V předešelém blogu tohoto seriálu
o Boží svrchovanosti jsme si připomněli biblický příběh mladé moabitské ženy
jménem Rút. Ukázali jsme si na něm, že Bůh je svrchovaný nejen ve velkém, ale i
v malém. Stará se i o ty nejmenší podrobnosti a události našich životů a
řídí je podle své dokonalé vůle, podle svých vlastních záměrů. A dnes se dostáváme k otázce, kterou
jste si možná někteří kladli již při četbě minulého blogu : jestli je Bůh svrchovaný nad každou
podrobností mého života, nejsem jen jakousi loutkou, se kterou si Bůh dělá co
chce ? Cožpak nemám žádnou svobodnou vůli ?
Doplním tuto známou otázku dvěma
předpoklady, na které v této souvislosti zepomínáme. První předpoklad té
otázky spočívá v přesvědčení, že nechceme být pouhými loutkami. A druhým
je tvrzení, že nechceme být ničím, čím nechceme být. Ten druhý předpoklad je falešný : Bůh nikdy a
nikde neřekl, že nemusíme být tím, čím být nechceme.
Abychom si rozuměli, tady nejde jen o
to, kdo řídí můj život, jestli já nebo Bůh. Nám lidem se při tomto uvažování
jedná především o zachování naší lidské důstojnosti. Nechci být pouhou loutkou,
protože bych tím ztratil svou důstojnost.
Jenomže zkusme se ptát takto : o čí důstojnost tu jde doopravdy ? Pokud
zachování mé vlastní důstojnosti způsobí újmu na důstojnosti Boží, nemáme o co
se přít. Boží důstojnost převládá. Chtěl
bych však dnes ukázat na jinou, třetí možnost : člověk nemusí být loutkou a Bůh
přece zůstane naprosto svrchovaný.
Jinými slovy, platnost Boží svrchovanosti nevyžaduje, aby si z ná
Bůh dělal loutky.
Vraťme se k našemu biblickému
příběhu o Rút a položme si otázku : proč se Rút vdala za Boáze ? Můžeme odpovědět velmi stručně poukazem na
Boží odvěký záměr : protože to tak Bůh chtěl.
Anebo můžeme mluvit o druhotných příčinách jako : a) protože si Boáze chtěla
vzít b) protože byla vdova a potřebovala manžela c) protože její manžel zemřel
d) protože měla ráda svou tchýni Noemi a vrátila se s ní do Judska e)
protože v Judsku byl hlad f) protože Boáz se do ní zamiloval. Všechny tyto příčiny v příběhu Rút sehrály
svou roli. A všechny byly součástí
Božího záměru. Bůh si nenapsal do svého plánu jen „Boáz se ožení s Rút“.
Nikoli, Bůh měl prsty ve všem, co k tomuto manželství vedlo. Protože Bůh
je svrchovaný nejen v tom, co se stane, ale i v tom, jak k tomu
dojde.
My povětšině zapomínáme na to, že do
toho, čeho si Bůh používá k realizaci svých záměrů, spadají i naše vlastní
žádosti. V případě Rút vidíme několik příčin, které byly naprosto jasně
mimo oblast lidského působení – jako hlad v zemi nebo to, že se Noemi narodila
v Judsku – ale jsou tu i příčiny čistě lidského charakteru, jako například
to, že se Elímelek kvůli nedostatku a hladu rozhodl odejít z Judska do
Moábu, anebo to, že se Rút rozhodla k návratu do Judska s Noemi.
Druhá Noemina snacha Orpa se rozhodla zůstal po smrti svého manžela
v Moábu. Přinutil Bůh snad Rút
k tomu, aby šla s Noemi ?
Nikoli, ona skutečně měla Noemi ráda a chtěla s ní zůstat. Avšak
zároveň Bůh to tak způsobil, že její láska a touha se staly prostředkem
k tomu, aby se Rút s Boázem stali prarodiči krále Davida,
z jehož rodu se nám pak narodil Pán Ježíš Kristus. Rút nikdo nenutil proti její vůli. Avšak Bůh
to tak způsobil, aby její vůle byla součástí Jeho odvěkého a neměnného záměru.
