Vzpomínám si, jak v době tzv.
„pražského jara“ v roce 1968 – tedy v té krátké době relativní
svobody před srpnovou sovětskou okupací – jsem se v Praze zúčastnil jednoho
z veřejných dialogů mezi marxisty a křesťany. A na tom shromáždění, kterého se zúčastnilo
několik set lidí, zaznělo smířlivým tónem ze strany marxistů něco v tom
smyslu, že „vy křesťané jste tu proto, abyste nám připomínali, že je nebe, a my
marxisté jsme tu proto, abychom vám připomínali, že žijete na zemi.“ Je to sice velmi zjednodušený a poněkud
naivní výrok, ale má v sobě zrnko pravdy. Nepotřebujeme marxisty, aby nám
připomínali, že žijeme na světě nemocném hříchem, zlem a utrpením. Tyto velmi
lidské zkušenosti nám jsou velmi blízké. O existenci utrpení na světě není zapotřebí
dlouho mluvit. Je však potřeba – a to je
na nás, na věřících – abychom dovedli nejen vysvětlit pravé příčiny lidského
utrpení, ale rovněž naznačit správný postoj člověka k utrpení. Ani jedno ani
druhé není možné bez Božího zjevení skutečnosti, bez Božího slova, Bible.
A tady je problém pro nevěřícího – ať
už je marxista nebo ateista anebo agnostik : odmítá jakoukoli možnost, že by Bůh
mohl být relevantní, že by měl co říct k praktickým, každodenním problémům
a záležitostem života. Teologie, nauka o Bohu, je odmítána jako něco „mimo
tento svět“, jako něco nepraktického, odděleného od skutečného života, odtrženého od reality. A
v tom je právě kořen neúspěchu všech lidských snah o řešení problémů ve
světě, ať už se jedná o války a násilí, chudobu, nespravedlnost nebo základní
lidská práva. Bezbožný člověk prostě
řeší věci po svém, bez Boha. A proto to na světě vypadá tak, jak to
vypadá. Naneštěstí často i věřící lidé
pochybují o tom, že správná teologie má co říct ke světovým problémům. Ve skutečnost je to právě to, co zvlášť dnes
potřebujeme : biblickou teologii, která není jen akademickou záležitostí, ale
která dovede vést správný pohled na Boha a na život do těch nejpraktičtějších
důsledků. To, jak se dívám na Boha,
poznamenává celý můj život, moje vztahy, moje rozhodování, moje činy ve všech
oblastech života. Bez správné biblické
teologie nemáme jako věřící lidé pro tento svět účinné řešení. V poznání
Boha je klíč k poznání života a k řešení lidských problémů. To nejpraktičejší, co můžeme jeden pro
druhého udělat v našem utrpení, je pomáhat si navzájem k lepšímu
pochopení toho, jaký je Boží postoj k našemu utrpení, a jaká je spojitost
mezi utrpením a Boží svrchovaností.
My žijeme v době, která klade
nesmírný důraz na to, čemu se říká „vztahy s veřejností“ – public
relations. To nás ovliňuje natolik, že i
my věřící si myslíme, že lidi odradíme od pravdy a od Boha, když jim otevřeně
řekneme, jaký postoj Bůh zaujímá k utrpení. A snažíme se proto Boha
všelijak bránit, omlouvat, a tím Ho vlastně děláme v očích světa bezmocným
tváří v tvář utrpení. Bůh je v nebi a je Mu nás líto a byl by rád,
aby tu utrpení nebylo, ale nedá se nic dělat.
Církev přistoupila na ďábelskou nabídku
: buď je Bůh dobrý, ale není všemohoucí, anebo je všemohoucí a není dobrý.
Vyberte si. Jestli je Bůh dobrý, jak může dovolit utrpení ? Když tedy utrpení
existuje, pak Bůh není všemohoucí, nemůže je odstranit. Anebo je Bůh všemohoucí, ale pak nemůže být
dobrý, protože svou moc vůči utrpení nepoužije.
Když se nad tím zamyslíme, mám zato, že Církev se přiklání k názoru,
že Bůh prostě s utrpením nemůže nic dělat.
Řekl jsem, že to je ďábelská nabídka –
buď jedno nebo druhé. Zakládá se na naprosto mylném přesvědčení, podle kterého
by dobrý Bůh nechtěl, aby Jeho stvoření jakkoli trpělo. Takový názor nám
vyhovuje : Boží dobrota si vyžaduje, abychom netrpěli. Jestli trpíme, můžeme si
u Boha stěžovat.
Jenomže ono je to právě naprosto
obráceně. A tady vidíme, jak je lidské myšlení a uvažování porušené hříchem,
jak naše lidská pýcha ovlivňuje naši mysl a naše jednání. Otázka není jak by dobrý Bůh mohl dovolit,
abychom trpěli. Otázka – a není snadná –
je, jak Bůh může dovolit, abych já, padlé a pyšné a soběstředné stvoření, které
denně odplácí svému Stvořiteli zlým za Jeho dobro – jak může Bůh dovolit, abych
vůbec prožíval nějakou radost a nějaké potěšení ze života ?! Problémem není utrpení, problémem je
potěšení a radost. Jak nám Bůh může
dovolit, abychom se radovali ze života, když jsme se proti Němu vzbouřili a
stále znovu a znovu bouříme ?
Před pádem prvních lidí utrpení nebylo.
Pak přišel na svět hřích. A spolu s ním utrpení. Utrpení však nemůžeme
chápat jako Boží trest za hřích. Utrpení je naprosto logickým a přirozeným
důsledkem hříchu. Každý hřích vede
k utrpení, protože hřešit pro nás
vždycky znamená jednat proti vlastním zájmům.
Hřích je přestoupení Božích zákonů, které nám jsou dány k našemu
dobru. Hřích je proti nám. Hříchem porážíme sami sebe.
Musíme si dát velký pozor, abychom
nespojovali utrpení s hříchem v tom smyslu, že Bůh trestá člověka
utrpením za hřích. Tak to viděli Jobovi přátelé, a tak to vidí i dnes mnozí
upřímní věřící : „Když tolik trpíš, to jsi určitě musel udělat něco špatného,
že sis to zasloužil !“ Biblický Job si
v žádném případě ničím nezasloužil své utrpení, nepřivodil si je sám svým
jednáním. Víte co si Job zasloužil ? Zasloužil si něco daleko horšího. Zasloužil si stejně jako si i my zasluhujeme
věčné odloučení od Boha, věčné zatracení. Všichni hříšníci – a to jsme my
všichni – si zasluhují stejný osud bez Boha.
Protože je však Bůh dobrý, Job se i ve
svém utrpení nacházel pod Boží milostí a ochranou. A stejně tak i my můžeme
s Boží milostí a s Boží pomocí počítat ve svém utrpení, ať je
jakékoli. Boží milost vždycky přináší
záchranu. Možná ne takovou, jakou bychom si my představovali. Ale záchrana je
jen a jen v Jeho milosti.
No comments:
Post a Comment