se zodpovídat za své činy nadřízeným v Římě. Přesto se
však považoval za mocného muže. Když před ním
stojí Pán Ježíš Kristus, Pilát Mu říká : „Nevíš,
že mám moc tě propustit a mám moc tě ukřižovat ?“ (Jan 19,10-11). Ježíš mu odpovídá : „Neměl bys nade mnou žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry.“ Nejenže byla Boží moc větší než moc Pilátova.
Bůh byl zdrojem Pilátovy moci, On mu ji dal.
Někdy se cítíme v tomto světě tak
bezmocní. Nemůžeme se na tu nespravedlnost dívat. A klademe si otázku společně
s Abakukem : vidí to Bůh, ví o tom ? Proč něco neudělá, proč nezasáhne ?
Proč mlčí ? Jsme svědky více-nebo-méně
demokratických voleb po světě, jinde zase revoluce a převraty, jednají vlády a
kongresy, hádají se právníci, doma se snažíme zapojit do demokratického procesu
jak jen můžeme – a žádná pořádná, dobrá, trvalá změna ? Naříkáme si Bohu, který – slovy
starozákonního proroka Daniele – „mění
časy i doby, krále sesazuje, krále ustanovuje“ (2,21) ?
Připomínejme si, že i v té nejhorší
situaci – osobní nebo národní nebo celosvětové – Bůh je na svém trůnu, o všem
ví a všechno může. Jenomže nejede podle
našeho programu, nýbrž podle svého.
Právě proto, že ví všechno, zatímco my nikoli. A také proto, že On může,
protože je Bůh. Mocný nade vším a nad každým.
I nade mnou a nad tebou, milý čtenáři, milá čtenářko.
No comments:
Post a Comment