Nemylme se. Ať nám rádoby odborníci
říkají cokoli, nemůžeme všichni být tím, čím chceme být a nemůžeme dělat
všechno to, co chceme dělat. Já jsem si
celý život přál hrát dobře na piáno a dobře zpívat. Dokonce jsem chodil nějaký
čas do hudební školy. Trošku jsem hrál a trošku zpíval. Ale nikdy dobře. A jiné
to už nebude, kdybych dělal já nevím co. Životní okolnosti tomu nenahrávaly a
nenahrávají. Nikdy nebudu matematik,
nikdy nebudu mistra světa v tenise, nikdy nebudu bankéř, nikdy nebudu
černoch, nikdy nebudu krotitel divé zvěře – i když si tak někdy připadám, když
jsem s našimi vnoučaty . . . Ve většině případů nám není dáno, abychom
byli tím, čím bychom chtěli být, anebo naopak. To je životní fakt a nic na něm
nezměníme.
Ale jak je to tady : jsme jen loutkami
v Božích rukou, jsme jen nějakými „Božími roboty“ ? Ona je ta otázka hodně demagogická. Cožpak má loutka nějaké vědomí ? Může si loutka vůbec něco přát ? Je živým stvořením ? Může si loutka stěžovat tomu, kdo s ní
hýbe ? Má loutkař nějaký cit se svou loutkou ?
Bible nám nabízí jiný, daleko vhodnější
příměr : hrnčíř a hlína. Bůh je hrnčíř a my jsme hlína v Jeho rukou. Z toho vyplývají dvě pravdy : zaprvé,
jsme tím, čím jsme a děláme to, co děláme, abychom tím oslavili svého Tvůrce,
Boha. Tato skutečnost nám dělá potíže,
protože si říkáme, že Bůh přece nemůže stát o vlastní slávu ? Jenomže my přitom zapomínáme na rozdíl mezi
Tvůrcem a stvořením. Jako Boží stvoření
máme svoji roli na tomto světě, a Bůh jako Tvůrce má rovněž svoji roli ve
věčnosti. A tak zatímco my nemáme hledat vlastní slávu, Bůh tak činit může,
protože je dokonalý a Jeho sláva je Mu naprosto přirozená, vrozená, je součástí
Jeho podstaty. My se dokážeme spokojit s tím, že všechny věci mají původ v
Bohu, ale nějak se nedokážeme smířit s myšlenkou, že všechno je PRO Boha
? Apoštol Pavel píše ve svém listu Římanům : „Kdo poznal mysl Hospodinovu a kdo se stal Jeho rádcem ? Kdo Mu něco
dal, aby Mu to On musel vrátit ? Vždyť
z Něho a skrze Něho a PRO Něho je všecko ! Jemu buď sláva na věky. Amen.“
(11,34-36). Apoštol tu nepředkládá nějaké
nové učení. Je si velmi dobře vědom slova starozákonního proroka Izaiáše : „Já jsem Bůh a jiného už není, jsem Bůh a nic
není jako já. Od počátku oznamuji, co se v budoucnu stane, od pradávna, co
se ještě nestalo. Pravím : Moje rozhodnutí platí a co se mi líbí, uskutečním“
(46,9-10).
Nejsme ani loutky, ani roboti. Jsme
lidské bytosti stvořené k Boží podobě. Máme možnost rozhodovat se podle
našich přání a tužeb. Jistě, naše přání a tužby nejsou nad Božími záměry, ale
přesto mohou být a jsou skutečné. A to
nás přivádí ke druhé pravdě plynoucí z příměru Hrnčíře a hlíny. Ať už jsem nádobou, kterou On stvořil
k jakémukoli účelu, všednímu nebo nevšednímu, přináším svou existencí Bohu
slávu. Boží myšlení není lidské myšlení
a Boží cesty nejsou naše cesty. Bůh nám nezjevuje vždycky jakým způsobem je
přesně oslaven vším, co se děje. Nevíme vždycky přesně, jak nám životní
těžkosti prospívají k dobrému. Asi bychom to nemohli pochopit, i kdyby nám
to chtěl vysvětlit. Ale to všechno patří
k víře v Boha, k naprosté důvěře v dokonalost Jeho
svrchované vůle. Takovou víru má každé
Boží dítě, každý člověk, který přijal spasení skrze oběť Božího Syna, Ježíše
Krista.
No comments:
Post a Comment