Bez nadsázky můžeme říct, že na žádnou
záhadu nevynaložili teologové tolik úsilí jako jako na otázku existence zla. A tím nechci říct, že záhada je vyřešena, že
se nakonec teologové shodli na jejím vyřešení.
A také tu nemluvím o tom, proč jsme svědky zlých věcí kolem nás. Zlí lidé konají zlé věci. Problém je v tom, proč jsou lidé zlí,
jak se stali zlými lidmi ? Pokud byl na
počátku pouze Bůh – tak jak o tom píšu v předchozí úvaze – kde se
tu najednou vzalo zlo ? Pokusme se
najít odpověď stylem detektiva, který hledá viníka.
Zahrada Eden – nebo ráj – to bylo
místo, kam Bůh postavil stvořeného člověka, Adama s Evou. V tomto poměrně omezeném prostoru vystupuje
pouze několik málo aktérů : Adam, Eva, satan, Bůh . . . a příroda kolem. Dříve
než se objevilo jakékoli zlo, Adam s Evou prožívali dokonale hramonický
vztah jak s Bohem, tak mezi sebou a také s celou přírodou. Byl to
skutečný „ráj na zemi“. Nikdo se nikoho a ničeho nebál, panoval pokoj a mír,
shoda, naprostá pohoda. A najednou je tu
hřích. Kde se tu vzal ? Kdo se provinil ?
Můžeme začít Evou. Eva je tu, je na
místě zločinu, je jedním z podezřelých. Přichází za ní Satan a navazuje
rozhovor : „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě ?“ Eva namítá, že Bůh jim dovolil jíst ze všech
stromů, kromě jednoho, a chybně dodává, že se nemají ovoce toho jednoho stromu
ani dotknout – to Bůh neřekl. Satan pak
přímo napadá Boží slovo a říká Evě : „Nikoli, nepropadnete smrti.“ A tak Eva rozvažuje, a když vidí, že ovoce
zapovězeného stromu je líbivé pro oči, že je jedlé, a že ji snad může učinit
moudřejší, bere a jí. Pamatujme, že Eva
byla součástí Božího stvoření, o kterém Stvořitel sám prohlásil, že je dobré. I
Eva byla tedy dobrá, bez vady, dokonalá. Může někdo, kdo je dobrý, jednat
špatně, zle ? Filosofové nám, říkají, že
člověk jedná vždycky podle svých momentálních sklonů. Mohla Eva, která byla
dokonale dobrá, prožít momentální sklon ke konání zla ? To není logicky
myslitelné. Zřejmě tu musel být nějaký
vnější agent, vnější popud k tomu, aby ve své dokonalosti zvolila zlo.
Takže Eva to není, Eva na svět zlo
nepřinesla. Co Adam ? Byl v zahradě, měl nad Evou autoritu,
měl příležitost ke zločinu. Problém je v tom,
že i on byl součástí dokonalého Božího stvoření. I Adam měl přirozené sklony ke správnému,
dobrému jednání. Adam nemohl mít ani důvod, ani sklon k tomu, aby nějak
ovlivnil Evu ke hříchu, ke zlu. A tak i
Adama můžeme vyškrtnout ze seznamu podezřelých.
Příroda kolem, zvěř a rostliny, kamení
a stromy ? Vesmír ? Nevíme toho moc o tom, jak první lidé
komunikovali s přírodou, ale nemyslím, že by příroda měla moc ovlivnit lidské
sklony, a navíc i příroda a celý vesmír byly součástí Božího dokonalého stvoření.
Takže se dostáváme k tomu
podezřelému, na kterého bychom to všechno rádi svalili. Byl na místě zločinu, měl k němu motiv a
měl příležitost. Problém spočívá
v tom, že i Satan je jen stvořením.
A jako stvořená bytost může svádět a pokoušet, ale nemá moc podstatně
změnit lidské sklony. Svým sváděním a pokoušením pouze apeluje na naše
pokroucené a pokažené sklony a tím nás dostává ke konání zla. Důkazem toho, co tu říkám, je v Bibli
zaznamenané satanovo pokoušení Pána Ježíše Krista na poušti. Protože byl Ježíš bez hříchu, Jeho nitro,
myšlení, Jeho podstata byly nezkažené, neporušené hříchem – satan svým
pokoušením neuspěl. U Evy se mu to podařilo proto, že apeloval na její
přirozenou a dobrou touhu po poznání. U
Pána Ježíše tato touha neexistovala, protože je jako Bůh vševědoucí. Problém se satanem pro nás spočívá
v tom, že i on byl součástí Božího dokonalého, dobrého stvoření. I on byl stvořen dobrým a zpočátku byl
v dokonalé vztahu se svým Stvořitelem Bohem.
A v tomto okamžiku si dáváme ruku
před ústa : pokud satan není viníkem,
pokud ani on nepřinesl na svět zlo, kdo nám ještě zbývá ? Odvážíme se to vůbec říct ? Nic jiného nám nezbývá. Bůh tam byl, Bůh měl moc změnit sklon člověka
– Evy – my víme, že Bůh má tuto moc i dnes, když skrze víru v Ježíše
Krista proměňuje lidi se zlými sklony v lidi s dobrými sklony. Otázka je : jaký měl Bůh motiv k tomu,
aby změnil přirozeně dobrý sklon Evy jednat správně ve zlý sklon jednat proti
Boží vůli ? Na to není snadná odpověď.
Jediným vysvětlením nám může být Boží
hněv. My z Písma víme, že hněv je
součástí Božího charakteru, součástí Jeho podstaty. Stejně jako milost a láska. Je to nesmírně těžké, abychom si to
představili. Ale tak, jak je Bůh dokonalý ve své lásce a milosti, je stejně
dokonalý i ve svém hněvu. Hněv patří k Jeho slávě stejně jako všechny
ostatní Jeho vlastnosti. Poslechněte si, co píše apoštol Pavel ve svém listu
Římanům : „Jestliže Bůh chtěl ukázat svůj
hněv a zjevit svou moc, a proto s velkou shovívavostí snášel ty, kdo
propadli Jeho hněvu a byli určeni k záhubě, stejně chtěl ukázat bohatství
své slávy na těch, nad nimiž se smiloval a které připravil k slávě – na
nás které povolal nejen ze židů, ale i z pohanských národů ?“
(9,22-24). To jsou možná jedna
z nejtěžších slov Bible. Máme však
skutečně jen dvě možnosti : buď se to všechno vymklo Bohu z rukou a Eva
narušila Boží plán, anebo Bůh nejen věděl, jak to bude, ale dokonce měl
v plánu, aby to dopadlo jak to dopadlo.
Boha nemůže nic překvapit nebo
zaskočit. Bůh má moc, aby zabránil tomu, čemu zabránit chce. Není nikdy
v situaci, kdy si musí vybrat mezi větším a menším zlem. Vždycky jedná
správně, ve nejlepším zájmu pro všechny. Nikdy si nemůžeme dovolit obvinit Boha
z hříchu. Bůh nemůže zhřešit. Ale můžeme z našich úvah na podkladě
Božího slova vydedukovat, že Bůh „stvořil“ hřích, že způsobil existenci
hříchu. A že to udělal pro dobro, že to
udělal proto, aby zjevil svou moc a slávu svému stvoření, včetně člověka.
Tady to nemůže skončit . . . musíte číst část čtvrtou . . .
No comments:
Post a Comment